عمره تمتع از دیدگاه مذاهب خمسه- قسمت ۷

در عمره تمتّع، واجب است که عمره و حج، در یک سال انجام گردد؛ زیرا هر دو مرتبط و به هم پیوسته است.
ارکان عمره: رکن در ابواب فقهی حج وعمره، به عملی گفته میشود که اگر حاجی به طورعمد آن را ترک کند، حج ویاعمره او باطل می شود؛ چه عالم به حکم باشد ویا نباشد.
۲-۳-۱- اعمال عمره تمتع
احرام
طواف خانه خدا
دو رکعت نماز طواف
سعی بین صفا و مروه
تقصیر
۲-۳-۱-۱- احرام
واجب گرداندن حجّ است بر خویشتن با نیّت، همراه با تلبیه(لبّیک) گفتن و پوشیدن جامه احرام. در برخی از منابع «احرام شرعی» را این چنین به شرح کشیده است: «عدم داخل شدن در حرمات (حرام های) ویژه ای، یا التزام به عدم دخول. امّا اِحرام شرعی آنگاه محقق می گردد که با نیّت، ذکر و یا خصوصیتی همراه باشد».
و نیز «احرام شرعی»؛ یعنی: «نیّت دخول در حج یا عمره».
اینک به تبیین واجبات سه گانه احرام مى پردازیم:
الف – نیّت
ب – پوشیدن دو جامه احرام
ج – تلبیه یا لبّیک گفتن
الف – نیّت عبارت است از اینکه شخص، احرام عمره تمتّع را، که خودبخشى از حجّ تمتّع است، با قصد نزدیکى و تقرّب به درگاه خداوند، برخود واجب گرداند. و وجود نیّت ترک محرّمات احرام در آن کافى است،البتّه بر زبان آوردن نیّت لازم نیست، بلکه به زبان آوردن نیّت در مناسک عمره و حجّ مستحب است.
درباره نیّت عمره تمتّع مستحب است آنچه در صحیحه ابن عمّار به نقل از امام صادق علیه السلام آمده گفته شود: «بار خدایا من آهنگ عمره براى حجّ تمتّع را بر اساس کتاب تو و سنّت پیامبرت صلى الله علیه وآله دارم که بدان فرمانم داده اى. پس آن را برایم آسان گردان، و از من بپذیر، و در انجامش یاریم رسان، و اگربراى من چیزى پیش آمد که مرا ) از ادامه حجّ( بازداشت، مرا از آنچه که بر پایه قضا و قدرت بازداشته اى رها گردان. خدایا اگر نتوانستم حجّ را بجا آورم پس به انجام عمره توفیقم ده. احرام بسته براى تو موى و پوست و گوشت و خون و استخوان و مغز و اعصابم از زنان و جامه و بوى خوش، خواسته ام از این کار تویى و روز واپسین است».
ب – پوشیدن دو جامه احرام
مردان باید دو قطعه جامه بر تن کنند که عبارتند از: پیش بند و بالا بند که یکى را به مانند لُنگ مى بندد و دیگرى را بر دوش مى افکند.
ج – تلبیه یا لبّیک گفتن:
تلبیه، در لغت به معنای پاسخ گویی و اجابت خواسته است و در اصطلاح فقه، به گفتار و دعای شخصی گفته می شود که جهت انجام حج و عمره محرم شده است. او با بستن احرام، نسبت به خواسته و دعوت پروردگار عالم پاسخ می دهد. صیغه تلبیه، عبارت است از “لبیک، اللهم لبیک، انّ الحمد و النعمه لک و الملک، لا شریک لک لبیک”. این چهار جمله را تلبیات چهارگانه می نامند که باید به همین لفظ خوانده شوند و عبارات مشابه، ارزشی ندارند. تلبیه، یکی از واجبات احرام است، نظیر تکبیره الاحرام نسبت به نماز؛ همان گونه که تکبیره الاحرام باطل است، احرام بدون تلبیه نیز باطل می باشد. این ذکر، باید همراه نیت احرام گفته شود که یکبار آن واجب و تکرار آن مستحب است. محرم، در عمره مفرده، وقتی به محدوده حرم رسید، باید آن را قطع کند.
عبیدالله حلبی گوید: از امام صادق – علیه‏السلام – پرسیدم: چرا تلبیه – در مناسک حج – قرار داده شد؟
حضرت فرمود: خدای عزوجل به ابراهیم – علیه‏السلام – وحی نمود که: (و أذِن فِی النَاسِ بِالحَجِ یَأتوکَ رِجالاً) )سوره‏ی حج آیه‏ی ۲۷( «و مردم را دعوت عمومی به حج کن تا پیاده… به سوی تو بیایند» و ایشان نیز ندا در داد، و از هر مکان دوری به او پاسخ مثبت دادند.
مکان احرام عمره تمتّع میقات است، و میقات مکانی است که برای احرام معین شده که عبارت است از: مسجد شجره، جُحفه، وادی عقیق (ذات عرق)، قرن المنازل و یَلملم. کسانی که از مسیر مدینه به مکه میروند باید در مسجد شجره که بیرون مدینه و در منطقه ذوالحُلیفه است محرم شوند ، باید داخل مسجد محرم شوند، ولی در سایر میقاتها هرچند مسجدی ساخته باشند رفتن داخل مسجد و محرم شدن در آن لازم نیست، بلکه در بیرون مسجد هم در منطقهای که میقات است اشکال ندارد.
۲-۳-۱-۲- طواف
دومین مرحله از عمره تمتع مربوط به اعمال حج، طواف است. کسی که برای انجام عمره تمتّع، مُحرم شده و وارد مکّه میشود، باید به نیّت طواف، هفت مرتبه به دور خانه کعبه که در مسجدالحرام است بگردد.
فرشتگان الهی در اطراف کعبه آسمانی می گردند ، لذا انسان باید خود را همگون با فرشتگان کند
«در آن روز فرشتگان را مشاهده می کنی که گرداگرد عرش الهی درآمده اند» ( سوره زمر : ۷۵).
کعبه نمادی از خدا در عالم ملک و شهادت است. انسان به هنگام طواف باید متذکر بیت معمور در آسمان ها باشد. طواف انسان به دور کعبه ملکی، همان طواف ملائکه به دور عرش الهی است و انسان باید به هنگام طواف تا آسمان ها و فرشتگان بالا رود.  امام صادق ( علیه السلام ) در حدیث مصباح الشریعه به این نکته بلند عرفانی اشاره فرمود:
«همانگونه که با بدنت همراه مسلمانان بر گِرد کعبه طواف می کنی، با قلبت همراه فرشتگان بر گِرد عرش طواف کن» (میرزا حسین نوری ، ۱۴۰۸ق، ج۱۰، ص۱۷۲).
بنابراین سرّ طواف تشبّه به فرشتگان و همانندی با توبه ملائکه است، دریافت رحمت و مغفرت الهی است، تولدی دوباره است و آنگاه که انسان از گناه پاک شود، خداوند به انسان های پاک مباهات می کند.
۲-۳-۱-۲-۱ –

حتما بخوانید :   دسته بندی علمی - پژوهشی : مقایسه حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس کودکان ۱۰ و۱۱ساله موسیقی آموخته و نیاموخته۹۰- ...
برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  fumi.ir  مراجعه نمایید.

علت واجب شدن هفت مرتبه طواف 
امام زین العابدین مى فرماید: از پدرم حضرت سیدالشهداء پرسیدم : به چه جهت در طواف هفت مرتبه واجب شده است ؟ پدرم امام حسین علیه السلام فرمود: خداوند وقتى اراده نموده که انسان را آفریده و جانشین خویش در روى زمین قرار دهد، (سوره بقره /۳۰) فرشتگان (به حالت تعجب و اعتراض ) گفتند: آیا مى خواهى انسان را بیافرینى تا خونریزى بپاکند. (همان مدرک) خداوند در پاسخ فرمود: چیزى را مى دانم که شما به آن آگاهى ندارید. (همان مدرک) در این هنگام، حقتعالى فرشتگان را به مدت هفت هزار سال از شعاع نورانیت خویش محروم نمود و سپس به آنها رحم نموده و توبه ایشان را پذیرفت و به همین جهت در آسمان چهارم خانه اى را بنا نهاده و به محاذات آن ، بیت الله الحرام را با هفت طواف واجب قرار داد و معناى آن، واجب شدن هر طواف در ازاى یکهزار سال بود و از طواف فرشتگان که هفت مرتبه در عالم علوى بود هفت مرتبه طواف بر بندگان خدا واجب گردید. (بحار ۱۱/۱۱۰ ح ۲۵، علل الشرایع /۴۰۶/ ح ۱ نقل از موسوعه کلمات الحسین علیه السلام /۷۰۴).
۲-۳-۱-۳- دو رکعت نماز طواف
سومین واجب عمره تمتّع نماز طواف است، و آن دو رکعت است که باید بعد از طواف آورده شود، و مانند نماز صبح است، ولى مکلّف در قراءت حمد و سوره آن مخیر است که بلند یا آهسته بخواند، و واجب است آن را در نزدیک مقام ابراهیم (علیه السلام) به جا آورد، و ظاهر آن است که باید آن را پشت مقام انجام دهد، و اگر به جهت ازدحام جمعیت نتواند آن را در نزدیک مقام به جا آورد، باید با مراعاتِ الاقرب فالاقرب ـ هرچه نزدیکتر ـ به مقام به جا آورد، و بنابر احتیاط واجب از حدود پانزده متر مانده به آخر صحن مسجد فعلى تجاوز نکند، و اگر متمکّن از این هم نباشد احتیاط واجب آن است که آن را در یکى از دو طرف نزدیک مقام به جا آورد، و اگر از این هم متمکّن نشد مى تواند آن را در هرجاى مسجد به جا آورد.
۲-۳-۱-۴- سعی بین صفا و مروه
حاجی پس از انجام نماز طواف حج، باید هفت مرتبه فاصله بین «صفا» و «مَروه» را که امروزه به صورت سالنى ساخته شده و کنار مسجدالحرام قرار دارد بپیماید. در این عمل عبادی همانند سایر اعمال مذهبی، معانی و مفاهیمی نهفته است که وقوف و علم به این معانی در انجام هر چه بهتر مناسک بی تأثیر نخواهد بود.

مدیر سایت

Next Post

عمره تمتع از دیدگاه مذاهب خمسه- قسمت ۱۱

جمعه اکتبر 16 , 2020
در عمره تمتّع، واجب است که عمره و حج، در یک سال انجام گردد؛ زیرا هر دو مرتبط و به هم پیوسته است.ارکان عمره: رکن در ابواب فقهی حج وعمره، به عملی گفته میشود که اگر حاجی به طورعمد آن را ترک کند، حج ویاعمره او باطل می شود؛ چه […]