اردیبهشت 8, 1403

با تفنگ «AK-12»، جدیدترین اسلحه ساخته شده توسط کمپانی کلاشنیکف آشنا شوید

تفنگ «AK-12» جدیدترین اسلحه تکی روسیه س که به وسیله شرکت سازنده کلاشنیکف ساخته شده و همه تستای میدونی خود رو با موفقیت گذرونده. قابلیتای منحصر به فرد این اسلحه جدید و به درد بخور بودن اون در تستای میدونی نشون داده که اسلحه AK-12 به زودی به اسلحه سازمانی قسمت بزرگی از نیروهای مسلح روسیه تبدیل می شه.

کار روی این اسلحه در سال ۲۰۱۱ و با به کار گیری تفنگ AK-200 به عنوان مدل پایه شروع گردید. اولین نمونه این اسلحه در اوایل سال ۲۰۱۲ به وسیله شرکت «کالاشنیکف کانسرن» (Kalashnikov Concern) معرفی و تستای نظامی رو با موفقیت گذروند. با این وجود ارتش روسیه از سازندگان نمونه اولیه خواست که تغییراتی رو در طراحی بدنه انجام داده و هزینه ساخت اونو هم کم کنن. از این رو شرکت کلاشنیکف نسل دوم این اسلحه رو با گلوله ای ۵٫۴۵ میلیمتری و با به کار گیری تفنگ AK-400 به عنوان مدل پایه طراحی کرده و ساخت. این نسخه ویژگیای ممنحصر به فردی مانند توانایی شلیک تموم خودکار رو در خود داشت.

بعد از یه مدت نسخه AK-12 با گلوله ۵٫۴۵ میلیمتری به نسخه AK-15 با گلوله ۷٫۶۲ پیشرفت یافت و قرار شد این دو در کنار تفنگ سبک ۵٫۴۵ میلیمتری موسوم به RPK-16 مورد استفاده قرار گیرند. هم اینکه ارتش روسیه کار روی تفنگای تهاجمی A545 و A762 که هر کدوم به ترتیب دارای گلولهای ۵٫۴۵ و ۷٫۶۲ بودن رو شروع کرد که به وسیله شرکت اسلحه سازی «کوفروف مکانیکال وورکس» (Kovrov Mechanical Works) ساخته شده بودن.

هر دو مدل AK-12 و AK-15 بعضی از ویژگیای قدیمی تفنگ کلاشنیکف رو حفظ کرده و میشه خشابای نسخه های قدیمی AK-74  و AKM رو هم روی اونا سوار کرد.
این سلاحای جدید دقت خیلی بالایی در همه شرایط دارن و خیلی راحت میشه دوربین و سرنیزه رو روی اونا نصب کرده و از یه پرتاب کننده نارنجک ۴۰ میلیمتری هم در زیر لوله خود بهره مند هستن.

کارشناسان علوم نظامی گفتن که AK-12 فرق فاحشی با AK-74 نداره که حالا به عنوان اسلحه رسمی و عادی در ارتش روسیه استفاده میشن. میخاییل دگتیارف، ویرایشگر مجله «کالاشنیکف» در باره تغییرات ارگونومیکی که در این اسلحه ایجاد شده گفته:” تغییراتی دیده می شه اما این تغییرات در مقایسه با اون چه که رسانه ها می گفتن بسیار کمتر بوده”. به گفته کارشناسان نظامی روسی هنوز نمیشه زمان جایگزینی AK-74 با این اسلحه مدرن رو پیش بینی کرد اما این اسلحه جدید طراحی بسیار باحال و به درد بخور بودن داشته اما به نو سازی بیشتری نیاز داره.
هم اینکه باید راحتی این اسلحه موقع مقابله واقعی بهتر شده و امکان وصل کردن وسایل بیشتری روی اون جفت و جور شه.

این مقاله را هم بخوانید :
نگاهی به جشن رنگارنگ نوروز در تاجیکستان

علاوه بر این دو اسلحه، شرکت اسلحه سازی کالاشنیکف روی به روز کردن اسلحه AK-74 هم کار می کنه از جمله مجهز کردن ان به یه قنداق تاشو و دوربینای تلسکوپی، ریلایی واسه وصل کردن وسایل دیگه به اون و تنظیم کننده موقعیت آتیش و دستگیرهای ارگونومیک تر.

ارتش روسیه در سالای گذشته و براساس برنامه ای موسوم به «Ratnik» دست به طراحی و ساخت اسلحه هاو ادوات نظامی بسیار پیشرفته و آینده نگرانه ای کرده. از بین ای ادوات نظامی پیشرفته میشه به جلیقهای ضدگلوله مدرن، سپرهای ضد گلوله، کامپیوترای تاکتیکی و کلاه خودهایی دارای دوربین دید در شب و دوربینای گرمایی اشاره کرد.

براساس گزارشای شبکه دولتی «راشا تودی» ارتش این کشور یه بسته پوشیدنی خاص رو طراحی کرده که با اسکلت تقویت شده خود به فرد این امکان رو میده که قدرت و ایستادگی بیشتری داشته باشه. هم اینکه این بسته نظامی دارای یه زره بسیار پیشرفته بوده و یه کلاه خود که مانند نقاب روی صورت می شینه رو هم در خود داره.

البته این بسته نظامی تا چند سال آینده ساخته نشده و هنوز در مرحله طراحی قرار داره و البته در کاربردی بودن انا در میدون واقعی جنگ هم شک و شبه س هست.
این پیشرفتا ارتش آمریکا رو هم به تلاش انداخته تا در این مورد از حریف خود عقب نمونه.