اردیبهشت 8, 1403

۵ راهکار مودبانه در مواجهه با افرادی که صحبتمان را قطع می کنند

شاید واسه هر کدوم از ما اتفاق افتاده باشه که مشغول صحبت یا ارائه نظراتی خصوصا در جلسات کاری باشیم و یکی از همکارانمون درست در وقتی که ما می خوایم به دسته بندی مطالب تو ذهن مون بپردازیم تا اونا رو ادا کنیم یهو توقفی در کار ما بوجود آورد. این کار، گستاخانه، عذاب آور و به طور کامل خراب کننده س.

تو یه همچین موقعیتی بهترین کاری که می تونیم انجام بدیم چیه؟ ما هم باید با اون همراه شیم و حلقه ای ازم بگو، تو بگو رو بوجود آورده یا اینکه بهتره یه جور برخورد کنیم که جریان به اصطلاح عادی ختم به خیر شه و شمام بتونین به بقیه کارتون برسین؟

چگونگی کنار اومدن با اینجور وضعیتی بسیار وابسته به موقعیت و شرایطیه که این اتفاق در اون افتاده که واسه هر فردی با دیگری تفاوتایی داره.
با تموم اینا در این نوشته ۵ راه حل رو برخواهیم شمرد که می تونه در روبرو شدن با اینجور آدمایی به ما کمک کنه.
لازم نیس که واسه اینکه آدمایی با اینجور عاداتی رو متوقف کنیم داد و فریاد راه بیاندزیم. پس به راهکارهای زیر توجه کنین تا گزینه های جدیدی رو واسه روبرو شدن احتمالی با اینجور وضعیتی پیدا کنین.

۱- اهمیت ندین

بعضی مواقع لازمه که هیچ عکس العملی از خود نشون ندیم و با کشیدن یه نفس عمیق به کار خود ادامه بدیم. این کار رو خصوصا وقتی که تنها یه بار و یا تعداد دفعات کمی در طول کل صحبت تون اتفاق، انجام بدین.

چگونگی برخورد هر فرد در روبرو شدن با اتفاقات جور واجور، تفاوتایی با بقیه داره.
دسته ای از افراد، واکنشای هیجانی خود رو با متوقف کردن صحبتای بقیه، نشون میدن که بعضی وقتا هم میخوان با این روش اعلام کنن که به صحبتاتون گوش می کنن. مثلا اونا میخوان نکاتی که شما اشاره می کنین رو اصلاح و یا حقایقی در اون مورد رو به اطلاع تون برسانند.

درسته که توقف در صحبت بقیه، کار درستی نیس اما ارزش هم نداره که واسه هر یک جور از این مزاحمتای کوچیک و بی ارزش، توجه زیادی نشون بدیم و یا اون فرد رو مورد خطاب بذاریم.

۲- در فرد مورد نظر ایجاد توقع نکنین و فورا این موضع رو واسه اون مشخص کنین

وقتی که تو یه جلسه سخنران هستین و در حال ارائه سخنرانی تون هستین، واسه تون ارزشمنده که بتونین به درستی و در زمان مشخص شده، مطالب و ایده های خود رو بگید. حتی اگه همکاری دارین که به متوقف کردن بقیه هنگام صحبت، می شناسنش، اون فرد هم نباید بتونه در کار شما معطلی ای بوجود آورد.

می تونین با به راه انداختن یه بازی استادانه، به صحبت هاتون ادامه بدین. مثلا می تونین بگید که ایده هاتون هنوز در مراحل اولین اون قرار داره و جای بسیاری واسه آزمون و خطا داره که حتما در جلسه سوال و پاسخی که در انتهای صحبت هاتون هست، از نظرات سازنده همکاران تون باخبر میشین. اگه با این کار هم موفق به بازداشتن اون فرد از مزاحمت هاش نشدید خیلی راحت و بدون تعارف به اون یادآور شید که در جلسه سوال و جواب، جوابگو یا شنونده صحبتش هستین.

این مقاله را هم بخوانید :
«ربات کنترل مرکزی» ال‌ جی رویای خانه‌ های هوشمند را به واقعیت نزدیک تر می کند

۳- به کار خودتون ادامه بدین

در مورد بعضی از افراد هرچقدر هم تلاش کنین اونا به کار ناشایست خود ادامه میدن، پس حالا که راه دیگه ای وجود نداره شمام مانند اون عمل کنین و به کارتون ادامه بدین. در زمانایی اونو متوقف کنین و بگید «یه لحظه صبر کن» و بعد به صحبت خود ادامه بدین و اونو به پایان برسونین.

با اینکه این مثل جنگیه که در مقابل آتشایی که بر سرتون می ریزه مجبور به مقابله به مثل شدین، اما این کار رو انجام بدین چون که شما باید در وقتی که واسه تون مقرر شده، تموم ایده های خود رو ارائه داده باشین.

۴- سئوال سوال کنین

باید به این نکته هم اشاره کرد که همه این توقفای کلامی که بوجود میان، تخریب کننده نیستن بلکه بعضی از اونا واسه پیش بردن ایده یا طرح مورد توجه به درد بخور هم هستن. بعضی وقتا با پرسیدن سئوالی از فرد دلخواه و بدون داشتن هیچ نوع خصومتی با اون می تونین اطلاعات بیشتری رو هم بدست بیارین.

مثلا از اون فرد دلایل مخالفتش با پروژه رو سئوال کنین و از اون بخواین به روشنی اون دلایل رو واسه جمع برشمارد. بهترین نکته در این مورد اینه که وقتی که اینجور فردی اجازه کمی صحبت کردن پیدا کنه اون وقت واسه یه مدت بدون اینکه واسه شما مزاحمتی به وجود بیاره، آروم و ساکت سر جاش می شینه و اینجوری شما می تونین خیلی راحت به ادامه کار خودتون بپردازید.

۵- مستقیما فرد دلخواه رو مخاطب بذارین

در بعضی مواقع تموم تلاش خود رو می کنین و حتی راهکارها و بازیایی رو هم در طول سخنرانی خود به کار می گیرین اما در مورد بعضی از شنوندگان هیچ توفیقی پیدا نمیکنید و اونا همیشه و بارها، صحبتاتون رو قطع می کنن. در مورد اینجور آدمایی مجبورین که اونم نه خیلی شیرین و شوخ بلکه با صدا کردن اسمش، به اون حالی کنین که ساکت شه و در جاش بشینه.

البته قرار نیس که شما دقیقا عبارت «ساکت شو و سر جایت بنشین» رو به کار ببرین. تنها کاری که می تونین انجام بدین اینه که با ادب و با جدیت به اون بگید: “کامل، من به پیشنهادات تو احترام می ذارم اما من هنوز صحبتای خودمو تموم نکرده ام. لطفا تا زمان رسیدن به جلسه سوال و جواب، تحمل کن. در این صورت من هم ممنون هستم.”

با تموم راهکارهای اشار شده، روبرو شدن شدن با اینجور کسایی بسیار سخته اما شاید به کارگرفتن این روش ها کمی از بار سختی در روبرو شدن با اینجور آدمایی رو کم کنه.