دانلود پایان نامه – تاثیر هوش عاطفی و خلاقیت بر عملکرد شغلی کارکنان اداره کل …

اکتبر 8, 2018 Off By 92
پایان نامه  

2-2-8) هوش هیجانی در سازمان و مدیریت

صاحب نظران بر این باور هستند که امروزه هوش هیجانی به سرعت مورد توجه شرکت ها و سازمان ها قرار گرفته است و اهمیت آن، گاه از تواناییهای شناختی و دانش های تکنیکی بیشتر شده است.

دلیل این امر آن است که، مدیران دریافته اند که از طریق، پیوستگی درونی تعامل شخصی و سازمانی افزایش پیدا خواهد کرد. همان طور که می دانید سازمان ها مجموعه ای از گروه ها هستند، که تعاملات موفقیت آمیز گروه ها به انعطاف پذیری و اعمال تغییرات در سازمان کمک می کند. بنابراین سازمان ها برای اینکه اثربخشی خود را بالا ببرند از مهارت های نرم که مبتنی بر عواطف می باشند، استفاده می کنند (بروک، 2013).

بر این اساس، در دهه اخیر محققان، تحقیق های زیادی در مورد تأثیر هوش هیجانی در ساز و کارهای سازمان و مدیریت انجام داده­اند و به بررسی مسائلی از جمله رابطه این مفهوم با عملکرد کارکنان، اثربخشی رهبری، اثربخشی مدیریت، عملکرد گروه­ها و تیم­های کاریT مدیریت تغییر، رهبری تحول آفرین، مدیریت تعارض و همچنین کیفیت خدمات  پرداخته اند (چرنیس، 2012).

طبق نظر گلمن هوش هیجانی در سازمان، ابتدا از طریق روابط ظهور می­کند. همزمان هوش هیجانی بر روی کیفیت روابط نیز تأثیر می­گذارد. علاوه بر موارد اشاره شده، هوش هیجانی از آن جایی که نقش مهمی در کنترل و مدیریت هیجان­ها دارد می­تواند در حوزه­های زیر به سازمان کمک کند (آقایار و شریف درآمدی،   37:1385):

  در صورتی که به دنبال پایان نامه یا پورپوزال دانشجویی خاصی می گردید می توانید در باکس زیر کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :

 

1) سرمایه فکری: در دنیای امروزی که اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری است، عامل هوشمندی کارکنان نقش مهمی دارد. یکی از مهم ترین وظایف مدیریت، توسعه و پرورش سرمایه فکری کارکنانش است. هیجان­ها مستقیماً بر میزان سرمایه فکری تأثیر گذارند. تحقیقات نشان می­دهند وقتی کارکنان در حالت هیجان منفی هستند افکارشان کمتر منعطف، خلاق و نکته سنج است، وقتی کارکنان ناامید و دلسرد باشند هیچ علاقه­ای ندارند که از خودشان انرژی، اشتیاق و نوآوری نشان دهند.

2) خدمت رسانی به مشتری: رابطه بین حالت هیجانی کارکنان و نحوه خدمت رسانی و ارتباط با مشتری و ارباب رجوع کاملاً مشهود است. اگر کارکنان ناامید، عصبی و مضطرب باشند هیچ آموزشی به جزء هوش هیجانی نمی­تواند خلاء فضای منفی خدمت رسانی را که حالت هیجانی به وجود آورده است جبران نماید. مطالعات نشان می­دهند علت نارضایتی و کاهش مشتری تا شصت و هشت درصد به دلیل حالات هیجانی منفی کارکنان است.

3) پاسخگویی سازمانی: در دنیای پرشتاب امروز محیط­های کسب و کار دائماً در حال تغییرند و لازم است سازمان ها به این تغییرات توجه کرده و حساسیت به خرج دهند. هیجان­ها بر این که کارکنان و مدیران به لحاظ سرعت و انعطاف چگونه واکنش نشان دهند اثر گذارند. اگر افراد شناخت درستی از محیط نداشته و یا تحت فشار روانی باشند در مقابل تغییر مقاومت می کنند و به رفتارها و فرایندها و نگرش های قدیمی محکم آویزان می شوند.

4) بهره­وری: هیجان به موتور محرک اتومبیل تشبیه می­شود. وقتی کارکنان احساس شادی، نشاط و انگیزه کنند انرژی بیشتری را صرف سازمان کرده و در نتیجه بهره وری ارتقا می یابد.

5)جذب و حفظ کارکنان: اگر سازمانی به رفتار خوب با کارکنان شهرت داشته باشد، کار در آن سازمان خیلی جذاب، شیرین و دلچسب است. احتمال ماندن کارکنان شادتر، در سازمان زیاد است و در این حالت هزینه نرخ جابجایی و انتقال به شدت کاهش می­یابد، ضمن این که توانایی جذب و به کارگیری کارکنان شایسته فراهم می­شود.

متن کامل :