اردیبهشت 8, 1403

۱۰ توصیه مکانیک ها برای اطمینان از سلامت خودرو که باید بدانید

با اینکه خیلی از خودروهای مدرن امروز، امکانات امنیتی بسیاری دارن و سیستم کامپیوتری اونا کمک می کنه تا همه فعالیتای ماشین به درستی و بی اشکال صورت بگیره، اما بعضی مسایل هستن که باید در طول رانندگی رعایت کنین تا با مشکلات جدی مواجه نشید.

واسه آشنایی با این موارد پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب رو بخونین.

حواستون به تاریخ تعویض روغن ماشین باشه

روغن موتور به کاهش سایش قطعات موتور و مراقبت قطعات موتور در مقابل خوردگی کمک می کنه.

حتما به هشدارهای کارخانه ای مبنی بر زمان تعویض روغن خودروی خود به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. هیچ موارد بی دلیل مطرح نمی شن. هر وقت ماشین جدیدی خریداری می کنین، حتما چک کنین که هر چند کیلومتر یه بار باید روغن اونو عوض کنین. به طور مثال، بعضی از کارخانه های اتومبیل سازی از روغنای رقیقی استفاده می کنن که باید پس از هزار کیلومتر تعویض شه.

روغن از زمان شروع بکار موتور در برابر اکسیده شدن و تجزیه گرمایی قرار داره و روغن پایه اون آلوده شده و از کیفیتش کاسته می شه.
همچنین مواد افزودنی استاندارد اون مثل مواد پاک‌کننده نیز، مصرف می شن.
در این حالت خاصیت روان‌کاری، پاک‌کننده و جذب ذرات آویزون و ناخالصیا، کاهش می‌یابد.

روغن موتور به کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور، آب‌بندی کامل بین سیلندر و پیستون، کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای جور واجور، خنک کردن قطعات داخلی موتور، کاهش سایش قطعات موتور و مراقبت قطعات موتور در مقابل خوردگی کمک می کنه.

در طول حرکت گزینه پارک رو انتخاب نکنین

دستورات تناقص آمیز بین حرکت می تونه صدمات بزرگی به سیستم ماشین وارد کنه.

سیستم کامپیوتری ماشین، این دستور نابه‌جای راننده رو ندیده میگیره و هیچ فعالیتی انجام نمی ده. اما دستورات تناقص آمیز بین حرکت می تونه صدمات بزرگی به سیستم ماشین وارد کنه.

هیچوقت روغن موتور رو پر نکنین

روغن موتور رو تا لبه جایگاه اون پر نکنین

روی موتور، اندازه دقیقی که باید روغن پر شه درج شده و میله مخصوصی هم واسه اون در نظر گرفته شده.
این خط کش اندازه گیری روغن گزینه «full» داره که نباید هیچوقت تا اون خط روغن رو پر کنین. این کار موجب فشار اومدن و خفه شدن موتور می شه و از همه جای ماشین دود بلند می شه.

در طول رانندگی دنده عقب نزنین

سیستم ماشینای مدرن، کامپیوتریه و ممکنه یه دستور اشتباه موجب به هم خوردن کل سامانه شه.

در ماشینای اتومات، وقتی به اشتباه یا از روی عمد دنده رو روی حالت حرکت به عقب (R) قرار می دید، هیچ اتفاق بدی روی نمی ده، اما پیشنهاد می شه که هیچوقت این کار رو انجام ندین. سیستم ماشینای مدرن، کامپیوتریه و ممکنه یه دستور اشتباه موجب به هم خوردن کل سامانه شه.

کلیدهای خیلی از سوئیچ خود آویزون نکنین

سنگین بودن دسته کلید در دراز مدت تنظیمات سوئیچ رو خراب می کنه.

این کار موجب سنگین شدن سوئیچ می شه و ممکنه در دراز مدت تنظیمات سوئیچ رو خراب کنه.
کلیدهای خود رو از حلقه سوئیچ جدا کنین.

در طول رانندگی هیچوقت کلید خاموش کردن موتور رو فشار ندین

مراقب کلید خاموش در طول حرکت باشین

مطمئنا هیچ آدم عاقلی این کار رو انجام نمی ده. اما ممکنه به اشتباه یا به صورت تصادفی دستتون به این کلید بخوره. با اینکه در سرعت نرمال، تماشاگر هیچ اتفاق ناگواری نمی شین، اما مکانیکا تاکید دارن که مراقب این کلید در طول حرکت باشین و هیچوقت اونو لمس نکنین.

هیچوقت اجازه ندین باک بنزین خالی شه

قبل از روشن شدن چراغ بنزین، باک رو پر کنین.

حتی پاکیزه ترین بنزینا هم دارای ریزمادهایی هستن که در کف باک نشست می کنن. پس، وقتی بنزین رو تا قطره های بیشترین استفاده می کنین، این رسوبات هم بلند شده و وارد موتور می شه و می تونن در کارکرد موتور مشکل بسازن. پس، قبل از روشن شدن چراغ بنزین، باک رو پر کنین.

هیچوقت چراغایی هشداردهنده در کیلومتر ماشین رو حتما در نظر داشته باشین

چراغای قرمز واسه مشکلات جدی تر هستن و باید در اولین فرصت به اونا رسیدگی کنین

همه علایم هشداردهنده ماشین مثل هم نیستن و با رنگای جور واجور از هم تفکیک شدن. چراغای سبز و بعضی وقتا آبی، نشون دهنده این هستن که سیستم خاصی فعال شده.
نمادهای زرد بیشتر هشداری واسه مشکل هستن که باید سرویس شه.
چراغای قرمز واسه مشکلات جدی تر هستن و باید در اولین فرصت به اونا رسیدگی کنین تا منتهی به بروز مشکلات بزرگ تر نشه.

باد لاستیکا رو چک کنین

اندازه باد مناسب لاستیک به شکل یه برچسب درون خودرو یا روی کاتالوگ خودرو قید می شه

بعضی وقتا باد لاستیکای ماشین رو چک کنین. اگه احساس می کنین تایر کم‌باد شده، حتما به تعمیرگاه و تنظیم باد برید چون رانندگی با لاستیکی که تنظیم باد نداره، بسیار خطرناکه. تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از فاکتورهای موثر در جهت کارکرد بهینه اتومبیل و عمر لاستیکه. اندازه باد مناسب لاستیک بیشتر به وسیله تولید کننده خودرو به شکل یه لیبل درون خودرو و یا روی کاتالوگ خودرو قید می شه.
تولید کنندگان اتومبیل در زمان طراحی خودرو و انتخاب نوع لاستیک از استانداردهای زیادی جهت انتخاب لاستیک مناسب واسه یه خودرو استفاده می کنن.

از بالانس چرخا مطمئن شید

بالانس نبودن چرخ، باعث می شه که ضربات با شدت بیشتری به فنر بندی وارد شن.

حتما از بالانس چرخا مطمئن شید چون ممکنه چرخ دچار خم شدن شده باشه. واسه این منظور حتما به مکانیکی مراجعه کنین. بالانس نبودن چرخ، باعث می شه که ضربات با شدت بیشتری به فنر بندی وارد شن. این نیرو به سیستم چرخ و جلوبندی و میل فرمون هم اعمال شده و باعث کاهش عمر اونا می شن.

این مقاله را هم بخوانید :
«پروژه دود»: فیلترهایی غول‌پیکر در شهر دهلی نو برای مقابله با آلودگی هوا