منابع مقاله درمورد مصطفی ملکیان، بررسی تطبیقی، معرفت شناسی، نظریه اخلاقی

دسامبر 22, 2018 0 By yazoa
پایان نامه  

Antigone, edited by Peter Burian and Alan Shapiro, Oxford University Press, New York, 2003.
Stephen R. Brown, Moral Virtue and Nature A Defense of Ethical Naturalism , New York, continuum, 2008.
T. E. Page and others (eds), St.Augustine, Select Letters, translated by James Houston, London: William Heinemann Ltd, New York: G. P. Putnam’s Sons, 1930.
The Natural Law Tradition in Ethics, in: standford encyclopedia of philosophy, First published Mon Sep 23, 2002; substantive revision Tue Sep 27, 2011.
Williams, Bernard, Moral Luck, Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
Wolfe, Christopher, Natural Law Liberalism, Cambridge, New York, Cambridge University Press, 2006.

منابع جهت مطالعات بیشتر1010:
استیون، داروال و دیگران، «به سوی اخلاق پایان این قرن: پاره ای از گرایشها»، ترجمه مصطفی ملکیان، ارغنون، ش 16، تابستان 1379، صص 55- 94.
دیوانی، امیر، قوانین طبیعت، قم: انتشارات دانشگاه قم، 1382.
الرازی، فخرالدین محمد بن عمر، النفس و الروح و شرح قواهما، تهران: الابحاث الاسلامیه،1406ق.
ابن سینا، الاشارات و التبیهات، ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران: سروش، 1385.
البرهانی، محمد هاشم، سد الذرائع فی الشریعة الاسلامیة ، بیروت، مطبعة الریحانی ، 1985.
پاتنام، هیلاری، دوگانگی واقع و ارزش، ترجمه فریدون فاطمی، تهران: نشر مرکز، 1385.
دهقان، رحیم، کاربرد اخلاقی عقل؛ بررسی نگرش ملاصدرا و قاضی عبدالجبّار، قم: نشر ادیان، 1393.
———-، «نقش انسانشناسی در اخلاق بر مبنای تفسیر المیزان»، پژوهشنامه اخلاق، شماره 24.
———-، نظریه اخلاقیِ امر الهی در تاریخ فلسفه و متون مقدس ادیان ابراهیمی، قم: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)، 1394.
عزیزی علویجه، مصطفی، بررسی تطبیقی نظریه خود گرایی و حب ذات، فصلنامه اندیشه نوین دینی، شماره 9، 1386، صص 125 ـ 160.
وین رایت، ویلیام، عقل و دل، ترجمه محمد هادی شهاب، قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی، 1386.
موحد، محمد علی، در هوای حق و عدالت (از حقوق طبیعی تا حقوق بشر)، تهران: نشر کارنامه، 1381.
شریعت، فرهاد، وضع بشر و قانون عقل جهانداری در لیبرالیسم لاک، فصلنامه پژوهشی دین و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)، شماره 18 و 19، تابستان و پاییز 1382، صص 95- 114.
شمس، منصور، آشنایی با معرفت شناسی، تهران: طرح نو، 1384.
شمالی، محمد علی، «پایه های اخلاق؛ سرشت، نیاز و افعال اختیاری»، معرفت فلسفی، سال پنجم، شماره اوّل، پاییز 1386، صص 219- 262.
Casebeer W. D, Natural Ethical Facts: Evolution, Connectivism, and moral cognition, Cambridge, Mamit press, 2003.
Crowe, M. B. The Changing Profile of the Natural Law, The Hague: Nijhoff, 1977.
Dawkins, Richard, the God Delusion, Great Britain, Bantam Press, 2006.
Eric J. Sundquist , King’s Dream, London: new haven, yale university press, 2009.
Foot, Philippa, Natural Goodness, Oxford: Oxford University Press, 2001.
Gene Outka and John P. Reeder, JR. (eds), Prospects for a Common Morality, P R Inceton U niversity press, Princeton, New Jersey, 1993.
Germain G. Grisez, “The First Principle of Practical Reason: A Commentary on the Summa Theologiae, 1–2, Question 94, Article 2” in the Natural Law Forum Vol. 10, 1965.
Hare, R.M, “Ethics” in: j.o. Urmson & Jonathan Ree (eds), The concise Encyclopedia of westetn Philosophy and Philosophers, new edition, 1989.
Harris, Michael J, Divine command Ethics Jewish and Christian perspectives, London: RoutledgeCurzon, First published, 2003.
Hurka, Thomas, Perfectionism, New York, Oxford University Press, 1993.
Jaakko Hintikka (Managing Editor), Self And Others, A Study of Ethical Egoism, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht/ Boston/ London, 1988.
Jed W. Atkins, Cicero on Politics and the Limits of Reason, The Republic and Laws, Cambridge University press, 2013.
K. Roth, John (ed), Ethics encyclopedia, Volume 1, Hackensack, New Jersey, Salem Press, INC, 2005.
Lonergan, Insighi: A Study of Human Understanding, London, 1957.
Loizides, Antis, John Stuart Mill,s Platonic Heritage: Happiness through character, united states of America, Lexington Books, 2013.
Louis P. Pojman, Peter Tramel (eds), Moral Philosophy: A Reader, united states of America, Hackett publishing Company, forth edition, 2009.
Nancy Sherman, Making a Nessesity of virtue: Aristotle and Kant on Virtue, New York, Cambridge University Press, 1997.
Pope, Stephen J, Human Evelution and Christian Ethics, New York, Cambridge university press, 2007.
Hursthouse, Rosalind, on virtue ethics, Oxford: Oxford University Press,1999.
Ruse, Michael, Selected Essays, Evolutionary Naturalism, Routledge London and New York, 1995.
Scott, J. Brown (ed), The classics of International Law: Selections From Three Works of Francisco Suarez, Vol. 1, translated by G. Williams, A. Brown, J. Waldron, Oxford, Clarendon press, 1944.
Thomas Nagel, the Possibility of Altruism, Chichester, Princeton University Press, 1978.

Abstract:
Natural law theory in ethics is the theory of understanding happiness based on natural talents and strengths of man that exist in the Greek tradition, especially in Aristotle and was followed later in attitudes of St. Aquinas. John Finnis who is one of the contemporary followers of this moral tradition tries to follow the path of understanding and realization of human happiness based on nature. Allameh Tabatabai has also based his moral views on human nature and his natural capacities to depict a version of the theory of natural law in the Islamic ethical tradition. These two contemporary views, despite moving toward one direction and having some significant similarities, have some considerable differences on the basis of which we can judge about the justifiability and defensibility of these two views. The differences can be classified in three main approaches; ontological, epistemological and psychological (motivational). In the ontological approache, unlike Finnis, Tabatabaei has adopted some successful foundations to describe the process in which human moral identity is realized. Hence, he does not have problems such as persisting on a limited list of basic goods and also believing to the non preference of some basic goods over others. In epistemological approaches, Tabatabaei made it clear that the human cognition is limited, and also provided a clear solution to show how to recognize the satisfaction of God as a specific criterion in ethics, while Finnis has introduced a criterion in this way which is ambiguous. In the psychological approach, unlike Finnis, Tabatabai separates reaeons of action. In general, it seems that the approach of Tabatabaei can be more defensible and reasonable in three mentioned dimensions. By considering the historical theory of natural law, this paper attempts to analyze the moral theory of natural law in relation to these two contemporary thinkers based on three mentioned approaches.
Keywords: natural law, morality, nature, happiness, Tabatabai, Finnis.

University of Religions and Denominations
Faculty of Religions
The Thesis Presented fo
r Phd Degree of Religious Studies

Natural Law Theory in Ethics
“A Critical Survey Based on Tabatabaei and John Finnis”

Superviser: Dr. M. Javadi
First Advisor: Dr. A. Divani
Second adviser: Dr. M. M Alimardi

A thesis submitted to the Graduate Studies Office in particle fulfillment of the requirements for the degree of: PHD in the field of religious studies

: Written by
Rahim Dehghan Simakani

Summer 2015

1. طباطبايى، الميزان فی تفسیر القرآن، ج9، ص 43.
2. همان، ج7، ص 277.
3 . طباطبايى، اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج‏2، ص: 185.
4 . Natural Law and Natural Rights.
5 .John finnis, Aquinas, Moral, Political, and Legal Theory, p 307- 308.

6 . Leo Strauss.
7 . Fundamentals of Ethics.
8 . Natural Law and Moral Philosophy.
9 .Kund Haakonssen.
10 . Bebhinn Donnelly.
11 . نگارنده در فرآیند پژوهش مکاتباتی با جان فینیس داشته و از راهنماییهای ایشان بهره برده است. بدین جهت بر خود لازم میداند تا از ایشان به جهت ارائه مشاورههای سودمند و راهگشا، نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشد.
12 . فرااخلاق به تحلیل فلسفی درباره معنا و ویژگی زبان اخلاق پرداخته و سوالات بنیادی منطقی، معرفتشناختی و معناشناختی ناظر به ارزشهای اخلاقی را مطرح کرده و تلاش میکند تا بدانها پاسخ گوید. (John K. Roth (ed), Ethics encyclopedia, Volume 1, p 943) برای مطالعه بیشتر در این رابطه ر.ک: (فرانکنا، فلسفه اخلاق، صص 26- 27)
13. Application.
14 . هولمز، مبانی اخلاق، ترجمه مسعود علیا، ص 271.
15 . Anthony Pagden, “The legal definition of Absolutism” in: Edward Craig, Ed. Routledge Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0, p34.
16 . Kwasi Wiredu, “Indigenous African philosophers”, in: Edward Craig, Ed. Routledge Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0, p 119.
17 . C.A. Hooker, “Laws, natural” in: Edward Craig, Ed. Routledge Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0, p 4607.
18 . John Finnis, “Natural law” in: Edward Craig, Ed. Routledge Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0, p 5850.
19 . Bebhinn Donnelly, A Natural Approach to Normativity, p 2.
20 . Enrico pattaro (ed), A Treatise of legal philosophy and general jurisprudence, V.1, The Law and The Right, p 406.
21 . human nature .
22 . nature.
23 . Aristitle, physics, Books I and II, Translated with Introduction, Commentary, Note on Recent Work and Revised Bibliography by William Charlton, pp 23- 25.
24. John cotingham, “Our Natural Guide: Conscience, Nature, and Moral Experience” in: David S. Oderberg and Timothy Chappell (Eds), Human Values; New Essays on Ethics and Natural Law, p13.
25 . John Finnis, “Natural law”, in: Edward Craig, Ed. Routledge Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0, p 5850.
26 . Herbert Spencer (1820 – 1903)
27 . R. Dawkins.
28 . Michael Ruse.
29 . بر همین اساس، طبیعیگرایی فروکاهشگرایانه، را از مهمترین رویکردهای طبیعیگرایی اخلاقی معاصر دانسته اند. برای مطالعه بیشتر در رابطه با این تقسیم بندی رک: [استیون، داروال و دیگران، «به سوی اخلاق پایان این قرن: پاره ای از گرایش ها»، ترجمه مصطفی ملکیان، ارغنون، ش 16، تابستان 1379، صص 55- 94]
30. John cotingham, “Our Natural Guide: Conscience, Nature, and Moral Experience” in: David S. Oderberg and Timothy Chappell, Human Values; New Essays on Ethics and Natural Law, pp 20- 21.
31 .