اردیبهشت 8, 1403

بیست باور اشتباه درباره واریس

20 باور اشتباه درباره واریس

 

باورهای غلط زیادی در مورد واریس وجود دارند که می توانند منجر به سردرگمی و اطلاعات نادرست شوند. همانطور که یک متخصص واریس می تواند تأیید کند، برای مدیریت و درمان مؤثر این عارضه، مهم است که واقعیت را از تخیل جدا کنید. در اینجا بیست باور نادرست در مورد وریدهای واریسی به همراه توضیحاتی در مورد اینکه چرا درست نیستند آورده شده است:

 

1. وریدهای واریسی تنها یک نگرانی زیبایی هستند

بسیاری از مردم بر این باورند که واریس تنها یک نگرانی زیبایی است و هیچ خطری برای سلامتی ندارد. با این حال، وریدهای واریسی می تواند باعث درد، ناراحتی و علائم دیگر شود و همچنین میتواند منجر به عوارضی مانند زخم، لخته شدن خون و نارسایی مزمن وریدی شود.

 

2. فقط افراد مسن به واریس مبتلا می شوند

در حالی که وریدهای واریسی در افراد مسن شایعتر است، اما میتوانند در هر سنی ایجاد شوند. عواملی مانند ژنتیک، بارداری و سبک زندگی کم تحرک میتوانند خطر ابتلا به واریس را در سنین پایین تر افزایش دهند.

 

3. روی هم زدن پاها باعث ایجاد واریس می شود

روی هم زدن پاها ممکن است باعث ناراحتی یا تورم موقتی شود، اما باعث واریس نمی شود. رگهای واریسی به دلیل ضعیف شدن یا آسیب دیدگی دریچه های موجود در سیاهرگ ها ایجاد می شوند که از جریان مناسب خون جلوگیری می کنند.

 

4. وریدهای واریسی فقط در پاها ایجاد می شود

در حالی که واریس بیشتر در پاها دیده می شوند، اما می توانند در سایر قسمت های بدن از جمله بازوها، دست ها و صورت نیز رخ دهند.

 

5. وریدهای واریسی همیشه دردناک هستند

در حالی که واریس می تواند باعث درد و ناراحتی شود، اما همه افراد مبتلا به واریس علائم را تجربه نمی کنند. برخی از افراد ممکن است رگ های واریسی داشته باشند که صرفا جنبه زیبایی دارند و هیچ درد یا ناراحتی ایجاد نمی کنند.

 

6. فقط زنان به واریس مبتلا می شوند

در حالی که رگ های واریسی در زنان شایع تر است، مردان نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. در واقع، تا 45 درصد از مردان ممکن است در مقطعی از زندگی خود به واریس مبتلا شوند.

 

7. وریدهای واریسی ارثی هستند

در حالی که ژنتیک می تواند در ایجاد رگ های واریسی نقش داشته باشد، این تنها عامل نیست. عوامل دیگری مانند بارداری، چاقی و سبک زندگی کم تحرک نیز می توانند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهند.

 

8. واریس ناشی از ایستادن طولانی مدت است

در حالی که ایستادن برای مدت طولانی می تواند به ایجاد رگ های واریسی کمک کند، این تنها علت نیست. عوامل دیگری مانند ژنتیک، بارداری و سبک زندگی کم تحرک نیز می توانند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهند.

 

9. رگ های واریسی را می توان تنها با ورزش درمان کرد

در حالی که ورزش می تواند به بهبود گردش خون و کاهش خطر ابتلا به رگ های واریسی کمک کند، اما برای رگ های واریسی موجود درمانی نیست. درمان های دیگری مانند جوراب های فشاری، روش های کم تهاجمی و جراحی ممکن است برای مدیریت موثر رگ های واریسی ضروری باشد.

 

10. وریدهای واریسی همیشه نیاز به جراحی دارند

در حالی که ممکن است جراحی در موارد شدید وریدهای واریسی ضروری باشد، همیشه اولین خط درمان نیست. سایر روشها مانند جوراب واریس، معاینه توسط دکتر واریس با تغییر شیوه زندگی و روش‌های کم تهاجمی نیز می‌توانند در مدیریت رگ‌های واریسی موثر باشند.

 

11. کاهش وزن همیشه رگ های واریسی را درمان می کند

در حالی که کاهش وزن می تواند به کاهش خطر ابتلا به رگ های واریسی و بهبود سلامت کلی رگ ها کمک کند، اما تضمینی برای ناپدید شدن رگ های واریسی نیست. درمان های دیگری ممکن است برای مدیریت وریدهای واریسی موجود ضروری باشد.

این مقاله را هم بخوانید :
روش های مختلف آموزش زبان انگلیسی

 

12. رگ های واریسی خود به خود از بین می روند

واریس یک بیماری مزمن است و به خودی خود از بین نمی رود. در صورت عدم درمان ممکن است در طول زمان بدتر شوند و می توانند منجر به عوارضی مانند زخم و لخته شدن خون شوند.

 

13. نمی توانید از واریس پیشگیری کنید

در حالی که برخی از عوامل خطر واریس مانند ژنتیک قابل کنترل نیستند، تغییرات زیادی در شیوه زندگی وجود دارد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به واریس کمک کند. اینها شامل ورزش منظم، حفظ وزن مناسب و اجتناب از نشستن یا ایستادن طولانی مدت است.

 

14. رگهای واریسی همیشه قابل مشاهده هستند

در حالی که رگ های واریسی اغلب قابل مشاهده هستند، می توانند در زیر پوست نیز پنهان شوند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند. این سیاهرگ ها ممکن است همچنان علائمی مانند درد و تورم ایجاد کنند.

 

15. وریدهای واریسی مسری هستند

واریس مسری نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

 

16. تنها افرادی که سابقه لخته شدن خون دارند به واریس مبتلا می شوند

در حالی که سابقه لخته شدن خون می تواند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد، این تنها عامل خطر نیست. عوامل دیگری مانند ژنتیک، بارداری و سبک زندگی کم تحرک نیز می توانند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهند.

 

17. واریس ناشی از فشار خون بالا است

در حالی که فشار خون بالا می تواند به ایجاد رگ های واریسی کمک کند، تنها علت آن نیست. رگ های واریسی به دلیل ضعیف شدن یا آسیب دیدگی دریچه های موجود در سیاهرگ ها ایجاد می شوند که از جریان مناسب خون جلوگیری می کنند.

 

18. وریدهای واریسی همیشه نیاز به درمان دارند

در حالی که واریس می تواند باعث ناراحتی و علائم دیگر شود، همه افراد مبتلا به واریس نیاز به درمان ندارند. در برخی موارد، سبک زندگی مانند ورزش منظم و وزن تغییر می کند.

 

19. واریس همیشه در سطح پوست قابل مشاهده است

در حالی که وریدهای واریسی اغلب در سطح پوست قابل مشاهده هستند، همچنین می توانند عمیق تر در بافت باشند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند. این سیاهرگ ها ممکن است همچنان علائمی مانند درد و تورم ایجاد کنند.

 

20. واریس نشانه عدم رعایت بهداشت است

واریس نشانه ای از عدم رعایت بهداشت نیست و نمی توان تنها از طریق تمیزی از آن جلوگیری کرد. آنها یک بیماری مزمن هستند که در اثر ضعیف شدن یا آسیب دیدگی دریچه های رگ ها ایجاد می شود.

 

سخن آخر

صحبت با یک متخصص واریس برای دریافت اطلاعات دقیق و گزینه های درمانی واریس بسیار مهم است. با جدا کردن واقعیت از تخیل و درک علل واقعی و عوامل خطر واریس، می توانید برای مدیریت موثر این وضعیت و بهبود سلامت کلی ورید خود قدم بردارید. کلینیک درمان واریس در تهران یکی از این کلینیک هاست که طیف وسیعی از گزینه های درمانی واریس از جمله روش های کم تهاجمی و جراحی را ارائه می دهد. با کار با متخصص واریس واجد شرایط و پیروی از یک رویکرد جامع برای مدیریت، می توانید خطر عوارض را کاهش دهید و از سلامت رگ ها لذت ببرید.