اردیبهشت 8, 1403

همراه با شیاطین سرخ منچستر یونایتد در جهنم اولدترافورد

مستطیل سبز، از یه قرن پیش تا کنون، یکی از پر درآمد ترین فرصتای کار و کاسبی ورزشی رو در اختیار فعالان و دست اندر کاران صنعت تبلیغات و بازاریابی کالا و خدمات قرار داده. فوتبال حالا از جنبه های حرفه ای، یه صنعت تموم عیار هستش؛ صنعتی که مخاطبان میلیاردی داشته و هنرنمایی جادوگرانی چون پله، مارداونا، لیونل مسی و کریس رونالدو، جذابیتای اون رو در نیم قرن گذشته صد برابر کرده.

ما می خواد امروز روشای درآمد زایی و کار و کاسبی یکی از بهترین باشگاه های فوتبال جهان رو به طور خلاصه بررسی کنه. تا آخر مطلب همراه ما باشین.

فوتبال: داستان استعمار یا صنعتی نوین؟

بعضی از افراد وقتی که به فوتبال فکر می کنن، ناخودآگاه استعمار نوین در ذهنشون تداعی می شه.
اونا فکر می کنن، استعمارگران غربی از این روش واسه سر کار گذاشتن صدها میلیون شهروند و گرفتن وقت، هزینه و سرمایه های مادی و انسانی اونا استفاده می کنن. سرمایه داران، حالا به وسیله فوتبال و با ترفندهای جور واجور، اجناس و خدمات خود رو تبلیغ کرده و به فروش می رسونن.

تورنومنتای ورزشی مانند جام ملتای اروپا یا جام جهانی، میلیاردها شهروند در سراسر جهان رو پای جعبه مشکی میخ کوب می کنه.
همه مردم دنیا تماشای جنگ ۲۲ فوتیالیست رو در مستطیل سبز دوست دارن. در بین این نمایش عمومی جهانی، اجناس و خدمات جور واجور مضر یا غیر مضر واسه سلامت آدما، تبلیغ و معرفی می شن.

چه در رقابتای المپیک چه در رقابتای فوتبالی، بعضی وقتاً شرکتایی رو میبینیم که تولیدات و خدمات اونا، به ازای تهدید سلامت آدما، جامعه و محیط زیست بدست اومده. اونا از این بستر تبلیغاتی پر بیننده، به عنوان ابزاری واسه بهره برداریای سیاسی، اقتصادی و مالی استفاده می کنن.

روزانه ده ها هزار نشریه و درگاه فوتبالی به صدها زبون در اختیار میلیونا کاربر کره زمین قرار میگیره. اونا علاقه زیادی به خوندن آخرین تفسیرها و تحلیلا درباره جدید ترین تحولات و اتفاقات دنیای مستطیل سبز نشون میدن؛ تحلیلایی که بعضی وقتاً با عناوین، القاب و بعضی وقتا هتاکیا و فحاشیای مختلفی همراه می شه.
در بعضی موارد، کار به نزاعای خونین خیابانی هم میکشه.

رقابت ۲۲ نفر در زمین فوتبال، به اندازه ای داغ و جنجالی می شه که ملتای کمتر پیشرفته و بعضی وقتاً فقیر جهان مانند پرتغال، برزیل و مکزیک، دردهای کهنه خود رو به خاطر فوتبال و فوتبالیستا فراموش میکنن. مردم هزینه های زیادی واسه تماشای مسابقات فوتبال می پردازن. این مسئله در کشور ما هم وجود داد و از نظر جامعه شناسی باید بررسی بشه.

بعضیا باور دارن همون داستان گلادیاتورهای روم باستان در کلوزئوم که در آوردگاهی پر از تماشاگر آدما رو به جون همدیگه مینداختن، حالا انگار دیگه و با روش و رسم جدید، در زمین فوتبال اتفاق میفته.

ورزشی که قرار بود، عامل دوستی و تشویق رفتار مساوی، مساوی و منش جوانمردی در جهان شه، حالا تبدیل به وسیله دلالا و کاسبان مشروبات الکی شده.

بارها در تلویزیون تماشاگر جدالای خونین و عجیبی در زمین فوتبال بوده ایم و مشاهده کردیم که حرکت یه توپ در زمینی مستطیل شکل، دلیل نزاعای خونین گسترده شده.

پس این تصور درباره فوتبال نادرست نیس که این ورزش، امروزه با اصل و هدف واقعی خود فاصله گرفته و چیزی که در اون اهمیت زیادی نداره، ارزشای انسانی، اخلاقی و ورزشیه و با روح «fair play» هم در اختلاف رو قرار داره.

درآمد هرساله بعضی باشگاه های اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی، از درآمد تولید جنسای اساسی هزاران کارخانه در سراسر جهان بیشتره. تبلیغات و بازاریابیای زیادی که باشگاه های فوتبال در مستطیل سبز به راه میندازن، مثل هفته های مد و لباس، مخاطبان میلیونی داشته و میلیاردها نفر رو به سمت خود میکشونن. حالا ستارگان دنیای فوتبال مثل سوپر استارای استیج و پرده نقره ای، واسه خود برندای معتبری هستن.

(دلار، شعار بازی جوانمردانه FIFA رو به رویا تبدیل کرده)

به هر حال، داستان فوتبال رو میشه هم تلخ و هم شیرین دونست. داستان صنعتی میان رشته ای و نوینه که خیلی از افراد مانند سیلویو برلوسکونی (مالک باشگاه میلان ایتالیا ونخست وزیر قبلی این کشور)، از این ورزش واسه پیشرفت کار و کاسبی و قدرت سیاسی و اجتماعی بهره می گیرن.

در همین حال، باشگاه منچستر یونایتد انگلستان رو میشه یکی از بزرگترین باشگاه های فوتبال جهان دونست. منچستر یونایتد یکی از ۵ باشگاه پر طرفدار و محبوب در جهان هستش.
قهرمانیای بیست سال گذشته دلیل شده که این باشگاه مثل رئال مادرید و بارسلونای اسپانیا، مخاطبانی دست به جیب در ۵ قاره جهان داشته باشه.

داستان شیاطین سرخ

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد انگلستان، مثل هرولدز، اتوبوسای دو طبقه قرمز لندن، ودافون و صدها برند نام آشنای دیگه، برند معروف جزیره هستش.
خیلی از افراد انگلیس رو با این باشگاه و بازیکنان بزرگ و اسطوره ای اون می شناسن.

شیاطین سرخ باعث شدن که شهر منچستر بیشتر از لندن واسه جهانیان شناخته شده باشه. پایتخت اقتصادی اروپا (لندن)، از سال ۱۸۷۸ میلادی تحت تاثیر معروفیت این باشگاه قرار گرفته. تیم اول شهر از اواخر قرن نوزدهم میلادی، نقش زیادی در پیشرفت ورزش فوتبال در بریتانیا و قاره سبز اجرا کرده.

ورزشگاه معروف اولدترافورد که ورزشگاه اختصاصی باشگاه هستش، یکی از ۱۰ ورزشگاه شناخته شده جهان بوده که به واسطه برده های پشت سر هم منچستریا، رسانه ها از اون با عنوان جهنم یاد می کنن. ما قبلا در مطلبی موزه این آوردگاه دیدنی رو به شما معرفی کرده بودیم.

شکست دادن منچستر یونایتد در این ورزشگاه واسه رقبا بسیار سخته. بازیکنان تیمای حریف که در این مکان حضور داشتن، به موضوع نامبرده اقرار داشتن.

منچستر یونایتد انگلستان اسمای بزرگی رو در تاریخ خود یدک میکشه. از سال ۱۹۶۸ میلادی، مت بازبی، به عنوان سرمربی این تیم، تونست اولین قهرمانی اروپا رو واسه منچستریا به ارمغان آورد. این موفقیت، ۱۰ سال پس از حادثه تلخ سقوط هواپیمای بازیکنان منچستر به وقوع ملحق شد.

از نوامبر ۱۹۸۶ میلادی تا جولای ۲۰۱۳، سر آلکس فرگوسن، یکی بهترین و سرشناس ترین مربیان جهان در قرن بیستم، هدایت شیاطین سرخ رو رو دوش گرفت. فرگوسن با منچستر بیشتر از ۳۰ جام بدست آورد که از جمله اون میشه به ۲ مورد قهرمانی پشت سر هم در جام جزیره، برنده شدن جام حذفی و فتح لیگ قهرمانان اروپا اشاره کرد.

سه عنوان قهرمانی منچستر یونایتد انگلستان در لیگ قهرمانان اروپا، دلیل شد که جهنم اولدترافورد به برندی معتبر واسه صنعت ورزش و فوتبال انگلستان تبدیل شه.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، منچستر یوناید انگلستان با درآمدی بالغ بر ۵۰۰ میلیون پوند، دومین باشگاه پولدار جهان لقب گرفت. این نهاد ورزشی سال گذشته هم موفق شد نزدیک به ۲ میلیارد دلار درآمد به جیب بزنه. منچستر یونایتد حالا یکی از ۵ برند معتبر دنیای فوتباله و یکی از پر طرفدار ترین تیمای جهان هستش.

در سال ۱۹۹۱ میلادی، با عرضه سهام منچستر در بورس لندن، فردی به نام مالکوم گلیزر با مبلغی برابر ۸۰۰ میلیون دلار، این باشگاه رو خرید. از آگوست ۲۰۱۲ میلادی. عرضه اولیه سهام باشگاه در بازار بورس نیویورک هم انجام شد.

برند منچستر یونایتد

همونجوریکه گفته شد، باشگاه منچستر یونایتد انگلستان، حالا یکی از معتبر ترین برنده های مستطیل سبز هستش.
ارزش ریالی اون برابر چند درصد کل بازار بورس ایران با بیشتر از ۷۰۰ شرکته. آرم باشگاه منچستر یونایتد از آرم شورای شهر منچستر الهام گرفته شد و در سال ۱۹۶۰ طراحی گشت.

اول همونطور که در تصویر زیر مشاهده می کنین، تصویر کشتی که نماد نیروی دریایی و قدرت بریتانیا در قرون گذشته هستش، روی این برند دیده می شد و قسمت بالایی قرمز و قسمت پایینی سفید بود.

اما از سال ۱۹۷۳ میلادی، قسمت بالا و پایین به صورت قرمز درآمد و عنوان باشگاه که به صورت «MANCHESTER UNITED» و «FOOTBALL CLUB» است با رنگ زرد داخل این نوار قرمز حک شد.
جالبه بدونین لقب شیاطین سرخ (RED DEVILS) از دهه شصت به باشگاه داده شد.
به خاطر همین، از دهه هفتاد میلادی نشون شیطان به آرم باشگاه اضافه گشت.

تصویر بالا آرم منچستریا در فاصله سالای ۱۹۷۳ میلادی تا ۱۹۹۸ میلادی رو نشون میده. عکس زیر هم آرم باشگاه از سال ۱۹۹۸ میلادی تا کنون رو به تصویر میکشه.

این مقاله را هم بخوانید :
تصاویری که شباهت جالب ستاره های هالیوودی به فرزندان شان را نشان می دهد

لباس شیاطین سرخ

لباس منچستریا مثل دیگه باشگاه های ورزشی، یکی از مهم ترین منابع درآمد زایی اونا هستش.
آرمایی که پشت و جلوی پیراهن بازیکنان منچستر یونایتد انگلستان هک شدن، میلیونا دلار ارزش داشته و در کانون توجه رسانه های ورزشی و غیر ورزشی قرار دارن. در ده های گذشته، نام برنده هایی مانند وُدافون، شورلت و خیلی از دیگر اسمای معتبر تجاری، روی پیراهن منچستر یونایتد نقش بسته س.

در سالای ۱۸۹۴ میلادی تا ۱۸۹۶، پیراهن باشگاه رنگ سبز و طلایی داشت. رنگ لباس این تیم در سال ۱۹۰۲ میلادی، به قرمز تغییر یافت. از اون زمان به بعد، بازیکنان پیراهن قرمز، شورت ورزشی سفید و جوراب مشکی به تن می کردن. این روش در سال ۱۹۲۲ میلادی با تغییراتی همراه شد.

(لباس شیاطین سرخ در دهه نود میلادی)

در سالای گذشته، منچستریا رو بعضی وقتا با جوراب مشکی و پیراهن قرمز با یقها و شورت سفید مشاهده دیده ایم. در طراحی پیراهن، از یه جور پارچه کتون به نام کینگهام الهام گرفته شده که در طول انقلاب صنعتی در منچستر تولید می شده و نماد این شهر هستش.

باشگاه منچستر یونایتد انگلستان از راه :

  • تبلیغ مستقیم برندا بر جلو و پشت پیراهن
  • فروش اینترنتی لباسای جور واجور تمرینی و تیمی باشگاه
  • بازاریابی واسه برنده های تولید لباس

درآمدای میلیون پوندی هرساله داره.
این درآمد در سالای گذشته روند صعودی هم به خود گرفته.

اولدترافورد: سرزمین رویاهای شیاطین سرخ

اولدترافورد واسه اهالی فوتبالی، نامی شناخته شده.
تاریخ این مکان هم داستان جالبی داره.
این ورزشگاه، تا کنون صدها میلیون پوند درآمد واسه باشگاه به ارمغان آورده و بخشی از اقتصاد فوتبالی جزیره به شمال میره. در طول جنگ جهانی دوم و به دلیل بمباران، قسمت بزرگی از ورزشگاه اولدترافورد خراب شد.

تونل ورودی جنوب ورزشگاه، تنها قسمت باقی‌مونده از اون بود. بعد از جنگ باشگاه از کمیسیون خسارت جنگ ۲۲٬۲۷۸ پوند گرفت تا ورزشگاه رو بازسازی کنه.
در طول بازسازی ورزشگاه، منچستر یونایتد بازی‌ های خونگی‌ اش رو در ورزشگاه خونگی منچستر سیتی برگزار می‌ کرد.

منچستر یونایتد هرساله ۵٬۰۰۰ پوند هم اینکه یه تیکه از سود باشگاه رو واسه بازسازی جایگاه‌های غربی و شرقی ورزشگاه خرج کرد.
در مارس ۱۹۵۷، ۴۰٬۰۰۰ پوند واسه ایجاد سیستم نور الترافورد اختصاص داده شد. در سال ۱۹۸۷، سیستم روشنایی جدیدی در ورزشگاه نصب گشت.

بعد از ابلاغ گزارش تیلور، ظرفیت الدترافورد به ۴۴٬۰۰۰ نفر کم شد.
در سال ۱۹۹۵، جایگاه شمالی ورزشگاه بازسازی شد و ظرفیت به ۵۵٬۰۰۰ نفر زیاد شد.
در آخر فصل ۹۹–۱۹۹۸، جایگاه‌های شرقی و غربی هم بازسازی شدن و ظرفیت به ۶۷٬۰۰۰ نفر رسید.

در سال ۲۰۰۹، به دلیل تعمیرات جور واجور روی جایگاه‌ها، ۲۵۵ نفر از ظرفیت ورزشگاه کم شد و ظرفیت کل به ۷۵٬۹۵۷ رسید. منچستر یونایتد از دید میانگین تماشاگر در بازی‌های خونگی، در اروپا بعد از بوروسیا دورتموند، دومه و فاصله کمی با رئال مادرید و بارسلونا داره.

باشگاه منچستر یونایتد انگلستان همیشه از ورودی اولدترافورد واسه معرفی تبلیغات مربوط به برنده های معتبر خودروسازی استفاده کرده. این کار آگهیا رو در برابر دید صدها هزار مخاطب باشگاه و هم اینکه بینندگان تلویزیونی قرار میده.

نوع درآمدزایی باشگاه از این ورزشگاه خیلی مهمه. این روش می تونه مورد نظر فعالان باشگاه داری در ایران هم قرار بگیره.

روی دیواره های فضای اداری و داخلی ورزشگاه اولدترافورد، تصاویر قهرمانان و چهره های نامدار این باشگاه از بابی چارلتون تا بکهام و رونالدو، نصب شده.

موفقیتای تجاری منچستر

باشگاه منچستر یونایتد یه برند جهانی هستش و در بین نمونه های مشابه انگلیسی، نامی شناخته شده.
سایت این باشگاه از جمله دامنه های پر بیننده در این کشور بوده و درخواست واسه خرید اجناس ورزشی با برند این باشگاه، هرساله میلیونا دلار رو بالغ می شه.

بخشی از کار و کاسبی منچستریا از راه درگاه اینترنتی اونا صورت میگیره. اطلاع رسانی در این سایت به ۷ زبون صورت میگیره و هرساله میلیونا کاربر از سراسر جهان به این پرتال ورزشی معروف مراجعه کنن.

آخرین اطلاعات از پشت صحنه باشگاه، بازیکنان و مدیرانش در این سایت اطلاع رسانی می شه.
افراد علاقه مند می تونن به عضویت رسمی باشگاه منچستر یونایتد درامده و از فعالیتای اون بهره مند شن.

موزه منچستر یکی دیگه از راه های درآمد زایی این باشگاه هستش. شما می تونین واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این نشانی مراجعه کنین.

شما می تونین واسه خرید کالاهایی با برند معتبر و معروف منچستریا، به این نشانی مراجعه کنین.

واسه به کار گیری خدمات این سایت، اول باید ثبت نام کرده و بعد از دریافت کد کاربری و رمز عبور، از خدمات سفارش خرید استفاده کنین.

همونطور که در تصویر زیر مشاهده می کنین، این فروشگاه واسه مردان، زنان، پسر بچه ها و دختر بچه ها، کالاهایی با برند منچستر یونایتد عرضه می کنه.

لوازم جانبی تزیینی (اکسسوری) هم دیگه دنیای جذاب منچستریا رو به خود اختصاص داده. اسپانسرای منچستر مانند آدیداس آلمان، بعضی اجناس خود رو در سایت باشگاه به فروش می رسونن.

گزارشای منتشر شده در سال ۲۰۰۹ نشون می‌ دهد که ارزش تجاری و مالکیت الهی باشگاه، حدود ۳۲۹ میلیون پونده.

در سال ۲۰۱۳، مجله فوربس برند منچستر یونایتد رو با ارزشی برابر ۳٫۳ میلیارد دلار در رده اول مهم ترین برنده های باشگاه‌ های ورزشی جهان قرار داد. این باشگاه، در جدول پولی فوتبال دیلویت در ردهٔ سوم قرار داره.

قدرت برند و کلا معروفیت منچستر یونایتد در جهان، بیشتر به بازسازی این تیم به وسیله مت بازبی پس از فاجعه هوایی مونیخ نسبت داده می‌ شه؛ کاری که تشویق همه رو برانگیخت.

منچستر یونایتد اولین باشگاه انگلیسی بود که در سال ۱۹۹۱، سهامش رو در بورس اوراق بهادار لندن به فروش گذاشت. با این کار، باشگاه پیشرفت زیادی رو در مسائل مالی تجربه کرد و روش هدف دار‌ اش رو در بخش تبلیغاتی بهتر کرد.
تمرکز باشگاه روی تبلیغات و موفقیت‌ های ورزشی تیم در مسابقات جور واجور، سود زیادی رو واسه باشگاه به ارمغان آورد.

قدرت برند منچستر یونایتد، با توجهِ رسانه‌ های جور واجور به بازیکنان این تیم در خارج از زمین، از جمله دیوید بکهام (که خیلی زود خودش یه برند در جهان شد)، بیشتر شد.
این توجه باعث گشت که در زمین هم توجه بیشتری به منچستر یونایتد شه و فرصت‌های خوبی از جمله طرفداران مالی خوب و حق پخش تلویزیونی نصیب این تیم شه.

محبوبیت دیوید بکهام در آسیا دلیل جدانشدنی موفقیت تجاری باشگاه در این قاره بود. به خاطر به دست آوردن یافته های عالی در رقابت‌های جور واجور، زمینه واسه تولید درآمد بیشتر از راه حق پخش تلویزیونی بازی‌ های تیم ایجاد شد.
از شروع لیگ برتر، منچستر یونایتد واسه فروش حق پخش تلویزیونی بازی‌های تیم خود، بیشترین درآمد رو در بین باشگاه‌ های انگلیسی کسب کرده‌ است. این باشگاه با شبکه اسکای بریتانیا قرارداد داره.

منچستر یونایتد دارای بیشترین درآمد از راه تبلیغات در بین تیم‌های انگلیسیه. راز موفقیت باشگاه در جذب طرفداران مالی درجه یه، داشتن قرارداد ۱۳ ساله و ۳۰۳ میلیون پوندی با شرکت نایکه که از سال ۲۰۰۲ طراحی و تولید لباس تیم رو رو دوش گرفته.

چند ماهیه که آقای خاص فوتبال جهان، خوزه مورینیو، سرمربی گری شیاطین سرخ رو رو دوش گرفته. هواداران امیدوارن که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، خاطرات موفقیتای موندگار سر آلکس فرگوسن در این تیم تکرار شه.

درسایی ساده از درآمد زایی منچستر

۱- باشگاه منچستر، در مورد فروش اینترنتی البسه، خوردنی و نوشیدنی با برند شیاطین سرخ فعالیت زیادی داره.

۲- باشگاه معتبر منچستر، از راه لقب شیاطین سرخ هم درآمد زایی داره.

۳- باشگاه منچستر از راه موزه باشگاه و فروش اجناس نوشته شده و دیجیتالی اون، کسب درآمد می کنه.

۴- عضویت در باشگاه و ارسال کارتای هوادارای واسه مخاطبان باشگاه، بخشی از درآمدای هنگفت هرساله رو تشکیل میدن.

۵- منچستر یونایتد نشون داد که اصول باشگاه داری و درآمد زایی فوتبالی، صنعت حرفه ایه. باشگاه های کشور ما هم واسه فعالیت گسترده در اون، نیاز به منابع انسانی تخصصی میان رشته ای دارن.

۶- اولدترافورد منچستر، هویتی بیشتر از یه ورزشگاهه و فواید مالی و اقتصادی زیادی واسه باشگاه به ارمغان می آورد. اصول برند سازی در پیشرفت کار و کاسبی منچستریا به شکل «OLDTRAFORD» می تونه عنوان خوبی واسه پایان نامه های کار و کاسبی و مدیریت تربیت بدنی در ایران باشه.

۷- اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی، بخشی از ظرفیت تبلیغاتی شیاطین سرخ رو تشکیل میده. باشگاه های ایرونی باید به این موضوع توجه کنن.

۸- اطلاع رسانی چند زبانه، بخشی از ظرفیتای اطلاع رسانی و تبلیغاتی باشگاهه.