پایان نامه با کلید واژه های فرزندخوانده، قانون مدنی، روانگردان

نوامبر 30, 2018 0 By admin4
پایان نامه  

قضايي به منظور پيشگيري از بزه ديدگي كودكان و نوجوانان در معرض خطر شديد و قريب الوقوع و يا جلوگيري از ورود آسيب بيشتر به آنها پيش بيني شده و البته ارائه مشاوره و معاضدت هاي حقوقي و تشكيل پرونده وضعيت فردي و اجتماعي كودك و نوجوان در معرض خطر يا بزه ديده و يا معرفي آنان به بهزيستي و يا ساير نهادهاي مربوط تدبير شده است. ولي مفاد لايحه حمايت از كودكان بي سرپرست و بدسرپرست اطلاق كلي به كودكان بدسرپرست و بي سرپرست دارد بنابراين كودكاني كه والدين آنها به دلايلي محكوميت حبس داشته باشند و دادگاه نيز درخصوص صلاحيت سرپرستي كودكان آنها حكم به عدم صلاحيت داده باشد و در مراكز بهزيستي مراقبت شوند مشمول اين لايحه خواهند بود. 
    در مورد كودكاني كه والدين آنها به هر دليلي در قيد حيات نباشند و در مراكز بهزيستي نگهداري شوند نيز مشمول اين لايحه خواهند شد. بديهي است اگر كودكي دچار بيماري صعب العلاج باشد و بدسرپرست و يا فاقد سرپرست باشد و در مراكز سازمان بهزيستي نيز مراقبت شود مشمول اين لايحه خواهد بود. البته در لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان ناتواني جسمي يا ذهني كودك و نوجوان، ابتلاي وي به بيماري هاي خاص يا اختلال هويت جنسي و يا اعتياد وي به موادمخدر، روانگردان يا مشروبات الكلي ازجمله مصاديق وضعيت هاي مخاطره آميز براي كودك و نوجوان محسوب مي شود كه تدابير لازم براي مداخله قانوني دولت تعيين شده است. البته بخش مهمي از لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان به موضوع حمايت از كودكان و نوجوانان آسيب ديده و آسيب پذير پرداخته است و ساز و كارهاي حمايت از چنين كودكاني به تفصيل بيان شده است. به عنوان مثال اعتياد زيان آور هر يك از والدين، اوليا يا سرپرستان قانوني آنها به مشروبات الكلي، موادمخدر، روانگردان يا قمار يا خلاف هايي مانند قوادي و يا داير و اداره كردن مراكز فساد و فحشا توسط هر يك از والدين اوليا يا سرپرستان قانوني و يا اشتهار آنها به فساد اخلاقي و فحشا از جمله مصاديق وضعيت هاي مخاطره آميز براي كودك و نوجوان محسوب مي شود و همانطور كه اشاره گرديد تدابير لازم براي مداخله قانوني دولت و حمايت هاي لازم در لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان تعيين شده است.
     ٭رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي 
     

جرایی شدن قوانین مربوط به فرزند‌خواندگی تحت هر عنوانی، فرزندخواندگی و یا حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، می‌تواند در راستای استحکام‌بخشی به مهم‌ترین عنصر جامعه یعنی خانواده گام بردارد و موجب گرم‌تر شدن کانون خانواده‌های بدون فرزند و پررنگ‌تر شدن زندگی کودکان بی‌سرپرست و روشن‌تر شدن آینده‌شان شود.
بر اساس فقه اسلامی و به تبع آن قانون مدنی ایران، فرزند‌خواندگی مورد قبول واقع نشده است و به جز در موارد اقلیت‌های مذهبی آن را به رسمیت نمی‌شناسد، ولی با تصویب قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست مصوب 1353، تا حدی نقیصه قانون مدنی در مورد فرزند‌خواندگی رفع گردید؛ اما در کشورهایی چون فرانسه، فرزند‌خواندگی سابقه دیرینه دارد و در مجموعه قوانین مدنی فرانسه Code Civil)) به آن اشاره شده است. نهاد سرپرستی در ایران بسیار شبیه فرزند‌خواندگی ساده در فرانسه است.(1)
در حقوق فرانسه(2) این نهاد در صد ساله اخیر تحولات گسترده‌ای داشته است. فرزند‌خواندگی اگر چه از سال 1804 وارد قانون مدنی فرانسه شد، ولی تا مدت‌ها یعنی اصلاحات 1923، کارکردی نداشت. پس از جنگ جهانی دوم به دلیل نیاز جامعه فرانسه و آوره شدن میلیون‌ها کودک، فرزند‌خواندگی کارکرد “حمایت از اطفال یتیم ” را بر عهده داشت و با آسان شدن شرایط فرزند‌خواندگی و با افزایش آثار آن تا جایی پیش رفت که فرزندخوانده در حکم فرزند مشروع شد و نوعی نسب مصنوعی ایجاد کرد. 
با تجدیدنظر در مقررات و شرایط فرزندخواندگی، آثار حقوقی بیشتری برآن مترتب گردید که این نهاد را وسیله‌ای برای بدست آوردن فرزند برای خانواده‌های بدون اولاد، حتی افراد مجرد، قرار داد. 
جلوگیری از حاملگی، کاهش میزان زاد و ولد و سقط جنین، سبب شد تعداد اطفال رها شده کاهش یابد و فرزندخواندگی بین‌المللی و تجارت اطفال در جهت ارضاء غریزه پدر و مادری در کنار روش‌های تلقیح مصنوعی، به کمک خانواده‌های فرانسوی بیاید؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر فرزندخواندگی به دو صورت کامل و ساده وجود دارد. حقوق‌دانان فرانسوی فرزند‌خواندگی کامل را به عنوان فرزند قانونی چنین توصیف می‌کنند: فرزند‌خواندگی کامل جدایی کامل کودک از خانواده اصلی‌اش (غیر از نسب و همسر) و پیوستن به خانواده دیگری است. به علاوه فرزند‌خواندگی کامل تمام روابط فرزندخوانده را از اولیاء اصلی‌اش به اولیاء فرزندخواندگی منتقل می‌کند (غیر از رابطه بیولوژیکی و نسب).
فرزند‌خواندگی ساده چنین تعریف شده است: رابطه‌ای که به توافق و اراده فرزندخوانده و اولیاء فرزند‌خواندگی و در صورت صغیر بودن فرزندخوانده به توافق امین یا قیم وی با اولیاء فرزند‌خواندگی رسیده باشد.
در ایران سال 1353، با اقتباس از حقوق کشورهای اروپایی به خصوص کشور فرانسه، قانون فرزندخواندگی به تصویب رسید؛ اما چون پس از انقلاب ‌اسلامی قانون کشور ما برگرفته از فقه شیعه بوده و اسلام فرزند‌خواندگی به صورتی که در نظام حقوقی فرانسه متدوال است، مجاز نمی‌شناسد، در نتیجه نام آن را “قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست” گذاردند و این نهاد اخیراً در موارد زیادی با کنوانسیون حقوق کودک هماهنگ است.
به موجب بند دوم از اصل بيست ويكم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، دولت موظف به حمايت از مادران و كودكان بي‌سرپرست گرديده و قانون حمايت از كودكان بدون سرپرست مصوب 1353 نيز به منظور تأمين منافع مادي و معنوي آنان‌، شرايط خاصي را براي خانواده‌هايي كه مي‌خواهند سرپرستي اطفال بدون سرپرست را به عهده بگيرند، وضع نموده است. این قانون شامل 17 ماده وچندین تبصره است.