اردیبهشت 8, 1403

چگونه مانع نفخ در طول تعطیلات شده و شکم تخت تری داشته باشیم؟

یکی از نگرانیایی که خیلی از افراد دارن اینه که با پایان تعطیلات نوروز، کمر خیلی از لباسای شون تنگ می شه.

دلیل اصلی این روند بد که در تموم فرهنگا هم هست نبود جنب و جوش و مصرف بیشتر از اندازه مواد غذایی و شکلای جور واجور و اقسام خوراکیای پرکالریه.

خیلی با اهمیته که از راهکارهای مناسبی واسه پیشگیری از این جریان استفاده کنیم تا هم بتونیم از تعطیلات خود لذت ببریم و هم بعد از پایان اون بدون داشتن عذاب وجدان، بدون افزایش اندازه دور کمر و با روحیه و حال خوب، فعالیتای کاری در سال جدید رو شروع کنیم.

در صورت علاقمندی می تونین مطالبی چون چیجوری با تنظیم برنامه غذایی، از نفخ جلوگیری کرده و شکم تخت تری داشته باشیم؟ [بخش اول]  و بخش دوم اونو هم مطالعه بفرمایید.

در ادامه راهکارهایی رو واسه تون برخواهیم شمرد که اگه عزم خود واسه به کار گرفتن اونا رو جزم کنین، احساس رضایت مندی بیشتری از خود دارین.

از بشقاب کوچیک تری استفاده کنین

یکی از کارشناسان مجرب در مورد تغذیه عقیده داره که کنترل مقدار غذایی که میل می کنین می تونه در روند کاهش وزن شما پادشاهی کنه. پس پیشنهاد می شه که بشقاب کوچیک تری انتخاب کنین و بر سبزیجات و پروتئینای گیاهی تمرکز بیشتری داشته باشین.

هیچوقت با شکم به طور کامل خالی به مهمانیای نوروزی نرید

«دایان سنفیلیپو» از متخصصین تغذیه میگه قبل از رفتن به مهمانیای شام حتما وعده صبحونه و میان وعده های سبک بخورین. ایشون نویسنده کتاب «۲۱ روز سم زدایی از شکر» است.

سنفیلیپو تاکید می کنه از اونجایی که بدون این دست اون دست کردن بعد از ورود شما به مهمانی غذا سرو نمی شه، به خاطر همین شما که در حال هلاک شدن از گرسنگی هستین خود رو مشغول خوردن هله هوله می کنین. این کار باعث نفخ شکم تون می شه.

بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن غذا روی کاناپه دراز نکشید

سنفیلیپو در این باره میگه، از اونجایی که در کل فعالیت بدنی تون در طول تعطیلات کم میشه نباید بعد از صرف وعده های غذایی دراز بکشین.

واسه جلوگیری از این کار می تونین از بعضی از اعضای خونواده تون بخواین که شما رو واسه یه پیاده روی در دور و بر منزل همراهی کنن.

هوا هم در اون موقع از سال خنکه و می تونین لحظاتی خوبی رو در کنار هم بگذرونین. با این کار غذایی که میل کردین هم هضم می شه.

مراقب مصرف اندازه کافئین و نوشیدنیای گازدار باشین 

دکتر «کیتی برویهیر» عقیده داره که هم کافئین و هم نوشیدنیای گازدار می تونن باعث ایجاد نفخ شن.

هم اینکه مصرف کافئین خصوصا وقتی که با شکم خالی مصرف شه، بقیه مشکلات مثل شکم روش و سوء هاضمه رو هم داره.

نوشیدنیای گازدار هم حتی بیشتر از کافئین می تونن دلیل سوزش معده شن و رفلکسای گوارشی، باد شکم و نفخ رو به وجود آوردن. تا اونجا که می تونین آب بخورین.

اگه هم می خواین کافئین و یا نوشیدنیای گازدار استفاده کنین اونا رو در نیمه اول روز بخورین تا گاز کمتری ایجاد و در بدن نگه داره.

این مقاله را هم بخوانید :
سگی که قلب آسیایی ها را به تصرف خود درآورد

با راهکارهای سالم استرس زدایی کنین

می تونین با کارایی مثل خرید کردن، تغییراتی در دکوراسیون، آشپزی و کارایی این چنینی سطح استرس خود رو کم کنین.

تحقیقات فراوون نشون داده که استرس می تونه دلیل خیلی از بیماریای گوارشی، سوزش معده و تحریکات مربوط به معده باشه. می تونین با ۲۰ دقیقه پیاده روی و ورزش روزانه اندازه استرس رو کم کنین.

کارای دیگری چون گوش دادن به موسیقیای آرامبخش، ۱۰ دقیقه مدیتیشن، دوش آب گرم و ماساژ هم می تونن بسیار موثر باشن.

غذاهای سنگین و پرکالری رو فقط به بعضی از مناسبتا اختصاص بدین

خیلی خوبه که در بعضی از مراسم خاص کمی هم از کیکا و شیرینیای سنتی بخورین. تلاش کنین خوراکیایی چون آجیل، گوشتای بسیار چرب و شیرینیای خامه ای رو به صورت روتین میل نکنین.

اگه مستعد سوزش معده هستین بعد از وعده های غذایی از آبنبات نعناعی یا کمی از دسرها یا نوشیدنیایی که در اونا نعناع هست استفاده کنین. نعناع می تونه از خیلی از ریفلکسای معده جلوگیری کنه.

از مصرف بیشتر از اندازه لبنیات دوری کنین

حتی اگه بدن تون تحمل مصرف لاکتوز رو هم داره در طول تعطیلات بیشتر از اندازه اجناس لبنی مانند ترکیب شیر و تخم مرغ، پنیر و دسرهای خامه ای نخورین. اگه قراره شب به مهمانی یا رستوران برید در طول روز مقدار کمتری لبنیات استفاده کنین.

پایه تغذیه رو رعایت کنین

یکی از مربیان ورزشی تاکید داره که این رو یادتون باشه که چه در طول تعطیلات و چه بعد از اون به اندازه کافی پروتئین، میوه، سبزیجات و آب استفاده کنین.

سخت ترین کار اینه که بعد از تعطیلات بخواین مقدار غذایی رو که می خورید کم کنین.

برنامه ای واسه ورزش کردن داشته باشین

یکی از مشاوران تغذیه عقیده داره با اینکه در طول تعطیلات سرتون شلوغه و ممکنه زمان کافی نداشته باشین اما دست کم ۲۰ دقیقه فعالیت رو در برنامه روزانه خود بذارین.

فعالیتای بدنی قبلی خود رو دنبال کنین

انجام ورزشای قدرتی به تنهایی نمی تونه گزینه مناسبی واسه کاهش وزن در طول تعطیلات باشه. ترکیبی از فعالیتای قدرتی و معمولی می تونه بهترین گزینه واسه زیاد نکردن وزن در طول تعطیلات باشه.

خوب بخوابین

نه فقط تغذیه می تونه به شما کمک کنه که وزن خود رو تحتِ کنترل داشته و اندازه کمر خود رو حفظ یا اونو کم کنین، خوابیدن هم با کم شدن اندازه استرس می تونین در کاهش چربیای دور شکم اثر داشته باشه.

دکتر «اسکات کاهان» در مصاحبه ای با واشنگتن پست گفته که کارایی مانند فعالیت بدنی و ورزش، تغذیه، خواب مناسب و کاهش استرس همه می تونن در بهتر شدن وضعیت سلامت موثر باشن و من واقعا نمی تونم بگم که کدوم از دیگری مهم تره و در اولیت قرار داره.

با تموم چیزی که برشمرده شد اگه به دلیل نبود کنترل رژیم غذایی خود نفخ کردین می تونین مقاله فهرستی از مواد ساده و قابل دسترس خونگی که باعث برطرف کردن نفخ شکم می شن رو واسه نابود کردن اون مطالعه بفرمایید.