پایان نامه با موضوع تونل تکی

پایان نامه های عمران

عنوان کامل این پایان نامه :

بررسی وضعیت پایداری تونل ها و سایر سازه ­های زیرزمینی در اثر بارهای لرزه ای

تکه هایی از متن :

2-1- مقدمه

تأسیسات زیرزمینی جزء لاینفک جامعه مدرن بوده و برای کاربردهای متعددی شامل متروها و خطوط راه آهن، بزرگراه­ها، انبار مصالح و انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می­گیرد. تأسیسات زیرزمینی ساخته شده در نواحی متأثر از فعالیت زلزله باید در برابر هر دو بارگذاری زلزله و استاتیکی مقاومت کنند. با مرور موارد تاریخی اثرات زلزله روی اینگونه سازه ها ملاحظه می­شود که نرخ خرابی آنها نسبت به سازه­های روزمینی پایین تر است. در عین حال در زلزله های اخیر مانند زلزله سال 1995 کوبه ژاپن، زلزله های 1995 چی چی تایوان، زلزله­های 1999 کوکائلی ترکیه، سازه­های زیرزمینی دچار خسارت عمده ای شده اند. بطور کل طراحی لرزه­ای برای سازه­های زیرزمینی بر حسب تغییر شکل­ها و کرنش­های تحمیلی بر سازه بوسیله خاک مجاور و اغلب بدلیل اندرکنش بین این دو توصیف می­شود. در مقابل، سازه­های روزمینی برای نیروهای اینرسی ناشی از شتاب زمین طراحی می­شوند.

 

ساده­ترین روش، چشم پوشی کردن از اندرکنش سازه زیرزمینی با خاک اطراف است. تغییر شکل های خاک حوزه آزاد به  علت یک رویداد لرزه ای اندازه گیری شده و سازه زیرزمینی مطابق با این تغییر شکل ها طراحی می­شود. این روش زمانیکه ارتعاش در سطح پایین است یا تأسیسات زیرزمینی در خاک نیمه سخت قرار دارد، رضایت بخش است. روش های دیگر که اندرکنش بین تکیه گاه های سازه و خاک اطراف را در نظر می­گیرد شرح داده خواهند شد. در روش تحلیل شبه استاتیکی، تغییر شکل­های زمین به صورت بار استاتیکی وارد شده و اندرکنش خاک- سازه شامل اثرات دینامیکی و انتشار امواج نمی­شود. در روش تحلیل دینامیکی، یک اندرکنش خاک- سازه با بکارگیری ابزارهای تحلیل عددی مانند روش های المان محدود و تفاضل محدود اجرا می شود.

متن کامل پایان نامه در لینک زیر:

aroow-down-thesis-8

 دانلود متن کامل پایان نامه رشته عمران با فرمت ورد :بررسی وضعیت پایداری تونل ها و سایر سازه ­های زیرزمینی در اثر بارهای لرزه ای

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.