تاثیر میزان کاربرد فناوری اطلاعات در موفقیت بازاریابی صنایع کوچک و چالشهای …

در نوع C2 B از تجارت الکترونیکی مشتریان اقدام به خرید الکترونیکی از عرضه کنندگان و یا واسطه ها نموده و بدین طریق اقدام به ارضای نیازها و خواسته های خود می نمایند. در این میان مسئله اعتماد مشتری به عنوان زیربنای موفقیت تجارت الکترونیک، مقبولیت گستردهای یافته است به طوریکه در تحقیقات گوناگون به فقدان اعتماد بعنوان یکی از موانع عمده عدم توسعه تجارت الکترونیک اشاره گردیده است.(خلیلی ،۱۳۸۸ )
۲-۲-۱۵-۱۳ سیستمهای پرداخت در تجارت الکترونیک
هم اکنون دو سیستم بسیار قابل اتکا برای پرداختهای آن لاین وجود دارد. به علاوه این سیستمها معمولاً از سیستمهای موجود بهتر است. ولی هیچ یک از آنها به طور وسیع به عنوان یک استاندارد فنی، به وسیلهی بازرگانان، مشتریان، بانکها و سایر طرفهای دست اندرکار مورد قبول نیست. این در واقع یک نوع جنگ بازرگانی استانداردهای فنی است. با برخوردی واقعگرایانه می توان دریافت که چندین سیستم بر بازار پرداخت به صورت آنلاین برتری دارند. ۱-سیستم Netscape’s ssl: این سیستم علی رغم نقطه ضعف آن، پر استفاده ترین نمونه است زیرا اولین نمونه از نوع خود در بازار است. ۲- سیستم(SET) secure electronic transactions : سیستمی که توسطexpress, IBM, Microsoft, verisign visa , mastercard , American و غیره، حمایت شده و توسعه یافته است. این سیستم رضایت بخش است، ولی نیازمند سرمایهگذاری لازم از جانب بانکها، فرآیندهای کارتهای اعتباری، بازرگانان و حتی کاربران است. عمدهترین عیب آن عدم اجرای پرداختهای کوچک است. ولی با حمایت و پشتیبانی که از آن به عمل آمده انتظار می رود بیشترین سهم از بازار را به خود اختصاص دهد. یک سیستم مرتبط با آن C – SET است که ابتدا به وسیله BULL توسعه یافته و با کارتهای هوشمند کار میکند و قادر به انجام پرداختهای کوچک است. ولی در حال حاضر تعداد کمی از مشتریان تراشه های قرائت کننده کارت اعتباری روی کامپیوتر خود دارند. سیستم SET به دلیل نیاز به زیر ساختهای سنگین به آرامی در حال نفوذ به کشورهای در حال توسعه است. ۳- روشهای سنتی off line: این روشها همچنان برای مبالغ بزرگ در معاملات B2B کاربرد ندارد. (حنفی زاده ورضایی ۱۳۸۶)
کوششهایی برای ایجاد یک روش پرداخت پول نقد الکترونیکی شده که بر زیر مجموعهای از مشخصههای بالا تمرکز کرده است اما تا این تاریخ هیچ سیستمی مدیریت نشده است تا همه موارد گفته شده را برآورده سازد. (حنفی زاده ورضایی ۱۳۸۶)
۲-۲-۱۵-۱۴سطوح مختلف تجارت الکترونیک[۵۰]
تجارت الکترونیک را می‏توان به سطوح مختلفی تقسیمبندی کرد. هر یک از ابعاد سهگانه اصلی تجارت یعنی یافتن محصول یا خدمات مورد مبادله، فرآیند فروش و ارائه خدمات پس از فروش؛ می‏توانند به صورت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیکی و نرم افزاری یا اصطلاحاً مجازی ‌تغییر نمایند. در تجارت سنتی هر سه عامل، فیزیکی و کاملا قابل لمس هستند. در تجارت کاملا الکترونیکی که بالاترین سطح تجارت الکترونیک است، هر سه عامل حالت الکترونیکی دارند. ترکیبات گوناگون از حالتهای فیزیکی و الکترونیکی سطوح مختلف تجارت الکترونیکی را شکل می‏دهند. لذا تجارت الکترونیک می‏تواند در تمام یا بخشی از مراحل چرخه تجاری[۵۱] بکار گرفته شود (عزیزی وسرخنی ،۱۳۸۷)
تجارت الکترونیک در تمام سطوح تجارت از جمله رقابت، بازاریابی، توزیع، خدمات و سرویس دهی و فروش تاثیرگذار است. تجارت الکترونیکی و به خصوص نوع اینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است. تجارت الکترونیک ورود سریع رقبای جدید را فراهم نموده و جهانی شدن رقابت را دامن زده و رقابت شدید در استانداردها را موجب شده است. تجارت الکترونیک فرصتهای جدیدی برای جایگزینی کسب و کار، ایجاد مشاغل و فرصتهای شغلی جدید در زمینه‏های مختلف را ایجاد کرده است. به طور کلی می‏توان گفت که تجارت الکترونیک حضور در بازار به شکل “همه جا، همه کس، همه وقت”، فراهم ساخته است. معرفی و تبلیغ محصول در تجارت الکترونیک به خصوص نوع اینترنتی آن، دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف نبوده و در هر زمان در دسترس است و می‏تواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییر یابد. تجارت الکترونیک، کانالهای معمول فروش را تغییر داده و امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژی و تازه فراهم می‏کند. فروش آنی و روی خط (online) به مقدار زیادی هزینه های فروش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد. در تجارت الکترونیک زمان عرضه کاهش می یابد و محصولات جدید می توانند به محض آماده شدن در معرض فروش روی خط قرار گیرند. خدمات پس از فروش به مشتری میتواند با امکان خبرگیری سریع دو طرف از یکدیگر و عرضه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیل شود. قدرت تجزیه و تحلیل کالا افزایش می‏یابد بطوریکه اطلاعات بدست آمده از مشتریان برای تولید کالا‏های جدید یا تغییر در تولید کالا‏های قبلی مورد استفاده قرار می‏گیرد. در تجارت الکترونیک قدرت تجزیه و تحلیل بازار نیز افزایش می‏یابد و شرکتها می‏توانند بر اساس این تجزیه و تحلیل استراتژیهای فروش یا بازاریابی خود را در یک یا چند عرصه تغییر دهند. (عزیزی وسرخنی ،۱۳۸۷)
۲-۲-۱۵-۱۵محدودیتهای تجارت الکترونیکی
وجود برخی از محدودیتها گسترش تجارت الکترونیکی را کند کرده است و این محدودیتها را میتوان به دو بخش تقسیمبندی نمود: محدودیتهای تکنیکی و محدودیتهای غیرتکنیکی. جدول (۲-۲) این محدودیتها را فهرست کرده

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

است.
جدول۲-۳: محدودیتهای تجارت الکترونیکی (ای. توربن و دیگران، ۱۳۸۶، ۲۱۷ الی ۲۲۷)

محدودیتهای تکنیکی
۱-فقدان استانداردهای جهانی برای کیفیت، امنیت و مقبولیت
۲-ناکافی بودن عرض باند مخابراتی
۳-مشکلات مربوط به توسعه سریع نرمافزاری
۴-مشکلات در زمینه ترکیب اینترنت و نرم افزارهای مربوط به تجارت الکترونیکی با برنامههای عملیاتی و پایگاههای داده موجود(به خصوص مشکلات حقوقی)
۵-هزینههای بالای برخی از خدمات وب و خدمات شبکه
۶-دسترسی گران و پرهزینه برای برخی از کشورها جهت دسترسی به اینترنت
محدودیتهای غیر تکنیکی
۱-بسیاری از موارد قانونی مثل مسایل مربوط به مالیاتها هنوز لاینحل باقی ماندهاند.
۲-مقررات و استانداردهای مربوط به دولتهای ملی و امور بین المللی برای بعضی از موارد تدوین ند.
۳-معیارهای اندازهگیری مزایای تجارت الکترونیکی مانند مدیریت وب و متدولوژیهای متفاوت روی تجارت الکترونکی هنوز ابتدایی است.
۴-بسیاری از خریداران و فروشندگان قبل از مشارکت در تجارت الکترونیکی در جستجوی کسب منافع آن هستند.
۵-مشتریان ممکن است در مقابل تغییر از فروشگاههای فیزیکی و واقعی به فروشگاههای مجازی مقاومت نشان دهند بسیاری هنوز به تراکنشهای بدون کاغذ و غیره چهره به چهره بی اعتماداند.
۶-بعضی تصور میکنند که تجارت الکترونیکی گران، پرهزینه و ناامن است. در نتیجه بسیاری حتی علاقه به تست کردن آن را ندارند.
۷-در بسیاری از فعالیتهای تجارت الکترونیکی بایستی خریداران و مشتریان زیادی حضور داشته باشند تا عملیات مربوطه به خوبی انجام گیرد.

مدیر سایت

Next Post

پژوهش دانشگاهی - تاثیر میزان کاربرد فناوری اطلاعات در موفقیت بازاریابی صنایع کوچک و چالشهای آن- قسمت ...

س اکتبر 13 , 2020
آیا آنچه را که فکر می کنیم اندازه میگیریم واقعاً اندازه میگیریم؟منظور از پایایی یا اعتبار وسیله اندازهگیری آن است که اگر سنجش تحت شرایط مشابه مجدداً تکرار شود، نتایج حاصل تا چه حد مشابه و قابل اعتماد است. ابزار سنجشی معتبر است که دارای ویژگی سازگاری و باز پدیدآوری […]