اردیبهشت 8, 1403

عمر برند یا علامت تجاری

عمر برند یا علامت تجاری چقدر است ؟

ماندگاری نام برند در ذهن مشتری مهم‌ترین دلیل ثبت برند در جهت رشد و گسترش کسب و کار است. بعد از ثبت شرکت و شروع به کار آن، برند تجاری باعث جذب مشتری می‌شود و باید محبوب شدن برند تجاری در بین مشتریان بسیار مورد توجه قرار گیرد.

به‌روز نگه‌داشتن مسائل مربوط به برند تجاری یکی از راه های افزایش عمر برندمیباشد. باید به‌طور مداوم تمام کانال‌هایی که با اسم برند شما در ارتباط هستند را به‌روز نگه‌دارید. مانند اینکه همیشه باید سربرگ نامه‌های اداری شما با لوگو و نام برند شما تطابق داشته باشد تا در حافظه مخاطب نقش ببندد امضای ایمیل‌هایتان باید همیشه آپدیت و طبق استراتژی کسب و کارتان باشد. برای موفقیت در به‌ روز بودن برند تجاری باید مجموعه‌ای از اسناد مربوط با علامت تجاری خودتان را تهیه کنید. این اسناد پایه‌های کسب و کار شما هستند.

آشنایی با برند و مزایای ثبت علائم تجاری https://brandregisterco.com  برای فرد حقیقی یا حقوقی که به دنبال حضور در تجارت  می باشد یک امر ضروری است. در دنیای امروز، همه ما با برند و یا علامت تجاری آشنایی داریم. به طور کلی برند به نام تجاری گفته می شود که کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها متمایز و جدا می سازد.

این نام میتواند به صورت فارسی یا فینگلیش ( فارسی و انگلیسی ) ثبت شود. تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کالاها می توانند نام مورد تقاضای خود را منحصرا به نام شرکت و یا به نام شخص حقیقی ثبت نمایند و این نام را بر روی کالای مشخصی درج نمایند .

مدت زمان اعتبار یا عمر برند ثبت شده چقدر است ؟

عمر برند محدود است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود , به واسطه پرداخت هزینه های مربوطه را خواهد داشت .

با ثبت برند امکان محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام‌ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند،را دارید .و می توانید عمر برند خود را افزایش دهید.

شرایط ثبت برند

هر شرکت میتواند علائم تجاری مختلفی داشته باشددر صورتی که فرایند ثبت شرکت https://brandregisterco.com در به صورت قانونی انجام داده باشد. برند بسته به نوع حوزه فعالیت هر شرکتی در طبقات خاصی قابل ثبت است . طبق قانون ثبت علائم تجاری پس از ثبت برند شرکت شما نسبت به برند خود حق انحصاری پیدا میکند و به موجب آن شما میتوانید از شخصی که از علامت شما سوء استفاده کرده است شکایت کنید و پیگیری فانونی به عمل آورید. برای مثال شخصی که نام تجاری آن مشابه یا عین نام تجاری شما باشد متخلف محسوب می شود و شما می توانید جهت جلوگیری از آن برآیید.

تفاوت عمر برند با عمر محصول را می دانید ؟

محصول همواره چهار مرحله عمر را طی میکند. مرحله اول که مرحله معرفی محصول به بازار است و معمولا فروش بسیار کم است. بعد از این مرحله محصول کم کم شناخته شده و عده بیشتری نیازهایشان را از طریق این محصول برطرف میکنند و حجم فروش با در زمان کمتری افزایش میابد (سرعت رشد فروش زیاد است)

این مقاله را هم بخوانید :
چگونه بهترین وکیل مالیاتی در تهران را انتخاب کنیم؟

ولی منحنی عمر یک برند میتواند متفاوت از منحنی عمر محصول باشد. به عنوان مثال میتوان منحنی عمر نام تجاری سونی را مثال زد که با نو آوری و ایجاد محصولات جدید سعی میکند قسمت بلوغ برند خودش را طولانی تر کند و این حالت را حفظ کند و نگذارد فروش برند کم شود.

این کار میتواند ماحصل فروش چندین محصول در چندین گروه کالای مختلف در چند کشور مختلف باشد. به هر حال به محض اینکه منحنی عمر محصولی به قسمت کهنسالی نزدیک میشود با ایجاد یک محصول جدید و یا نو آوری در آن محصول سعی میکند سن بلوغ محصول را طولانی تر نموده و یا حتی با جایگزین نمودن محصولی کاملا جدید به همان بازار عمر بلوغ برند خود را طولانی تر کند و از نزدیک شدن منحنی عمر برند به مرحله کهنسالی جلوگیری نماید . فرض میکنیم شرکت یک محصول دارد و تحت یک برند آنرا عرضه میکند

ولی اگر این شرکت دو برند برای یک محصول داشته باشد مثلا کاغذ فتوکپی را که از هر لحاظ یکسان هستند را با دو نام تجاری مختلف A و B عرضه نماید در آن صورت ملاحظه میشود که علیرغم اینکه منحنی عمر محصول حاصل  جمع فروش تک تک برندهایمان است این در حالیست که ممکن است یکی از برندها زودتر از مرحله رشد به بلوغ رسیده و رشد کمی داشته است در حالیکه محصول دیگر در زمان رشد خود فروش بیشتری داشته است .

برندها در بازارها در جنگهای تجاری عمرشان را از دست میدهند. مثلا در جنگ تجاری برند شرکت دیگری ممکن است برند A ما زودتر عمر مرحله رشدش را طی کند و زودتر هم به کهنسالی برسد و از بین برود . منحنی عمر محصول به پیشرفت تکنولوژی و نو آوری بستگی دارد.

ثبت برند و نام تجاری بین المللی

نام تجاری یا همان برند با ثبت در سطح بین المللی می تواند باعث پیشرفت کارخانه (تولید کننده ) شود و در حوزه بین المللی نیز جایگاهی ویژه برای خود داشته باشد . بهترین روش برای اینکه بتوان یک برند مناسب در سطح ملی یا بین المللی داشت این است که در وحله اول کیفیت را بالا برد و در مرحله بعدی تبلیغات گسترده داشت . و اینکه بتوانیم بازار مصرف را بشناسیم و نیازهای مصرف کنندگان را بدانیم سپس بتوان جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان خاص خود پیدا کرد . این خود به خود مشتریان وفادار را ایجاد می کند و این به نوبه خود یک تبلیغ بدون هزینه میباشد.