اردیبهشت 8, 1403

سفری به کوهرنگ هزار رنگ ایران

«اکو توریسم» یکی از جذاب ترین روشای گردشگریه که در سراسر دنیا مخاطبان بیشماری داره.
بخاطر این، سرویس گردشگری ما در این شماره، عروس چهار محال و بختیاری، جایی که هزار رنگ رو میشه در طبیعت راز آلود جذابش دید رو واسه معرفی انتخاب کرده.

با اینکه استان چهار محال و بختیاری از نظر ساختارهای پیشرفت منطقه ای و ملی، از جمله استانای کم تر پیشرفته پس از انقلاب حساب می شه، اما مطمئنا، پتانسیل بالایی واسه بحث گردشگری داره؛ سرزمین آبشارهای جوشان و دشت لاله های از این رو به اونو. جایی که با ۲۵۰ جاذبه گردشگری، نقطه ای بکر در ایران حساب می شه.

فقط تالاب بین‌المللی چغاخور چهارمحال و بختیاری با وجود گونه‌های بی‌شمار گیاهی و آبزیان موجب تنوع زیست‌محیطی و کوچ صدها هزار پرنده موجب افزایش ورود گردشگران شده و اونو میشه در شهرستان بروجن و در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرکرد دید.

(تصویر زیبایی از تالاب بین المللی چغار خور استان چهار محال و بختیاری)

 اگه عاشق طبیعت گردی به خصوص در فصل پاییز هزار رنگ هزار نقش هستین، کوهرنگ یکی از مقاصد فوق العاده جذابیست که میشه در نظر داشت. این جا رو بهشت سفید چهار محال و بختیاری می گن و ۱۰ درصد کل آبای ایران از اون جا تامین می شه.

آب معدنی کوهرنگ که بعضی وقتا استفاده می کنین، از چشمه ارتفاعات همین منطقه گرفته شده.
البته اگه به کوهرنگ رفتید، مراقب باشین که بدون راهنما وارد مناطق جنگلی و کوهستانی نشید چون براساس اخبار، همین چند وقت پیش، خرس قهوه ای در روستای گل سرخ صمصامی کوهرنگ، آسیب جدی به یه چوپان وارد کرد.

کوهرنگ کجاس؟

(نقشه راه رسیدن به کوهرنگ از مبدا تهران)

همونجوریکه در تصویر فوق مشاهده می کنین، واسه رسیدن به کوهرنگ از سمت تهران، ۲ راه هست.
یکی اون که به قم برید و از اون جا از راه کاشون، وارد اصفهان شده و از جنوب اصفهان به سمت شهرکرد و طاقانک رفته و بعد راهی چلگرد، در شمال غربی استان چهار محل و بختیاری شید. یا پس از گذر از استان قم، وارد کمربندی شده و از سمت غربی استان اصفهان، به سمت گلپایگان رفته و ازجنوب اون، مستقیما وارد استان چهار محال و بختیاری و شهر  چلگرد شید. هر دو راه، شما رو با جذابیتای طبیعی، فرهنگی و باستانی بسیاری آشنا می کنه که باحال و خاطره انگیزه.

کوهرنگ یکی از شهرستانای این استانه که جاذبه های طبیعی خاص خودشو داره و ما به شما پیشنهاد می دیم که اونو جز برنامه های خود بذارین. زمان مناسبی که می تونین واسه اون در نظر بگیرین اواخر فروردین و اردیبشهته اونم واسه اینکه بتونین از زیبایی چشم نواز دشت لاله های از این رو به اونو اون لذت ببرین. حالا که به نیمه دوم سال نزدیک میشیم، هم اونقدر کوهرنگ با طبیعت بکرش، انتظار عاشقان طبیعت گردی رو میکشه.

فقط پیشنهاد ما به شما اینه واسه مراقبت از گیاهان کم پیدا و در حال انقراضی که در منطقه هست، تلاش کنین ماشین خود رو وارد دشت لاله های از این رو به اونو نکنین و مسافتی رو پیاده طی کنین؛ هم اینکه درسته که زیبایی این گل قشنگتر آدم رو وسوسه می کنه تا اونو در باغچه حیاط خود هم داشته باشه ولی بهتره از کندن و بیرون آوردن پیاز اون دوری کنین تا این دشت قشنگتر و چشم نواز زیبایی خود رو از دست نده و گردشگران در سالهای آینده هم بتونن از زیبایی اون بهره ببرن.

(طبیعت سر سبز کوهرنگ، شما رو با تابلوی نقاشی طبیعی عالی آشنا می کنین)

کوهرنگ به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی فراوون و چشمه سارهای زیاد چون چشمه دیمه، چشمه آب معدنی کوهرنگ و دیدنیهای طبیعی مثل تونل کوهرنگ، آبشار شیخ علی خان، دشت لاله های از این رو به اونو و پیست اسکی معروفیت بسیاری داره و یه مقصد توریستی مناسب واسه علاقمندان به طبیعت هستش.

طبیعت بکر و دست نخورده کوهرنگ در طول سال، گردشگران زیادی رو به طرف خود جذب می کنه.
مرکز شهرستان کوهرنگ شهر چلگرد در هشتاد و پنج کیلومتری شهرکرد واقع شده که بزرگترین جامعه ایلی کشور یعنی ایل هفت لنگ بختیاری رو در خود جای داده. اگه به این منطقه قشنگتر سفر می کنین، مراقب رانندگی خود باشین. جاده های کم عرض و بعضی وقتا کوهستانی و کم تابلوی منطقه دلیل می شه که در فصل بارندگی، تصادفاتی رو در منطقه تماشاگر باشیم.

اتفاقاتی که تصویرایی مانند تصویر زیر رو در این منطقه بکر، ثبت و ظبط می کنه و خود، یه جذابیت طبیعی! واسه بازدید کننده گان می شه.

(تصویر سقوط خودروی پراید از کوه و قرار گرفتن عجیب روی تخته سنگی در منطقه کوهرنگ)

منطقه ای که شما در فصل بهار و تابستون و پاییز، محور سر سبزی و سرحالی اش میشین، در فصل زمستون، سخت ترین چهره خود رو به شما نشون میده و بعضی وقتا ارتفاع برف در روستاهای چهار محال و بختیاری و حتی کوهرنگ به بیشتر از ۴ متر می رسه. همونجوریکه در تصویر زیر که از جاده های کوهرنگ گرفته شده، مشاهده می کنین.

(ارتفاع برف ۴ متری در یکی از جاده های منتهی به کوهرنگ در ماه بهمن)

صنعت گردشگری طبیعی کوهرنگ، در زمستون، مشتاقان بسیاری رو از سراسر کشور به سمت خود میکشونه و یکی از مقصدای زمستون گردای ایرونی، همین منطقه حساب می شه که زیباییای خاص خود رو در فصل سفید، داره.

(تصویر یکی از جاده های منتهی به کوهرنگ در فصل زمستون )

با این حال، در فصل بهار جاذبه های طبیعی و عالی در انتظار گردشگران این منطقه س، دشت لاله های از این رو به اونو، زیبایی بکر و عالی که چشم رو نوازش میده، در تابستون کوهرنگ پتانسیل پذیرش طرفداران داروهای گیاهی، سیاحت و اسکی تابستانه در قلل مرتفع و پوشیده از برف زردکوه بختیاری داره، در فصل پاییز هم گردشگران می تونن تماشاگر کوچ و روش زندگی عشایری باشن.

(تصویری از کوچ عشایر کوهرنگ  و گله های گوسفند که از روی پلای منطقه گذر می کنن)

حضور عشایر در این منطقه دلیل شده تا بعضی از عاشقان طبیعت گردی، بتونن زندگی عشایر رو از نزدیک تجربه کنن و بخاطر این، کمپینگ گردشگری عشایری واسه توریستا در این منطقه بر پا شه.
اگه به این جا رفتید، حتما از این فرصتای دیدار با عشایر خونگرم و مهمون نواز و البته هنرمند کوهرنگی استفاده کنین.

جایی که لاله هاش واژگونه

چهارمحال و بختیاری دارای گسترده ترین دشت لاله های از این رو به اونو در ایرانه، این دشت در فاصله ۱۰ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده.
به دلیل وسعت زیاد، پوشش گیاهی بسیار قشنگتر و مهم، لاله های از این رو به اونو (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد و هم نزدیکی به جاذبه های دیگه کوهرنگ، این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی حساب می شه.

لاله از این رو به اونو از منحصربه فردترین گونه گلا و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایرانه. “لاله از این رو به اونو” از راسته سوسن سانان بوده و عمر کوتاهی داره.
گل دهی اون از اوایل اردیبهشت شروع می شه و در فصل بارش پایان پیدا میکنه. لاله از این رو به اونو از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله س که تا حالا ۱۵ گونه از اون در ایران شناسایی شده.

(لاله از این رو به اونو، گونه ای نادر و در حال انقراضه. از خرید اون در کوهرنگ دوری کنین)

باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در واقع این دشت سه هزار و ششصد هکتاری، به عنوان رویشگاه اصلی گونه گیاهی لاله واژگونه که آوازه جهانی داره.
البته رویشگاه اصلی این گیاه کم پیدا، دامنه کوه های آب کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواسکی و مله زرده.

این مقاله را هم بخوانید :
باورهای اشتباه در مورد دکوراسیون خانه که باید فراموششان کنید

اگه می خوهید درباره وجه تسمیه لاله های از این رو به اونو بدونین، باید بگیم که لاله های از این رو به اونو در زبون محلی گل بگریو، (گل گریان) و اشک مریم هم نامیده می شن، در اواخر فروردین ماه به گل می شینن و تا اواخر اردیبهشت گلای خود رو حفظ می کنن. پس، فصل بهار، فصل دیدار با لاله های از این رو به اونو کوهرنگ در جنوب و طبیعت بکر سوباتان در مناطق سر سبز شمال ایرانه.

جاذبه های گردشگری دیگری مانند آبشار کوهرنگ، پیست اسکی چلگرد و چشمه آب معدنی در نزدیکی این دشت قرار دارن.

راه دسترسی به این دشت قشنگتر و چشم نواز جاده خاکی روستای فخرآباده که از اونجا تا منطقه یکساعت پیاده روش. این منطقه آب و هوایی مرطوب و معتدل داره.
گونه های گیاهی دیگه موجود در این دشت دافنه، لاله، گون، کوما و تنگز هستن و گونه های جانوری این منطقه کبک، کبک دری، خرس قهوه ای، کل و بز، زاغ نوک زرد و قرمز هستن.

(تصویر راه دسترسی به کوهرنگ از روستای فخر آباد و جاده چلگرد – دیمه)

آبشار شیخ علی خان

(تصویر آبشار شیخ علی خان کوهرنگ در فصل زمستون)

کوهرنگ رو شهر آبشارا می گن. در فصل بهار، همه جای کوهرنگ پر از آب بوده و چشمه خروشان رو میشه در همه جای این سرزمین دید. لطافت و سرحالی توصیف نشدنی هوای کوهرنگ، بهترین فرصت رو واسه روستاگردی و قدم زدنای صبحگاهی جفت و جور می کنه که چه جایی بهتر از قدم زدن در کنار آبشاری چون آبشار شیخ علی خان که یکی از جذابیتای طبیعی منطقه هستش.

این آبشار در چهل کیلومتری روستای سر آقا سید در نزدیک شهرستان چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ واقع شده و در واقع از ارتفاعات دور و بر داهات سرچشمه میگیره. از شهرکرد تا این ۤآبشار حدود ۹۰ کیلومتره ‌و با یه ساعت رانندگی میشه به اون رسید.

آب این آبشار از بین یه تنگه پرشیب جاری شده و با خود نسیم سردی رو در پیش روی مسافران و گردشگران قرار داده. البته باید اقرار داشت که سرمای بسیار شدید هوا در شهرستان کوهرنگ دلیل شده که این آبشار در زمستون به مجموعه ای قندیل تبدیل شه که این زیبایی آبشار رو چندین برابر می کنه.
ارتفاع خیلی از قندیلای آبشار به بیشتر از نیم متر و حتی یه متر می رسه.

(آبشار شیخ علی خان کوهرنگ در فصل تابستون)

 نگفته پیداست که  فصل بهار بهترین فصل واسه دیدن آبشار شیخ علی خان هستش اما فصل زمستون و بازدید از آبشار یخ زده هم جذابیت خاصی داره.
این قضیه واسه آبشارای زیبای دور و بر تهران هم صادقه.

با در نظر گرفتن این که از مرکز چلگرد تا این آبشار پیاده هم می شه رفت و کم تر از ۵ کیلومتر میشه، بدیش اینه تابلوی راهنمایی وجود نداره و این قضیه واسه گردشگران بین المللی رقابت زا هستش.
پس پیشنهاد می کنیم هم از اهالی استفاده کنین و هم نقشه مطمئنی قبل از سفر در اختیار داشته باشین.

واسه رسیدن به این آبشار قشنگتر لازمه اول از شهرکرد به سمت سورشجان و از اونجا به سمت فارسان برید. بعد جاده فارسان به سمت چلگرد رو ادامه داده و بعد از شهر چلگرد به سمت روستای زیبای سرآقا سید و آبشار شیخ علی خان برید.

سر آقا سید، نام یه روستای پله کانیه. مانند ماسوله قدمت چند صد ساله و معماری دید باحال اون دلیل شده تا حرفه ایای گردشگری ایران وقتی به کوهرنگ می رن، سری هم به این منطقه جذاب زده و از طبیعت خاص اون بهره مند شن.

سر آقا سید در یکی از دامنه های قله هفت تنان در بخش مرکزی کوهرنگ قرار داره و نکته باحال این که بیشتر خونهای سر آقا سید، بدون پنجره هستن و درها تنها منفذ خونه هستن.

(تصویر روستای پله کانی سر آقا سید کوهرنگ : دیدار با ماسوله شمال در ماسوله جنوب)

در دور و بر سر آقا سید میشه به جز آبشار شیخ علی خان که در ۴۰ کیلومتری قرار داره، غار یخی چما، قله زردکوه معروف با ارتفاع ۴۲۰۰ متر و پیست اسکی چلگرد که در ۵۰ کیلومتری اون واقع شده رو دید. چشمه و جاده دیمه رو میشه از دیگر جذابیتای کوهرنگ هزار رنگ ایران دونست.

چشمه دیمه

براساس گفته اهالی منطقه، چشمه دیمه از دیگر جذابیتای طبیعی جذاب این اقلیم سر سبز هستش.
در واقع این چشمه خروشان، در کنار دهاتی به همین نام قرار داره و اتفاقا اهالی، اونو به کیکاووس، از قهرمانان اساطیری شاهنامه فردوسی، حکیم بزرگ ایران زمین نسبت میدن.

گفته شده که این چشمه یکی از سرچشمه های اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونلای کوهرنگ بوده و در یازده کیلومتری چلگرد واقع شده و تا مرکز استان حدود هشتاد کیلومتر فاصله داره.

باید بدونین که این چشمه در آبان ۱۳۸۸ به عنوان هشتاد و چهارمین اثر ملی کشور به ثبت رسید.

این چشمه واقعا آب سردی داره.
سرما در کوهرنگ، بخش جدانشدنی از زندگی مردمش رو تشکیل میده پس جاب تعجب نیس که حتی در تابستون داغ هم  بشه دست رو به مدت کمی در داخل این آب قرار داد.

آب سرد چشمه دیمه، از زردکوه بختیاری سرچشمه میگیره و تا ۲ متر عمق داره.
پس مراقب شنا کردن در این چشمه باشین. گفته شده که آب چشمه دیمه، از گواراترین آبای جهان و پر از املاح و مواد معدنی بوده و خواص بسیار زیادی داره.
درمان عفونتای کلیوی و دهن و دندون از جمله فواید نوشیدن آب دیمه س.

در واقع آب معدنی کوهرنگی که قبلا درباره اون گفتیم، از آب همین چشمه پر می شه و در بازار داخلی و جهانی مخاطبان زیادی داره.
کویتیا، یکی از عاشقان آب معدنی کوهرنگ ایران هستن.

(زلالی آب چشمه دیمه)

این مقصد گردشگری به دلیل دارا بودن فضاهای سرسبز و خرم و راه دسترسی آسفالته و سرویس بهداشتی و سکوی نشیمن دور و بر خود از زمانای قدیم به عنوان یکی از تجمع گاه های ایلات و عشایر بختیاری و گردشگران شناخته شده.

مناظر قشنگتر و خیره کننده و فضاسازی دور و بر چشمه، این مکان رو در ردیف زیباترین گردشگاهای شهرستان کوهرنگ قرار داده. در دور و بر چشمه مراتع حاصلخیز، درختان بلند بلوط، کیکم که درختی از خونواده افرا هستش و دیگه درختان سردسیری به چشم می خورن. گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی مثل کبک جز زندگی جانوری منطقه ان.

به هر حال، بهترین فصل بازدید از این منطقه قشنگتر بهار و تابستانه، چون هوا معتدل و لطیف و دلپذیره. واسه بازدید از این منطقه توریستی به طرف شهرکرد به جاده بزنین و از اونجا به فارسان و بعد به کوهرنگ برید و سراغ روستای دیمه رو بگیرین.  علاوه بر این چشمه، تونل کوهرنگ هم جالبه.

تونل کوهرنگ

از جاذبه های کوهرنگ میشه به آبشار تونل کوهرنگ نام برد. این آبشار از سرچشمه رودخانه زاینده جاری می شه و جذابیت طبیعی با ارزشی داره.
این تونل جهت انتقال آٖب از چشمه کوهرنگ و دیگه چشمه دور و بر به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه ای که حالا شهر توریستی چلگرد قرار داره، ایجاد شده.

طبق یافته های تاریخی، جریان انتقال آب کوهرنگ در زمان صفویان و به دستور شاع عباس شروع شد.
اما با مرگ شاه عباس این پروژه تموم نشده موند. اولین تونل کوهرنگ در سال ۱۳۳۲ استفاده شد.
در سال ۱۳۶۴ تونل دوم به استفاده رسید.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که آبشار این تونل و فضاهای بسیار زیبای دور و بر اون مناظر بسیار زیبایی رو ایجاد کرده. در تموم فصول سال حتی زمستون به دلیل نزدیکی با پیست اسکی چلگرد این مکان مورد بازدید گردشگران قرار میگیره.

با امید به اینکه این گشت قشنگتر در کوهرنگ، فرصتی واسه شناخت بعضی از ظرفیتای طبیعی و گردشگری این منطقه رو واسه شما جفت و جور کرده باشه و در برنامه طبیعت گردی پاییز هزار رنگ ایران بذارین.

[ منبع: خبرگزاری فارس، مشرق نیوز، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایرنا، مهر نیوز، زیست نیوز]