پایان نامه ارشد رشته عمران بهسازی لرزه ای پایه پل های بتن آرمه با FRP

پایان نامه ارشد: رشته عمران

عنوان کامل این پایان نامه :

بهسازی لرزه ای پایه پل های بتن آرمه با FRP

تکه هایی از متن :

1-3- پیشینه تحقیق

تكنولوژي استفاده از ورق هايFRP در مهندسي عمران اولين بار در سال 1984در سوئيس توسط پروفسورMeier  مطرح و مورد آزمايش قرار گرفت كه در آن ورق هاي Carbon FRP (CFRP) جهت مقاوم سازي تيرهاي بتني آزمايش شدند. بزرگ ترين مزيت  FRPنسبت به فولاد داشتن نسبت مقاومت به وزن بالاي آن مي باشد. كاتسوماتا و همكارانش در سال1987 و 1988 روش استفاده ازFRP  را جهت مقاوم سازي ستون هاي بتني مسلح ارائه دادند.

یکی از روش های معمول جهت مقاوم سازی و افزایش ظرفیت باربری ستون های بتن آرمه، ایجاد روپوش پیرامونی، جهت محدود نمودن انبساط عرضی ستون بارگذاری شده است. این شیوه علاوه بر جلوگیری ازکمانش آرماتورهای طولی ستون، با به تعویق انداختن جداشدگی پوسته بتنی، انهدام ستون را نیز به تاخیر می اندازد.

مطالعات پیرامون روش مقاوم سازی ستون های بتن آرمه در ابتدای قرن بیستم و در مورد ستون های مقاوم شده با روپوش فولادی صورت پذیرفت. این مطالعات نشان داد که وجود دورپیچ پیرامون ستون، سبب افزایش مشخصه های باربری آن می گردد اثر نامطلوب شرایط محیطی بر روپوش های فولادی و مراحل دشوار و زمان بر ایجاد این روپوش ها، سبب گردید که صفحات کامپوزیتی از جنس پلیمرهای مسلح شده با الیاف موسوم به ورقه هایFRP از بدو پیدایش به تدریج به عنوان جایگزین روکش های فولادی مورد استفاده قرار گیرند.

تحقیقات آزمایشگاهی  و نرم افزاری زیادی در زمینه بهسازی ستون های بتنی با  FRPدر ایران نیزانجام شده است :

  1. برقي، مصطفي و حداد، میثم، 1387، ارزیابی تقویت خمشی پایه پل بتن آرمه توسط GFRP تحت بارگذاری دوره ای، دانشگاه صنعتي خواجه نصير طوسي.

در اين تحقيق مدل ابعاد واقعي پايه يك پل به مقطع دايره ايجاد شده و رفتار آن تحت بارگذاري دوره اي تك محوره (بارگذاري همزمان ثقلي وجانبي قرار گرفته كه بارگذاري جانبي آن به صورت دوره اي مي باشد) بررسی شده که در اين تحقيق ستون معرفي شده توسط ورقه GFRP به ضخامت 1 ميلي متر) در طول كل ستون) دورپيچ شده است، پوش منحني هيسترزيس برش پايه در دو حالت بدون محصور شدگي و با محصورشدگي توسطFRP  رسم شد نتایج بدین صورت می باشد:

آ. پوشش تقويتي GFRP(با ضخامت 1 ميلي متر)باعث بالا بردن ظرفيت خمشي پايه پل هاي بتن آرمه به ميزان 8% شده است.

ب. اصلي ترين خاصيت پوشش تقويتي GFRP، افزايش كرنش گسيختگي به ميزان 50 % كه منجر به شكل پذيري و اتلاف انرژي بيشتر مي شود و نيز عملكرد لرزه اي ستون را بهبود مي بخشد.

  1. صالحیان، حمید رضا و اصفهانی، محمد رضا "بررسی آزمایشگاهی مقاومت ستون بتنی محصورشده با GFRP تحت اثر توام نیروی محوری و لنگر خمشی و مقایسه با مدل های تئوری" ،1388.

در این تحقیق نمونه های آزمایشگاهی ستون با مقطعی مربعی شکل بررسی شده اند این تحقیق نشان می دهد که اعمال لنگر خمشی بر نمونه ستون های محصورشده با  FRP علاوه بر اندرکنش بار فشاری و لنگر خمشی، اثر کاهنده ای بر مقاومت فشاری بتن محصورشده می گذارد. اعمال لنگر خمشی بر مقطع ستون، سبب توزیع غیر یکنواخت تنش فشاری وارد بر مقطع و انبساط عرضی آن می گردد به همین دلیل استفاده از روابط تخمین مقاومت فشاری بتن محصور شده، با افزایش لنگر خمشی، به پاسخ های غیر واقعی و فاقد اطمینان می انجامد.

  1. جلال، مصطفي" ارزیابی ظرفیت باربری پل های بهسازی شده با کامپوزیت FRP"1388.

در اين مقاله، گزيده راهكارهاي ارزيابي عملكرد يك پل بهسازي شده با استفاده از مصالح كمپوزيتي جديدارائه گرديده است. به اين منظور، ابتدا يك سيستم سنجش عملكرد ايجاد شده و اندازه گيري هاي سنجش عملكرد به منظور ارزيابي پارامترهاي مختلف مشخص گردید، سپس يك الگوريتم نقص يابي و شناسايي سيستم به منظور كمي سازي مقادير هدف، انتخاب شده و در نهايت نتايج فعالیت هاي بهسازي به منظورسنجش تغييرات عملكرد پل، مورد ارزيابي و تجزيه و تحليل قرار گرفت. در نهايت پس از اتمام كار بهسازي، نتايج به منظور تعيين وقوع يا عدم وقوع هرگونه تغيير در عملكرد پل، مورد ارزيابي قرار گرفت، اين روش افزايش در سختي سازه را در دوره زماني سوم دسامبر 1999 تا مي 2000 نشان مي دهد.

  1. عباسزاده ، مهدي "مقايسه دقت پيش بيني مدل هاي ارائه شده براي محصورشدگي ستون هاي بتني دايروي محصور شده با الياف FRP"1388.
  2. متن کامل در سایت امید فایل 

اين مطالعه بر پيش بيني حداكثر تنش و كرنش بتن محصور شده كه مهمترين پارامترها از ديد طراحي بوده و تاثير زيادي در تقريب منحني هاي تنش – كرنش دارند متمركز شده است. به اين منظور، مدل هاي محصور شدگي به دو گروه مدل هاي محصورشدگي پايه فولادي و مدل هاي محصورشدگي تجربي و تحليلي طبقه بندي شده و روابط و ويژگي هاي منحصر به فرد هر مدل مرور شد سپس، مقايسه بين مدل هاي مختلف در پيش بيني حداكثر تنش و كرنش نهائي محصور شدگي صورت گرفت. نتايج حاصل از ارزيابي هاي صورت گرفته نشان داد كه مدل هاي موجود در پيش بيني رفتار واقعي محصورشدگي بتن به جواب هاي يكسان و قابل قبولي خصوصاٌ در پيش بيني كرنش نرسيده و تنها براي محدوده اي كه براي آن كاليبره شده اند جواب هاي مطلوبي ارائه مي دهند .

متن کامل پایان نامه در لینک زیر:

aroow-down-thesis-8

 دانلود پایان نامه عمران:بهسازی لرزه ای پایه پل های بتن آرمه با FRP

Related posts:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>