سایت مقالات فارسی – کارکرد مودّت به عنوان اجر رسالت پیامبر اکرم (۹۲)- قسمت ۲۱

“عَنِ الرِّضَا(۷) عَنْ أَبِیهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(۷) قَالَ کَتَبَ الصَّادِقُ(۷) إِلَى بَعْضِ النَّاسِ‏ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ یُخْتَمَ بِخَیْرٍ عَمَلُکَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِی أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ… أَکْرِمْ کُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ یَذْکُرُ مِنَّا أَوْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا… “[۴۲۰]
امام رضا(۷) از موسى بن جعفر(۷) روایت کرده اند که امام صادق(۷) طى نامه‏اى به کسى تذکّر فرمودند: که اگر مى‏خواهى عاقبتت به خیر باشد و عملت به خوبى انجام پذیرد تا آن هنگام مرگت فرا مى‏رسد، تو در بهترین اعمال باشى، پس حقّ خداى را بزرگ بدار… و هر کس را یافتى که از ما خاندان یاد مى‏کند و یا ادّعاى دوستى ما را می نماید، گرامى دار.
از طرفی دیگر شخص محب به حکم عقل نمی تواند با دشمنان اهل بیت(:) سازش کند لذا با دشمنان ایشان دشمنی می کند. اگر دشمنى با دشمنان اولیای الهی نباشد، به تدریج و رفته رفته، همان دشمنی ها عادی و طبیعی جلوه می کند و شخص به تدریج محبتشش را از دست می دهد. در واقع تبری جستن به مانند سیستم دفاعی بدن است؛ که مانع رشد میکروب ها می شود. علاوه بر اینکه می تواند معیار و محکی جدی برای مدعیان باشد، که در ادعای دوستی و عشق خود، چقدر جدی و صادق هستند.
لذا در زیارت عاشورا[۴۲۱]، زبان وحى به شیعیان چنین مى آموزد: انى سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم. (من در صلح و سازشم با کسى که با شما در صلح است و در جنگم با کسى که با شما در جنگ است) .
جالب است که در عبارت فوق به واژه سلم توجه کنیم که به معنى صلح است وبه جاى صلح کننده به کار رفته که جنبه مبالغه اى دارد و مفهوم آن چنین است که از شدت تسلیم، نفس سلم و صلح شده ام، و همچنین، واژه حرب یعنى جنگ و معناى آن چنین است که از شدت غضب بر کسانى که در مقابل شما ایستاده اند عین جنگ شده ام. [۴۲۲]
در روز عاشورا یاران امام حسین(۷) با تمام قوا و نیروی استوارشان در مقابل دشمنان امامشان که دشمن خدا بودند، ایستادگی کرده، جان خود را در راه حمایت از مولایشان تقدیم پروردگارشان نمودند. از این روی در سخنان و رجزهایشان دائما حمایت از امامشان و برائت از دشمنان امامشان را گوشزد می کردند:
زهیر در جواب به شمر که گفت : تو و اربابت کشته خواهی شد؛ گفت: تو مرا از مرگ می ترسانی ؟ به خدا سوگند، مرگ در رکاب امام حسین(۷) برای من از زندگی جاویدان با شما گواراتر است. به خدا سوگند گروهی که خون فرزندان و اهل بیت پیامبر(۹) را بریزند و یاران و حامیان حریم آنان را بکشند، هرگز به شفاعت پیامبر نخواهد رسید.[۴۲۳]
حبیب بن مُظاهر نیز خطاب به دشمنان مولایش امام حسین(۷) گفت: ما حجتی برتر و حقانیتی روشن تر داریم. ما از شما پرهیزگارتریم. سپس نبردی سخت و جانانه کرد و تعدادی از دشمنان خدا را به جهنم واصل کرد. ودر نهایت به شهادت رسید. [۴۲۴]
۴-۱۰ مودت آل محمد(:) تشدید کننده غیرت دینی:
واژه غیرت، محبوب همه انسان ها و نزد همگان ارزشمند است. طریحى در مجمع البحرین مى گوید:” الغیره نفرۀ طبیعیه تکون عن بخل مشارکه الغیر فى امر محبوب له”[۴۲۵] «غیرت، نفرت طبیعى است؛ که ناشى از بخل انسان از شرکت دیگرى در امر محبوبش مى باشد.»
دهخدا در لغت نامه اش گوید: “غیرت در تداول فارسى زبانان به معنى حمیت و محافظت عصمت و آبرو و ناموس و نگاهدارى عزت و شرف… ابا و سرباز زدن از قبول اهانت بر عرض، ناموس پرستى، تعصب و رقابت… .”[۴۲۶]
علمای اخلاق نیز غیرت را چنین تعریف کرده اند، غیرت و حمیّت، یعنی تلاش در نگهداری آنچه که حفظش ضروری است. این صفت در قالب مطلوبش از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می گیرد و یکی از ملکه های نفسانی انسان و سبب مردانگی است؛ و مردِ بی غیرت از زمرۀ مردان، خارج است.[۴۲۷]
جلوه بالاتر غیرت، غیرت دینى است. وجود غیرت در جامعه انسانی تا آنجا ضروری و حیاتی است که شارع مقدس اسلام در تشریع احکام نیز به آن عنایت داشته است.
رسول خدا(۹)فرمودند: ” اَلا وَ اِنَّ اللهَ حَرَّمَ الْحَرامَ وَ حَدَّ الحُدودَ وَ‌ ما اَحَدٌ اَغْیَرَ مِنَ اللهِ وَ مِنْ غَیْرَتِهِ حَرَّمَ الْفواحِشَ”[۴۲۸] : (آگاه باشید که خداوند، محرمات را حرام و حدود را وضع کرد و هیچ کس غیورتر از خدا نیست؛ که از روی غیرت، زشتیها را حرام کرده است.)
بر همین اساس، خدا به هر غیرتمندی نظرلطف و مرحمت دارد.
امام صادق(۷) فرمودند: ” اِنَّ اللهَ غَیوُرٌ یُحِبُّ کُلَّ غَیورٍ”[۴۲۹] : (خداوند، غیور است و هر غیرتمندی را دوست دارد.)
از آنچه گذشت، به اهمیت، ضرورت و تقویت غیرت پی می بریم. ذکر این نکته نیز ضروری است، که انسان با شنیدن واژه غیرت، ناموس و حریم خانواده در ذهنش تداعی می شود؛ در حالی که مرز غیرت از این حد فراتر رفته نوع دیگری را شامل می شود، که البته بسیار با اهمیت و مهم است.
غیرت دینی چیست؟
منظور از غیرت دینى این است، که انسان در برابر تخلّفاتى که از مسیر حق و عدالت و احکام الهى مى شود، خاموش ننشیند و بى تفاوت از کنار آنها نگذرد؛ نسبت به کیان اسلام و آنچه بدان مربوط می شود، حسّاس باشد؛ با تمام توان در اثبات و اجرای آن بکوشد و از کوچکترین خدشه و تعرّضی نسبت به آن جلوگیری کند.
غیرت دینى یعنى مدافع حریم محبوب قدسى بودن و اجازه تجاوز به حریم دین را به هیچ کس ندادن است. غیرت دینى، تلاش بى وقفه و خستگى ناپذیر در راه نشر معارف دین و حاکمیت ارزش ها و خشم مق

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

دس در برابر متجاوزان به مرزهاى دین و حفظ روحیه دفاع از دین و آمادگى براى فدا کردن همه هستى در راه دین است.
بر این اساس، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، سفارش به حق‌ و صبر، تعلیم و تعلّم و… می تواند در راستای غیرت دینی قرار گیرد؛ چرا که هر یک از موارد یاد شده از یک سو، در تحکیم احکام اسلام مؤثر است و از سوی دیگر، با ضدّ آن سرستیز دارد.
قرآن مجید درباره بعضى از جنگجویان با ایمان که فاقد وسائل لازم براى شرکت در میدان جنگ بودند مى فرماید:
« »[۴۳۰] : (بر کسانى که وقتى نزد تو آمدند که آنها را بر مرکبى- براى میدان جهاد- سوار کنى و تو گفتى که: مرکبى که شما را بر آن سوار کنم، ندارم. و آنها از نزد تو بازگشتند در حالى که چشمانشان از اندوه اشکبار بود، ایرادى نیست؛ چرا که چیزى که در راه خدا انفاق کنند، نداشتند.)
این چه عاملى است که فردى را که ابزار و وسایل جهاد را نمى یابد چنان منقلب مى کند که بى اختیار مانند ابر بهار، اشک بریزد؟ آن چیزى جز غیرت دینى نیست.
امیرمؤمنان(۷) نیز غیرت را عین دیانت دانسته، فرمودند: «غَیْرَۀ الرَّجُلِ ایمانٌ.»[۴۳۱]: (غیرت مرد (عین) ایمان است.)
همه غزوه های پیامبراسلام(۹)، جنگ های سه گانه امیرمؤمنان(۷)، مبارزه و صلح تحمیلی امام مجتبی(۷) و حماسه جاوید عاشورا و مبارزات بی امان پیشوایان معصوم(:) و علمای درد آشنا در طول تاریخ، جملگی رنگ «غیرت دینی» دارد.
خداوند خطاب به پیامبر(۹) می فرماید: « »[۴۳۲] : (گویا از اینکه ایمان نمی آورند. می خواهی جانت را از دست بدهی!)
امام علی(۷) در خطبه ۲۷ نهج البلاغه از این که مسلمانان نسبت به اجرای احکام اسلام و جهاد در راه خدا، بی تفاوتی نشان می دادند؛ دلشان چرکین بوده، از خدا مرگ طلب نمودند.
«… فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً… قاتَلَکُم اللهُ لَقَد مَلَاتُم قَلْبی قَیحاً وَ شَحَنْتُم صَدری غَیظاً… »[۴۳۳] : ( پس اگر مرد مسلمان از این غصه بمیرد، نه تنها مورد سرزنش قرار نمى‏گیرد، بلکه نزد من به مردن سزاوارتر است. … خدا مرگتان دهد که دلم را چرکین کردید و سینه ام را از خشم آکندید… !)
همچنین می فرماید:
«… وَ لَوَدِدْتُ اَنَّ اللهَ فَرَّقَ بَیْنی وَ‌ بَیْنَکم وَ الْحَقَنی بِمَنْ هُوَ اَحق بی مِنْکُم…»[۴۳۴] : (دوست دارم که خدا میان من و شما جدایی افکند و به کسی که سزاوارتر از شما به من است، ملحقم سازد…) .
لذا پیامبر اسلام(۹) و اهل بیت مطهرشان(:) مظهر و نماد کامل غیرت دینی هستند. به طوریکه در دفاع از دین و آیین الهی، امر و نهی های خداوند متعال و ارزشها و باورهای مذهبیشان کوچک ترین اغماض و تسامحی نمی نمودند و هدفشان همواره احیای امت اسلامی بواسطه احیای اوامر الهی بوده است.
از طرفی دیگر شخصی که به اهل بیت(:) مودت می ورزد، به دلیل توجه خاص و ویژه ای که به محبوب خود دارد، نسبت به ایشان غیرت و تعصب ویژه ای پیدا می کند. به طوریکه آنچه برای ایشان مهم است، برای او نیز مهم و خاص می گردد. لذا نه تنها تحمل هیچگونه بی حرمتی به ساحت مقدس پیامبر اسلام(۹) و اهل بیت(:) را ندارد؛ بلکه آنچه ایشان از آن اکراه دارند و یا عامل ناراحتی و نارضایتیشان می شود، باعث خشم و ناراحتی وی می گردد.
از این رو هر آنچه منسوب به رب العالمین است (اعم از کتاب و سنت و اولیاى الهى) متعلق محبت عمیق محبین اهل بیت(:) قرار می گیرد. هر چه محبت و مودت نسبت به ائمه اطهار(:) زیادتر شود، فرد نسبت به ارزشها و باورهای دینی حساسیت بیشتری نشان می دهد و به همان اندازه غیرت دینی و مذهبی بیشتری در دفاع از شریعت الهی اسلام حاصل می کند، که این خود عامل فلاح و رستگاری وی می گردد.
فصل پنجم
جمع بندی
نتیجه گیری
و
پیشنهادها

مدیر سایت

Next Post

کارکرد مودّت به عنوان اجر رسالت پیامبر اکرم (۹۲)- قسمت ۲۵

س اکتبر 13 , 2020
طوسى محمد بن حسن؛ التبیان فى تفسیر القرآن ؛ ناشر: داراحیاء التراث العربى؛ بیروت؛ بى تا.طیب سید عبد الحسین؛ اطیب البیان فی تفسیر القرآن؛ ناشر: انتشارات اسلام؛ تهران؛ ۱۳۷۸ ش.طیب ‏سید عبد الحسین، کلم الطیب در تقریر عقاید اسلام‏، ناشر: کتابخانه اسلام‏، ۱۳۶۲ ش‏.عاملى نباطى، على بن محمد بن على بن محمد بن یونس‏، الصراط […]