کودکان استثنایی چه کودکانی هستند؟

آگوست 11, 2018 Off By 92
پایان نامه  

این دانش­آموزان ممکن است دارای معلولیت­ها و اختلالات گفتاری – رفتاری که امروزه تحت عنوان دیر­آموز یا دانش­آموزان با نیازمندی­های ویژه تلقی می­شوند و با توجه  به نیازمندی­های خاصشان در مدارس ویژه ( استثنایی ) تحصیل می­کنند ( پیشنمازی 1371 ص281).

این دانش­آموزان انواع ناتوانی­ها و مشکلات جسمی و روانی با خود و خانوادشان دارند. این گروه از دانش­آموزان با همتایان عادی خود و به گفته بیدی (1381- ص179 ) به دلیل تجربه شکست ناشی از محدودیت­های جسمی و ذهنی به رشد قابل قبولی رسیده­اند.

  در صورتی که به دنبال پایان نامه یا پورپوزال دانشجویی خاصی می گردید می توانید در باکس زیر کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :

 

2-2-9-1 تعریف آموزش و پرورش استثنایی

مفهوم آموزش و پرورش استثنایی به نحوی که هر کودک به اندازه توانایی و ظرفیتش آموزش ببیند آموزش و پرورش استثنایی در رابطی است که میزان تفاوت­های جسمانی و ذهنی و رفتاری برخی از دانش­آموزان با دیگران از قبیل نارسایی­های بینایی- شنوایی و گویایی و ویژگی­های ذهنی- ناسازگاری با محیط و غیره… به حدی است که تعلیم و تربیت آن­ها همراه و همشکل با دیگر همسالان آن­ها بدون ایجاد تغییرات مطلوب در برنامه­ها و روش­ها و تجهیزات و وسایل آموزشی نمی­تواند مؤثر و مفید باشد. آموزش و پرورش استثنایی به جنبه­هایی از تعلیم و تربیت گفته می­شود که جنبه های استثنایی از ویژگی­ها و تفاوت­های فردی و فوق­العاده در آن رعایت شده باشد (وفایی،1377،ص33).