مقاله – کارکرد مودّت به عنوان اجر رسالت پیامبر اکرم (۹۲)- قسمت ۸

۳: کارکرد مودت در تربیت انسانها چگونه است؟
۱-۵ فرضیات تحقیق:
۱: مودت به اهل البیت(:)پیامبر اعظم (۹) یعنی دوست داشتن همراه با تبعیت کامل از ایشان است.
۲: مودت به اقربای پیامبر اسلام(۹) راه خداست. بدون مودت اهل البیت(:) کمال انسانها میسر نمی شود زیرا مودت به ایشان مقدمه و وسیله اطاعت و اتباع اهل البیت(:) در راه بندگی خدا است.
۳: مودت کارکردهای مختلفی دارد که از مهمترین آنها عامل تقرب به خدا و پذیرش ولایت ائمه اطهار(:) است.
۱-۶ تعریف واژه ها و کلمات کلیدی:
۱: أجْرًا: پاداشی است که در مورد کار نیک و عمل خیر و صالح، کننده کار استحقاق آن را پیدا میکند و به عهده کارفرماست.
۲: الْمَوَدَّه: مودت اظهار علاقه و محبتِ همراه با شدت به محبوب، و تبعیت کامل از اوست.
۳: الْقُرْبى: مراد از «قربا»، اهل بیت پیامبر(:) می باشند.
شرح مبسوط و مستند این واژه ها در جای مناسب در طول این تحقیق آمده است.
۱-۷ روش تحقیق:
روش این تحقیق کتاب خانه ای و اسنادی است که عناوین مطرح شده از کتب مختلف مطالعه و جمع آوری شده است.
۱-۸ پیشینه تحقیق:
آیه مودت یکی از مهم ترین آیات قرآن کریم است، که در شان اهل البیت(:) نازل شده است و فرق مختلف اسلامی به خصوص امامیه و اهل سنت در مورد آن نظرات فراوانی داده اند، چنانکه اندیشمندان اسلامی در بعضی از مفاهیم آن اختلاف نظر زیادی دارند. بنابراین لازم است که این آیه با ژرف نگری بیشتری مورد بررسی قرار گیرد، اگر چه در طول زمان های گذشته، در تفاسیر و کتب روایی و تاریخی به آن پرداخته شده است.
درعصر حاضر حول این موضوع تحقیق هایی صورت گرفته که رویکرد بیشتر آنها معرفی مصادیق نزدیکان پیامبراکرم(۹) بوده است، مانند کتاب«رساله مودت تفسیر آیه : قُل لَّا أَسَْئلُکمُ‏ْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فىِ الْقُرْبى و نخستین قربانی حضرت زهرا و فرزندش محسن سلام الله علیهما» تالیف سید محمد حسین حسینی طهرانی، انتشارات نور ملکوت قرآن، ۱۴۳۱ ق. و «آیات ولایت در قرآن» تالیف آیت الله مکارم شیرازى‏، انتشارات نسل جوان، قم‏، ۱۳۸۶ ش‏ و در حوزه مقالات، مقاله پژوهشی در آیه مودت (فصلنامه معرفت، شماره ۴۸، ، بابایی، علی اکبر) و یا مقاله محبت اهل البیت(:) در کتاب و سنت (یاس، پیش شماره ۴، پورعبدالله، زهرا) و مقاله: پاداش رسالت (مجله پژوهش های قرآنی » تابستان و پاییز ۱۳۸۵ – شماره ۴۶ و ۴۷، آریان فر، مهدی) که بیشتر رویکرد آنها جایگاه اهل‏بیت(:) و مصادیق قربی، است. دراین تحقیق رویکرد اصلی پیدا کردن کارکرد و نقش مودت اقربای پیامبر(۹) به عنوان اجر رسالت ایشان است که در مورد این موضوع بطور خاص کاری صورت نگرفته و یا اینکه در حد بسیار مختصر و گذرا بوده است. بنابراین یک تحقیق کامل و همه جانبه حول این موضوع ضروری به نظر میرسد.
فصل دوم
انبیاء الهی و پاداش
رسالت ایشان
معمولا انسانها وقتی کاری را برای کسی انجام می دهند، در مقابل آن طلب مزد می کنند. این موضوع یک امر فراگیر است و شامل فقط امور مادی نیست، مانند کسی که به شخصی چیزی می آموزد و یا مطلبی را در اختیار او قرار می دهد و یا به مسیری درست راهنمایی می کند و در قبال آن مزدی دریافت می کند. حال ممکن است این اجر مادی باشد و یا غیر مادی، که البته به شیوه های مختلفی پرداخت می شود، در اینجا شاید این مطرح شود که خیلی وقتها انسانها کارهایی را برای دیگران انجام می دهند که در مقابل آن چیزی طلب نمی کنند، در پاسخ می توان گفت که یک تشکر ساده نیز نوعی اجر و مزد به حساب می آید.
انبیاءالهی(:) هم مردم را به حق دعوت کرده اند و هم راه نیل به حق و حقیقت را به آنها نشان داده اند و راهنما و مدد کار آنها در پیمودن این راه بوده اند. که البته در انجام ماموریتشان مجبور به مبارزه با اباطیل و طاغوتها بوده و در این راستا بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند لذا چنین کار با ارزش و سختی مستحق اجر و مزد ارزشمندی است که در خور چنین انسانهای بلند مرتبه و چنین کار مهم و ارزشمندی باشد.
در این فصل به بررسی اجر رسالت پیامبران گذشته پرداخته می شود که آیا انبیاء گذشته در قبال دعوتشان از مردم مزدی طلب کرده اند؟ آیا اصولا برای پیامبری و ابلاغ دستورات خدا به مردم و هدایت ایشان اجر و مزدی متصور است ؟ اگر متصور است چه کسی می بایست این اجر را پرداخت کند؟
در این جا ضروری به نظر می رسد که ابتدا معنی واژه اجر مورد بررسی قرار گیرد.
۲-۱ مفهوم واژه اجر:
در لسان العرب آمده است : اجر پاداش عمل است و آن چیزی است که در قبال عملی داده می شود و جمع آن اجور است (“الأَجْرُ: الجزاء على العمل، و الجمع‏ أُجور. و هو ما أَعطیت من‏ أَجْر فی عمل”‏[۳])
“أَجْر: مزد، ثواب و پاداش که در مقابل عمل نیک به انسان می رسد. اجیر: کسی که در مقابل مزد کار می کند.”[۴]
راغب اصفهانی می گوید :”اجر، پاداشی است که به کار تعلق می گیرد ؛ چه کار دنیوی باشد و چه کار اخروی. البته بین اجر و اجرت این تفاوت وجود دارد که اجر، برای پاداش دنیوی و اخروی هر دو به کار می رود، ولی اجرت، تنها در پاداشهای دنیوی استعمال می شود. “[۵]
کلمه اجر و اجرت عبارت است از پاداش و ثوابى که در مقابل عمل ما به خودمان برمى‏گردد، حال چه اینکه دنیایى باشد (مانند اجرت زراعت چیست ؟و امثال اینها)، و یا اجرِ اخروى باشد. و این کلمه جز در مورد سود و فایده استعمال نمى

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

‏شود، یعنى اثر بدى که از عمل بد عاید مى‏شود اجر نامیده نمى‏شود، به خلاف کلمه جزا که هم در منفعت بکار مى‏رود، و هم در ضرر، هم عذاب دوزخ را جزاى تبهکاران مى‏نامند، و هم نعمت بهشت را جزاى نیکوکاران. [۶]
پس اجر، به پاداش کاری گفته می شود ؛ ولی تنها در مورد نفع به کار می رود نه ضرر، حال آنکه اجرت در مورد پاداش دنیوی و اجر، در پاداش دنیوی و اخروی به کار رفته است. و می توان اجر را به این صورت تعریف کرد : اجر، عبارت است از استحقاق پاداش در برابر انجام دادن کار نیک در دنیا و آخرت.
۲-۱-۱ اجر در قرآن کریم:
در قرآن کلمه اجر بارها به کار رفته است. که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود:
۱- [۷] 🙁 پس یکى از آن دو زن در حالى که با نهایت شرم و حیا راه مى‏رفت نزد وى آمد، گفت همانا پدرم تو را مى‏طلبد تا مزد اینکه براى ما (دام‏ها را) آب دادى بپردازد)
۲- [۸] 🙁 و پاداش او را در دنیا دادیم و او در آخرت از صالحان است)
علامه طباطبایی(ره) ذیل این آیه آورده اند: کلمه اجر به معناى جزایى است که در مقابل عملى قرار گیرد، و عاید صاحب عمل شود؛ و نیز فرق بین اجر و جزاء این است که کلمه اجر تنها در پاداش‏هاى خیر و نافع استعمال مى‏شود، ولى جزاء هم در خیر و هم در شر، هم در نفع و هم در ضرراستفاده می شود. [۹]
۳- [۱۰] : ( پاداش آخرت، براى کسانى که ایمان آورده و پرهیزگارى داشتند، بهتر است.) به ثواب اخروی اشاره دارد.
خلاصه آنچه گفته شداینکه اجر:
الف. در مورد کار نیک و عمل خیر و صالح به کار می رود.
ب. پاداشی است که کننده کار استحقاق آن را پیدا می کند و به عهده کارفرماست. [۱۱]
۲-۲ چگونگی انتخاب پیامبران الهی :
بی تردید، پیامبران خدا هریک در برهه هایی از زمان، مسئولیت خطیر نبوت را به عهده داشته ، در راه هدایت و ارشاد و رهبری نسل های بشری کارهایی بسیار سخت و اعمالی فوق العاده جانکاه انجام داده و رنج های فراوانی را متحمل شده اند. و ناگفته پیداست که خداوند متعال از میان انسان ها، شایستگان و پاکان را برای رسالت برگزیده و برای پیام رسانی حتی، همه فرشتگان را هم مناسب ندیده است :

مدیر سایت

Next Post

سایت مقالات فارسی - کارکرد مودّت به عنوان اجر رسالت پیامبر اکرم (۹۲)- قسمت ۲۱

س اکتبر 13 , 2020
“عَنِ الرِّضَا(۷) عَنْ أَبِیهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(۷) قَالَ کَتَبَ الصَّادِقُ(۷) إِلَى بَعْضِ النَّاسِ‏ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ یُخْتَمَ بِخَیْرٍ عَمَلُکَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِی أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ… أَکْرِمْ کُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ یَذْکُرُ مِنَّا أَوْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا… “[۴۲۰]امام رضا(۷) از موسى بن جعفر(۷) روایت کرده اند که امام صادق(۷) […]