اردیبهشت 8, 1403

عواقب شکست در هانوی؛ جوخه اعدام «کیم جونگ اون» به دیپلمات های کره شمالی رسید

جنگا وقتی رخ میدن که دیپلماسی با شکست مواجه می شه.
اما فقط در کره شمالیه که یه دیپلمات ناموفق خود رو در مقابل جوخه آتیش می بینه. این سرگذشت دستکم چیزیه که در گزارش سرویسای اطلاعاتی کره جنوبی در مورد کیم هیوک چول، فرستاده خاص کره شمالی در ملاقاتای یه سال گذشته با مقامات آمریکا و دیگر اعضای ارشد وزارت خارجه این کشور منزوی گفته شده.
همه این افراد در آماده سازی مقدمات نشست هسته ای ماه فوریه گذشته در هانوی، ویتنام در بالاترین سطح مشارکت داشتن، جایی که رییس اونا، دیکتاتور تپل مپل، کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تلاش واسه حل بحران هسته ای شبه جزیره کره با همدیگه ملاقات کردن. محور اصلی مذاکرات تحریمای فلج کننده بین المللی بر علیه رژیم پیونگ یانگ بود که در صورت موفقیت آمیز بودن نشست، کم شده یا حتی کلا ورداشته می شدن.

اما مذاکرات خیلی زود به بن بست رسیده و متوقف شد.
مراسم امضای توافقنامه لغو شده و ناهار رسمی خورده نشده موند. اتفاقی ناخوشایند واسه همه و در ادامه مهر مرگ بر سرنوشت کیم هیوک چول و همکارانش در کره شمالی. انگار اعدام این آدما به محض نشستن هواپیمایشان در پیونگ یانگ اتفاق افتاده. یه روزنامه کره ای (جنوبی) روز گذشته از زبون یه منبع اهل کره شمالی نقل کرد: «کیم هیوک چول همراه با چهار نفر از مقامات رسمی وزارت امور خارجه در ماه مارس در فرودگاه میریم دستگیر و اعدام شدن». جرم این افراد، براساس گزارش روزنامه کره ای، جاسوسی واسه آمریکا بوده.
اگه اعدام این آدما به روش عادی و با جوخه آتیش انجام شده، میشه چول و همکارانش رو دستکم در چگونگی مرگ خوش شانس دونست چون همه با دنیای خشونت بار و خونین کیم جونگ اون و سبک خاص اون در اعدام افرادش آشنایی داریم.

قبلاً شنیده شده که کسان دیگری که خاطر رهبر گرانقدر و عزیز کره شمالی رو مکدر کردن با به کار گیری تفنگ آتشین، گلوله خمپاره، آتیش ضد هوایی (مورد محبوب جناب کیم)، مسموم کردن یا همجواری با سگای گرسنه و درنده مرگی دردناک رو تجربه کردن. جرم بعضی از این افراد خیلی راحت و مضحکی خم شدن (خم شدن)، چرت زدن، نوشیدن الکل و عیاشی و خوشگذرونی تا جرمای بزرگ تری مانند خیانت و فساد بوده.
داشتن روابط خانوادگی با جناب کیم هم تضمینی واسه زنده موندن نیس چون یه دایی و یه داداش ناتنی در سالای گذشته به بدترین شکل ممکن حذف شدن. حالا حتی می گن که که آبجی کیم جونگ اون، کیم یو جونگ، که در نشست ناموفق هانوی نقش زیرسیگاری و خودکاردار داداش دیکتاتورش رو بازی می کرد و از اون به عنوان نزدیک ترین و مورد اعتمادترین شخص در نظر رهبر کره شمالی یاد می شد هم مورد غضب قرار گرفته و جایگاه گذشته اش رو از دست داده.

این وسط، مترجم کیم جونگ اون در نشست هانوی هم به اردوگاه کار اجباری فرستاده شده.
از زمان رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۲ و به دنبال مرگ پدر، جایگاه کیم جونگ اون در چشم جهانیان و دیدگاه بین المللی نسبت به اون با نوساناتی همراه بوده.
در روزای اول رسیدن به قدرت، رسانه ها و مقامات ارشد کره شمالی از اون ستایشی در حد یه خداوندگار داشتن هر چند جهانیان اونو یه جوون نازپرورده می دیدن که آشنایان خود رو در رأس امور قرار داده بود؛ جوون عیاش و بیست و چند ساله دارای اضافه وزن که فکر می شد ه جنگ سرد چند دهه ای بین کره شمالی و مابقی جهان پایان میده. اون دوران کودکی و نوجوونی اش رو با هویت جعلی در مدرسه ای شبانه روزی در سوییس گذرونده و شدیدا عاشق بسکتبال، سیگارهای فرانسوی، ویسکی جانی واکر و گروه بیتلز بود. اون درزمان دوران کوتاه زمامداری اش گامای مهمی به جلو و چندین قدم هم به عقب ورداشته س.

در جریان آشتی با همسایه جنوبی، کیم ۳۷ ساله به اولین رهبر کره شمالی تبدیل شد که از زمان پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ در خاک این کشور قدم می گذاشت. اما پیشرفت همیشگی سلاحای هسته ای کره شمالی در دوران اون و انجام آزمایشات زیاد موشکای بالستیک دوربرد باعث درگیری بین اون و دونالد ترامپ شد که در جریان یه دیپلماسی خطرناک اونو «مرد راکتی کوچولو» نامید. اولین ملاقات این دو در سنگاپور ملاقاتی مثبت آزمایش شده و بسیاری تلاش کردن چهره ای مهربون و خوشرو و حتی دوست داشتنی و جذاب از اون ترسیم کنن. حالا پس از شکست مذاکرات هانوی، اون دوباره به همون قالب گذشته خود و پدرانش برگشته: دیکتاتوری انتقام جو با رفتارای سادیستیک پیشرفته.

یکی از اولین و مهم ترین قربانیان خشم کیم جونگ اون، یکی از افراد ارشد ارتش کشور و فرمانده ارتش، کیم چول بود که گناه ایشون مستی در مراسم تدفین و خاکسپاری پدر «محبوب» کره شمالی عنوان شد.
اگه ادعاها واقعیت داشته باشه مرگ اون رابطه دردناکی با سابقه اش داشت. این سرباز قدیمی در نقطه ای ایستاد که تیمی از خمپاره اندازه های ارتش بتونن گلولهای خود رو روی اون صفر کنن و بووووم! اون یکی از اولین مقامات ارشد کره شمالی بود که در اولین ماه های به قدرت رسیدن کیم جونگ اون پاکسازی شد.
سال بعد تماشاگر شوکه کننده ترین پاکسازی دوران کیم جونگ اون بود که در اون دایی کیم، به شکل یهویی دستگیر شده و بعد از تحقیرهای فراوون و ترور شخصیت مرگی دردناک رو تجربه کرد.
جانگ سونگ تائگ، ۶۷ ساله، شوهر عمه کیم از مقامات ارشد کشور به حساب رفته و معاونت کمیته دفاع ملی کشور رو در اختیار داشت و خیلی از اون به عنوان قدرت اصلی در سایه در کره شمالی یاد می کردن که نقش دست راست کیم بی تجربه رو داشت.

این مقاله را هم بخوانید :
باورهای اشتباه در مورد دکوراسیون خانه که باید فراموششان کنید

در دسامبر ۲۰۱۳، این پیرمرد بی خبر از همه چیز در جریان نشست کمیته اجرایی حزب کمونیست دستگیر شده و لحظه دستگیری هم در تلویزیون ملی کشور مستقیما پخش گردید. بدون این دست اون دست کردن پس از این دستگیری بیانیه ای بلند بالا از تلویزیون ملی کشور پخش شد که در اون از جانگ با عنوان «یه آدم کثیف نفرت  انگیز… که بدتر از سگه که بر خلاف اعتماد عمیق و عشق همکاری گرم حزب و رهبرش مرتکب جنایت نفرت انگیز خیانت شده». اتفاقاتی که بعد از این دستگیری افتاده رو تنها میشه از راه ادعاهای رسانه ها و سرویسای اطلاعاتی کره جنوبی یافت. در اول تصور می شد که اونو با به کار گیری توپ ضد هوایی اعدام کردن. بعد در سال ۲۰۱۴، یه روزنامه چینی از یه سرنوشت بسیار ترسناک تر خبر داد مبنی بر اینکه جانگ پیر لخت شده و به گروهی از ۱۰۰ سگ گرسنه خورونده شده.
اوایل امسال یه شهروند اهل کره شمالی که از کشورش فرار کرده بود کشته شدن جانگ با به کار گیری توپ ضد هوایی رو تایید کرد اما این بار با جزییاتی بسیار ترسناک تر.

کانگ چئول هوان ادعا کرد که چانگ قبل از مرگ مجبور شده که منفجر شدن دو همکارش با به کار گیری ۸ توپ ضد هوایی رو تماشاگر باشه. بعد اون در حالی که سر و رویش رو آغشته به خون همکارانش می بینه از حال میره. پس از اونم به روشی مشابه اعدام می شه تا مایه ترس بقیه بوده و چیزی واسه دفن کردن به وسیله خونواده اش باقی نمونه. اونم اینکه چگونگی اعدام شدن یکی از افسران بلند مرتبه پلیس کشور که به جانگ نزدیک بود رو تشریح می کنه.
کانگ ادعا کرده که این افسر نگون بخت با به کار گیری یه تفنگ آتشین زنده زنده سوزونده شده و تانکا جنازه اونو زیر کردن. در اعدامی دیگه، یه سیاستمدار و معشوقه اش برهنه شده و به وسیله یه گروه سگ گرسنه و وحشی تیکه پاره شدن.

و خون بازم می ریخت. در سال ۲۰۱۵، یه فراری بلند مرتبه ادعا کرد که وزیر دفاع دولت کیم جونگ اون، هیون یونگ چول، با به کار گیری توپ ضد هوایی اعدام شده.
هم اینکه ادعا شد که بیوه دایی جانگ هم بعد از شکایت کردن از اعدام شوهرش مسموم و به قتل رسیده. دیگه قربانیان مرگایی کمتر جنجالی رو تجربه کردن. البته هزاران نفری که به زندان یا کمپای کار اجباری (همون کمپای بازپروری) فرستاده شده و به طور مرتب مورد شکنجه جنسی، روحی و جسمی قرار می گیرن رو نباید از یاد برد. اما ً بزرگ ترین جنایت از دید رهبر کره شمالی خم شدن و شل ایستادن موقع سخنرانی رهبر عزیزه.

در سال ۲۰۱۶، دو مقام ارشد کشور به همین بهونه به توپ ضد هوایی سپرده شدن. سال بعد و در بحبوحه بالاترین درجه تنش لفظی با آمریکا، دو مقام ارشد دیگه کشور به خاطر دیر کردن در مراسم ناهار تو یه مرکز موشکی کره شمالی اعدام شدن. کیم حتی مرگ هاش رو به خارج از مرزهای قلمروش هم گسترش داده. در فوریه ۲۰۱۷، خبری دنیا رو تکون داد. داداش ناتنی تبعید شده رهبر کره شمالی با نام کیم جونگ نام به وسیله دو زن در فرودگاه کوالالامپور و با به کار گیری عامل اعصاب ترور شده و در دقایقی بعد جون باخت. حالا انگار خشم کیم متوجه شاخه دیپلماتیک کشور شده.
همونطور که کره ایا می گن: «اگه میخوای میمونا رو بترسونی، سر مرغا رو از تنشون جدا کن»!