پایان نامه رایگان با موضوع کودکان و نوجوانان، کودکان و نوجوان، دانش آموز

نوامبر 30, 2018 0 By admin4

ساير نهادهاي جامعوي دولتي و غير دولتي ، کارآمدي مسئولان تأمين نظم عمومي وامنيت اجتماعي و عدالت در جامعه را ارتقا خواهد داد. پليس ايران نيز مي تواند با بهر مندي از تجارب ساير کشورها در زمينه پيشگيري از بزهکاري و ناهنجاري هاي کودکان و نوجوانان و اجراي طرح هاي مشارکتي با همکاري والدين و ساير نهادها بويژه مدارس ، در کنترل بزهکاري اين قشر عظيم در جامعه نقش مؤثري داشته باشد که پيامد اين امر مي تواند منجر به اسقرار امنيت پايدار و شکل گيري احساس امنيت در جامعه باشد .
آسيا
در ژاپن پليس ويژه کودکان و نوجوانان با ايجاد ارتباط و تعامل مناسب با صاحبان حرف در محله ها ، از ترددکودکان و نوجوانان به اماکن ممنوعه مانند کاباره ها و قمارخانه ها که زمينه ساز شکل گيري انحراف و بزهکاري آنها را فراهم مي نمايد، جلوگيري مي نمايد. پليس با استناد به قانون کنترل و اصلاح مشاغل، مؤسسات تفريحي و سرگرمي، به صاحبان و مديران اينگونه اماکن هشدار مي دهد که در صورت پذيرش و ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان با مجازات هاي شديدي مواجه خواهند شد. استفاده از همکاري ساکنان محله در کشف و گزارش جرائم نيز از ديگر برنامه هاي پليس در زمينه پيشگيري از جرائم کودکان و نوجوانان مي باشد. ارائه خدمات مشاوره ايي به خانواده ها در زمينه مسائل مربوط به فرزندانشان ، انتشار و توزيع جزوات آموزشي و اطلاع رساني در سطح خانواده ها و ساکنان محله ها در مورد الگوي رفتاري نوجوانان شايسته، کمک به نوجوانان و جوانان در امور ورزشي مانند آموزش کاراته و يا امور فرهنگي و هنري مانند آموزش نقاشي از جمله اقدامات پليس در زمينه پيشگيري از جرائم اطفال مي باشد. پليس ويژه کودکان و نوجوانان براي جلوگيري از به دام افتادن اين گروه سني توسط باندهاي فساد و فحشاء اقدام به پاک سازي خيابان ها و معابر از طريق کندن پوسترها و آگهي هاي مستهجن و جمع آوري نشريات مبتذل جنسي با همکاري ساکنان محلات و شهروندان مي نمايد و از طرف ديگر با متخلفان اين موارد برخورد جدي نموده و آنها را تحت تعقيب کيفري قرار مي دهد .
آمريکا
در کشور کانادا سازماني تحت عنوان ” اداره پيشگيري از جرم و امور قربانيان ” به منظور پيشگيري از جرم و حمايت از قربانيان جرائم مختلف و نيز پيشگيري از بزهکاري و بزهديدگي کودکان و نوجوانان ، توسط پليس سوار سلطنتي تأسيس شده است که براي تحقق اهداف خود با دستگاه قضايي و سازمان هاي دولتي و نهادهاي اجتماعي و مردمي تعامل و هماهنگي بسيار خوبي دارد. اين پليس در دو دهه اخير، حدود دويست برنامه ويژه پيشگيري از وقوع جرائم را طراحي و اجراء نموده است. پليس ويژه کودکان و نوجوانان کانادا براي پيشگيري و کنترل اعمال نا بهنجار در محيط داخلي و خارجي مدرسه برنامه هاي خاصي براي برخورد با اعمال قلدرمنشانه برخي دانش آموزان که علاوه بر اخلال در نظم عمومي مزاحمت هاي زيادي را براي ساير دانش آموزان ايجاد مي نمايند و اقدام به باجگيري، نزاع و کتک کاري مي نمايند، دارد. ” برنامه ارائه توصيه به والدين ” نيز از ديگر اقدامات مأموران پليس مي باشد که در اين شيوه والدين آموزش هاي لازم را مي بينند تا با اقدام هاي به هنگام و موثر خود بتوانند احتمال فرار فرزندانشان را از منزل به حداقل ممکن برساند .
در آمريکا پليس با طراحي و اجراي يک برنامه آموزشي ويژه والدين تحت عنوان ” پروژه والدين ” به خانواده ها کمک مي کند تا در جهت اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان آشوبگر و از کنترل خارج شده برآيند. پليس در اين دوره آموزشي، راهکارهاي تربيتي براي پيشگيري و درمان رفتارهاي مخربي مانند فرار از منزل يا مدرسه ، استفاده از الکل و مواد مخدر ، تبهکاري ، خود کشي و خشونت را مي آموزد. در کلاس هاي آموزشي والدين ياد مي گيرند که چگونه گام به گام و بادقت ، رفتارهاي نا بهنجار فرزندان خود را اصلاح و درمان کنند. اين کلاس ها علاوه بر کمک به والدين در حل مشکلات و کاهش ميزان بزهکاري کودکان و نوجوانان ، روابط بين پليس و جامعه را نيز بطور چشمگيري بهبود بخشيده است. چرا که مردم مشاهده مي کنند که پليس چگونه در تلاش است تا به ياري خانواده ها بپردازد. طرح ” تشکيل گروه هاي آموزشي مردمي پليس در پيشگيري از بزهکاري کودکان و نوجوانان ” نيز نوعي مشارکت اجتماعي در انجام امور پليسي است که با آشنا نمودن بيشتر شهروندان با وظايف و تلاش هاي سخت کوشانه مجريان قانون ، تعامل ميان سازمان پليس و جامعه را تقويت مي نمايد . طرح ” آموزش مقاومت در برابر مصرف مواد مخدر” نيز يکي از پروژه هاي جامع پيشگيري از مصرف مواد مخدر و بزهکاري ، براي کودکان و نوجوانان از مرحله ي کودکستان تا پايان دبستان است. اين برنامه ابتدا در سال 1983 توسط پليس ” لوس آنجلس ” تدوين شد و هم اکنون در بيشتر مناطق ايلات متحده اجرا مي شود و هدف از اجراي اين طرح پيشگيري از مواد مخدر در بين دانش آموزان و کمک به آنها در ايجادروش هاي مؤثر مقاومت در برابر باند هاي تبهکاري است. افسران پليس شرکت کننده در اين طرح نيز آموزشهاي ويژه اي را در زمينه مراحل رشد کودکان ، روش اداره کلاس ، تکنيک هاي يادگيري ، برنامه ريزي تحصيلي و مهارت هاي ارتباطي سپري مي کنند .
گفتار پنجم : پيشگيري اجتماعي رشد مدار از بزهکاري دانش آموزان توسط پليس :
امروزه علماي جرم شناسي توجه ويژه اي به پيشگيري غير کيفري از جرم دارند و اين دکترين دولتها را به سرمايه گذاري در جهت پيشگيري اجتماعي از جرم سوق مي دهد تا بتوانند فرصت هاي ارتکاب جرم در جامعه را کاهش دهند . جهت گيري جديد در اين عرصه پليس را نيز تحت تأثير قرار مي دهد چرا که پليس به عنوان متولي امنيت در جامعه مطرح مي باشد و امنيت ميسر نمي شود مگر با محدود نمودن علل و ريشه هاي وقوع بزهکاري در جامعه که در اين ميان توجه زيادي به قشر جوان و نوجوان جامعه در راستاي پيشگيري رشدمدار بايد صورت پذيرد. بويژه در جوامعي مثل ايران که قائده هرم سني جمعيت جوان مي باشد که پليس مي تواند در قالب همکاري هاي گوناگون ورزشي، هنري، آموزشي،تفريحي و … تعامل خود را با اين طبقه اجتماع گسترش دهد تا اين سرمايه اجتماعي تبديل به يک تهديد اجتماعي نگردد. در مطالعات صورت گرفته در بيشتر کشورهاي جهان آمار جرايم و بزهکاري متوجه جوانان، بويزه در سنين 12 تا 25 سالگي ، همچنان رو به رشد است . روند کمي جرايم جوانان و نوجوانان در سال1374 از 7644 به 25089 در سال 1379 رسيده و جمع آن از 1374 تا 1379 بيش از 130046 مورد بوده است .58 همچنين ورودي زندانها روند رو به رشدي را در سنين12 تا 25 ساله نشان مي دهد . بنابراين نرخ وقوع جرم در ميان افراد جوان افزايش پيدا کرده و اين سير به سمت نوجوانان نيز گسترش مي يابد . بنابراين براي تدوين و ارائه راهبردهاي مؤثر در حوزه پيشگيري از جرم ، نياز به توان نهادهاي اجتماعي گوناگون مانند قوه قضائيه ، پليس و آموزش و پرورش وجود دارد تا با بررسي مشکلات دانش آموزان مقاطع مختلف و همچنين نوجواناني که به مدرسه نمي روند يا از مدرسه فرار مي کنند، از طريق پيشگيري اجتماعي رشد مدار، نرخ وقوع جرم را در ميان اين قشر اجتماعي کاهش داد .59 در داخل گروه هاي مختلف دانش آموزي و بويژه نوجواناني که بعلت شرايط نا مساعد محيطي در معرض انواع بزهکاري و بزه ديدگي قرار دارند ، علل و عوامل وقوع جرم را از بين ببرد و يا محدود نمايد .
ريموند گسن درباره ويزگي برنامه هاي پيشگيري اجتماعي از بزهکاري ، بر اين اعتقاد است که اين برنامه ها از نخستين تجربيات پيشگيري و نخستين پيشگيري از بزهکاري جوانان است . از اين رو بنام پيشگيري اجتماعي خوانده مي شود که حاصل تجربيات پيشگيري مددکاران اجتماعي بدون مداخله بحث هاي پليس و دادگستري و معطوف به مبارزه ناسازگاري جوانان بزهکار و محيط رشد آنان است . پس موضوع عبارت از برنامه هايي است که هدف آنها در بلند مدت ، اقداماتي عمقي درباره افراد و اطرافيان اجتماعي آنان است . 60 در واقع از نگاه گسن وقتي که به مداخله پليس اشاره مي شود ، دلالت بر پيشگيري کلاسيک پليس با رويکرد پيشگيري وضعي و تعقيب و سرکوب بزهکاران دارد . در حالي که پليس به همراه وظايف حرفه اي و تخصصي خود مي تواند نقش قابل توجهي در پيشگيري اجتماعي از وقوع جرم ايفا نمايد و بويژه از طريق اجراي برنامه هاي پيشگيري اجتماعي رشد مدار روند جامعه پذيري نوجوانان را به منظور کاهش بزهکاري آنها ، رشد و توسعه دهد . گيدنز معتقد است : ” وظيفه جرم شناسان اين است که اجتماع را عليه بزهکاري مجهز کنند و اقدامات لازم را براي درمان بزهکاران بعمل آورند ، يعني هم علل جرم را مطالعه کنند و هم به بررسي راههاي پيشگيري و طرق جلوگيري و تکرار جرم بپردازند تا بتوانند هم اجتماع و هم افراد را در برابر جرائم حفظ کنند”61 . در حقيقت بنيادي ترين راه مهار ، کنترل و کاهش جرم ، در اهبرد پيشگيري از جرم ديده شده است چرا که پيشگيري از جرم ، مؤثرتر از اقدامات و تدابير واکنشي و سرکوب ، نظم و امنيت فردي و اجتماعي را تأمين مي کند چون مجازات و تنبيه بيش از آنکه آثار بزهکاري را کاهش دهد ، مسائلي همچون ترس و نگراني شهروندان از جرم و بزهکاري را سبب مي شود . همچنين بسياري از مجرمان بويژه در جرائم اقتصادي يا دستگير نمي شوند و يا اگر هم دستگير شدند ، مجازاتي که جامعه انتظار آن را دارد در مورد آنها اعمال نمي شود . البته تأکيد بر اهميت پيشگيري از وقوع جرم به منزله بي فايده دانستن اقدامات واکنشي نيست تا تعطيل مجازات تا تعطيل مجازات و کيفر بزهکاران مطرح شود بلکه اولويت دادن به جايگاه پيشگيري نسبت به اقدامات واکنشي بخاطر تأثير مطلوب تر و کاهش هزينه هاي مادي و معنوي مي باشد . از طرفي در پيشگيري اجتماعي همه بخش هاي جامعه تحت الشعاع قرار مي گيرند اما کيفر و مجازات معطوف به يک بخش از موضوع يعني مجرم و بزهکار است و توجهي به شرايط محيطي که گاه خود حکومتها و جوامع در ايجاد آن شرايط نقش بسزايي دارند ، توجهي ندارد . هنگام اعمال تدابير پيشگيرانه در جامعه همه توان نرم افزاري با اعمال سياست هاي آموزشي ، تبليغي ، فرهنگي و اجتماعي و … بکار گرفته مي شود و همين امر نيز بيشتر مورد توجه و پذيرش شهروندان قرار مي گيرد . بنابراين در پيشگيري غير کيفري از وقوع بزهکاري و جرم پيش بيني و اعمال سياستها قبل از ارتکاب جرم و ناظر بر شرايط و عوامل نوعي جرم مي باشد ، تا هدف از اين اقدامات که همان محدود کردن وقوع بزهکاري است ، محقق گردد . در پيشگيري اجتماعي اقدامات عمدتا شامل تغيير محيط هاي اجتماعي و بويژه متمرکز بر انگيزه هاي مجرمانه مي باشد . هدف پيشگيري مذکور اين است که بطور مستقيم از مجرم شدن افراد يعني تبديل بزهکاران بالقوه به بالفعل جلوگيري کند و مجرمان بالفعل و بالقوه را از خطاهاي آتي منصرف کند.62پيش گيري اجتماعي خود به دو بخش تقسيم مي شود: پيش گيري اجتماعي رشد مدار و پيش گيري اجتماعي جامعه مدار. در پيش گيري اجتماعي جامعه مدار با اتخاذ تدابير و اقدامات مناسب براي از بين بردن و يا کاهش عوامل جرم زا سعي در تاثير گذاري بر محيط هاي اجتماعي و عمومي است مانند ايجاد مکان هاي تفريحي يا گسترش فضاهاي سبز و فعاليت هاي هنري و ورزشي و از اين قبيل. اما در پيش گيري اجتماعي رشد مدار، شناسايي عوامل خطر، تقويت حمايتي و مداخله زودرس بويژه در مورد اطفال و نوجوانان از ارتکاب بزه، مورد توجه مي باشد63.
گفتار ششم : نقش پليس در آموزش دانش آموزان
در يک بررسي مقدماتي تجربيات موجود که توسط خانم مارگارت شاو صورت پذيرفته ، چنين مده است :ءءتتهعآمده است : ” الگوي رايج در گير شدن پليس در مدارس ، نقش آموزشي است . اين الگو