پژوهش دانشگاهی – کارکرد مودّت به عنوان اجر رسالت پیامبر اکرم (۹۲)- قسمت ۱۱

د: قوم حضرت لوط(۷): [۹۱] : ‏پس به هنگام طلوع آفتاب، صدای ( وحشتناک صاعقه و زمین لرزه ) ایشان را فرو گرفت. ‏‏آن گاه ( آنجا را زیر و رو کردیم و ) بالای آن را پائین ( و پائین آن را بالا ) گرداندیم، و با سنگهائی از گِل متحجّر شده ایشان را سنگباران نمودیم.
درصورتی که در دوره ی رسالت پیامبر(۹) با این که اقوام و ملتها بعد از ابلاغ پیامهای خدا به آنان کفر پیشگی را ادامه داده و در فساد و فسق و فجور و فحشاء هم غرق شده اند باز خدای متعال، عذاب (استیصال)و ریشه کنی را نسبت به آنان به عمل نیاورده است[۹۲]؛ و نسبت به دوران رسالت پیامبر اسلام(۹) خدای متعال فرموده است: [۹۳] :‏ (خداوند تا تو در میان آنان هستی ایشان را عذاب نمی‌کند[۹۴] – به گونه‌ای که آنان را ریشه‌کن و نابود سازد. چرا که تو رَحْمَهلِلْعالَمین بوده و آنان را به سوی حق فرا می‌خوانی و امیدواری که آئین اسلام را بپذیرند و راه رستگاری در پیش گیرند -، و همچنین خداوند ایشان را عذاب نمی‌دهد در حالی که ( برخی از ) آنان طلب بخشش و آمرزش می‌نمایند ( و از کرده خود پشیمانند و از اعمال ناشایست خویش توبه می‌کنند). [۹۵]
آیه ۳۳ سوره انفال از جمله گواهان قرآنى این مطلب است که وجود مبارک حضرت محمد (۹) چه در هنگام حیات و چه بعد از ممات حتى براى کفار، رحمت بوده و هست. به این معنى که خداى مهربان به احترام پیامبر اسلام(۹) کفار این امت را نظیر اقوام و امت‏هاى سابق که طعمه عذاب شدند و قرآن و تواریخ به قسمتى از آنها تصریح کرده‏اند؛ عذاب نخواهد کرد. [۹۶]
بنابر مطالبی که گذشت رسول خدا(۹) افضل و اکمل از پیغمبرانِ پیشین هستند یکی از مهمترین وجوه تمایز پیامبر اسلام(۹) از دیگر فرستادگان الهی آئینی است که مامور به ابلاغ آن بوده اند و آن دین اسلام است، دینی که برای جامعه بشر در دوره ی رشد و تکاملش آمده است که شامل ویژگی های زیر می باشد:

  1. یک دینی جاودانه و ابدی است و به هیچ وجه قابل نسخ شدن نیست.
  2. معجزه چنین دین ابدی نه فقط حسّی گذرا، بلکه حسّی دائمی و عقلی دائمی خواهد بود یعنی قرآن کریم هم از حوزه الفاظ و هم از منظر معنا دارای اعجاز می باشد.
  3. دعوت شدگان به چنین دینی، بعد از ابلاغ مطالب آن دین به آنها، چون پا به دوره ی رشد و تکامل و بلوغ جامعه بشری نهاده اند دیگر نیاز به تجدید دین در زمان های بعد ندارند و دین اسلام پاسخ گوی تمام نیاز هایی که بشر محتاج آن است که به کمال و رشد خود برسد می باشد. [۹۷]

فصل سوم
مودت به عنوان اجر
رسالت پیامبر اسلام
(۹)
در فصل قبل مطرح شد از آنجا که ارسال رسولان برای هدایت بشر بر خداوند لازم است. (طبق قاعده لطف “بر خدا لازم است که بندگان را هدایت کند و راه سعادت را به آنها بنمایاند و انزال کتب و ارسال رسل لطف است”[۹۸] )، لذا خداوند انسانهایی با ویژگیهای منحصر بفردی را برای هدایت بشر انتخاب نمود. پیامبران چون به فرمان خدا مسئولیت هدایت مردم را به عهده گرفتند، از جهت نیّت طرف حسابشان خداست، ولی از جهت خدمتی که برای مردم انجام می دهند، مستحق دریافت پاداش از مردم هستند؛ لکن خداوند برای رفع هرگونه عذر و بهانه ای پرداخت اجر رسولان را فقط بر خود لازم می داند.
از سوی دیگر با پذیرش رسالت، سعادت دنیوی و اخروی نصیب مردم می‏شود، حال هدایت شوندگان چگونه می توانند این موهبت بزرگ را با پاداشی مادی جبران نمایند ؟! آیا متاع دنیوی می تواند پاداش این همه رنج و مشکلات پیامبران قرارگیرد؟ قطعا پاسخ منفی خواهد بود: [۹۹] : (به آنها بگو: سرمایه زندگى دنیا، ناچیز است و سراى آخرت، براى کسى که پرهیزگار باشد، بهتر است.[۱۰۰] ) بنابراین پاداش واقعی رسالت فراتر از پاداش مادی است و لذا نباید پیامبران به آن بسنده کنند.
از این روست که یکی از شعارهای همیشگی آنها که همواره به قوم خود گوشزد می کردند، عدم درخواست هرگونه مزد و پاداشی در قبال رسالتشان بوده است. [۱۰۱] : (من در برابر این دعوت، پاداشى از شما نمى‏طلبم اجر من تنها بر پروردگار عالمیان است.)
سئوالاتی که در این جا به ذهن می رسد:
۱- خطاب قرآن در این زمینه به پیامبر اسلام(۹) چگونه است؟
۲- آیا حضرت رسول اکرم(۹) از این حکم کلی استثناء شده اند؟و از مردم تقاضای مزد مادی و دنیوی نموده اند؟
۳- طلب اجر از مردم در بعضی از آیات قرآن نشان از چه چیزی دارد؟ و چرا رویکرد قرآن در این مورد متفاوت با دیگر پیامبران الهی است؟
۴- وظیفه امت اسلامی در مقابل این فرمان ویژه الهی چیست ؟ و سئوالاتی دیگر که در این فصل و فصل بعد به بررسی آنها پرداخته می شود.
۳-۱ قرآن و اجر پیامبر اسلام (۹) :
خداوند خطاب به حضرت محمد(۹) درآیات مختلف قرآن کریم در مورد اجر رسالت ایشان دستوراتی را ابلاغ می فرماید که در ادامه به ترتیب سُور آنها ارائه می گردد:
الف- [۱۰۲] :
( بگو: در برابر این (رسالت و تبلیغ)، پاداشى از شما نمى‏طلبم! این (رسالت)، چیزى جز یک یادآورى براى جهانیان نیست.)
ب- [۱۰۳] :
( و تو (هرگز) از آنها پاداشى نمى‏طلبى آن نیست مگر تذکّرى براى جهانیان .)
ج- [۱۰۴] :
(بگو: من در برابر آن (ابلاغ آیین خدا) هیچ گونه پاداشى از شما نمى‏طلبم مگر کسى که بخواهد راهى بسوى پروردگارش برگزیند (این پاداش من است.) )
د- [۱۰۵] :
(بگو: هر اجر و پاداشى از شما خواسته‏ام براى خود شماست اجر من

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.

تنها بر خداوند است، و او بر همه چیز گواه است. )
ه- [۱۰۶] :
((اى پیامبر!) بگو: من براى دعوت نبوّت هیچ پاداشى از شما نمى‏طلبم، و من از متکلّفین نیستم. «سخنانم روشن و همراه با دلیل است).
و- [۱۰۷] :
(بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن(قلبی و عملی) نزدیکانم [اهل بیتم‏])
ز – [۱۰۸] :
(آیا تو از آنها پاداشى مى‏طلبى که در زیر بار گران آن قرار دارند؟)
می توان آیات مذکور در مورد اجر رسالت پیامبر اکرم(۹) به چهار دسته قابل تقسیم بندی کرد:[۱۰۹]
۱- آیاتی که در آنها دریافت اجر رسالت از مردم نفی شده است.

مدیر سایت

Next Post

سایت مقالات فارسی - کارکرد مودّت به عنوان اجر رسالت پیامبر اکرم (۹۲)- قسمت ۲۱

س اکتبر 13 , 2020
“عَنِ الرِّضَا(۷) عَنْ أَبِیهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(۷) قَالَ کَتَبَ الصَّادِقُ(۷) إِلَى بَعْضِ النَّاسِ‏ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ یُخْتَمَ بِخَیْرٍ عَمَلُکَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِی أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ… أَکْرِمْ کُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ یَذْکُرُ مِنَّا أَوْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا… “[۴۲۰]امام رضا(۷) از موسى بن جعفر(۷) روایت کرده اند که امام صادق(۷) […]