پایان نامه ارشد رشته مدیریت : شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثردرپرداخت پاداش عادلانه

مارس 15, 2016 Off By 92

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی

عنوان : شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثردرپرداخت پاداش عادلانه 

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد نراق

پایان نامه دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی(تشكیلات وروشها)

عنوان

شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثردرپرداخت پاداش عادلانه در

اداره امور مالیاتی كاشان

 استاد راهنما

دکتر مجیدحسن فینی زاده

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                      صفحه 

فصل اول: کلیات تحقیق                                                                                                                

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 2

1-1. بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………. 3

1-2. اهمیت وضرورت موضوع……………………………………………………………………………… 5

1-3. اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………. 7

1-4.سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………. 7

1-5 .قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………… 7

1-6 . فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………. 7

1-7 .مدل مفهومی……………………………………………………………………………………………… 8

1-8 .تعاریف اصطلاحات…………………………………………………………………………………….. 8

1-8-1 .تعریف مفهومی………………………………………………………………………………………. 8

1-8-2 .تعریف عملیاتی………………………………………………………………………………………. 9

فصل دوم:مبانی نظری تحقیق

2-1.علل بی انگیزگی کارکنان ……………………………………………………………………………. 11

2-2 .مدیریت عملکرد……………………………………………………………………………………….. 14

2-3 .نظام پاداش و ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………. 15

2-4 .ویژگى هاى حقوق و دستمزد ……………………………………………………………………….. 17

2-5 .مراحل طراحى نظام حقوق و دستمزد ……………………………………………………………… 18

2-6.نظریه هاى حقوق و دستمزد ………………………………………………………………………….. 19

2-7 .نقش نظام پاداش در افزایش بهره وری ………………………………………………………… 21

2-8 .سیستم کار و تشویق گانت…………………………………………………………………………… 22

2-9 .انواع پاداش……………………………………………………………………………………………………………24

2-10.سیستم های پاداش…………………………………………………………………………………….. 25

  در صورتی که به دنبال پایان نامه یا پورپوزال دانشجویی خاصی می گردید می توانید در باکس زیر کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :

 

2-11 .مدیریت پاداش…………………………………………………………………………………………. 27

2-12 .طراحی استراتژی های مدیریت پاداش…………………………………………………………….. 28

2-13.معیارهای پاداش………………………………………………………………………………………… 30

2-14. مبانى اعطاى پاداش …………………………………………………………………………………… 31

2- 15.ویژگى‏هاى نظام پاداش مؤثر………………………………………………………………………… 33

2-16 .تعیین اهداف جبران خدمات کارکنان……………………………………………………………… 34

2-17. ارزشیابى شغل………………………………………………………………………………………….. 36

2-18 .مدل ویژگیهای شغل هاكمن و الدهام……………………………………………………………… 39

2-19 .مدل انتظار پورتر و لاولر……………………………………………………………………………… 41

2-20 .پاداش و رضایت شغلی……………………………………………………………………………….. 41

2-21.طرح های جدید اعطای پاداش ……………………………………………………………………… 42

2-22 .پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………….. 43

فصل سوم:روش تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 48

3-1.روش تحقیق………………………………………………………………………………………………. 48

3-2.جامعه آماری………………………………………………………………………………………………. 49

3-3.حجم نمونه و نمونه گیری………………………………………………………………………………. 49

3-4.روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………. 50

3-5.ابزار گردآوری داده ها………………………………………………………………………………….. 50

3-6.روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………… 51

3-7.روش تجزیه وتحلیل داده ها……………………………………………………………………………. 51

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های پژوهش

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 54

4-1.آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………… 55

4-2.آمارتوصیفی گویه های پرسشنامه…………………………………………………………………………………58

 4-3.آزمون فرضیات………………………………………………………………………………………….. 64

فصل پنجم: نتیجه گیری

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 72

5-1.خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 72

5-2 .نتیجه گیری تحقیق……………………………………………………………………………………… 73

5-3 .پیشنهادها………………………………………………………………………………………………….. 75

5-3-1.پیشنهادات کاربردی………………………………………………………………………………….. 75

5-3-2.پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………………………………………… 77

منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………… 78

منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………….. 80

مقدمه

در هر سازمانی نیروی انسانی از مهم ترین منابع آن به شمار می رود و سهم مؤثری در اثربخشی سازمان دارد.لذا برای اینکه از این عامل بطور بهینه و مطلوب در بلند مدت استفاده گردد ،بایستی نیازهای او مورد توجه قرار گیرد و عواملی که در نیروی انسانی ایجاد انگیزه  ورضایت مندی می کنند شناخته شوند.نیرویی که انگیزه نداشته باشد و از شغل و سازمان خود راضی نباشد، نمی توان از تمام مهارت ونیروی او استفاده کرد.یکی از راه های موثر درایجاد انگیزه کارکنان پاداش های مادی است.(مولوی،14:1376)

بطور كلی انسان قبل از انجام كار هدف و غایتی را برای خود تعیین می كند . سپس ارزش هدف و مطلوبیت دسترسی بدان را برای خود سنجیده و با توجه به اهمیت و مطلوبیت هدف مقدار و میزان تلاش و كوشش را كه برای رسیدن به هدف لازم است در نظر گرفته و تصمیم گیری می نماید ، بطور خلاصه یك فرد قبل از انجام كار بطور آگاه و ناخوداگاه عامل انگیزش و ارزش هدف را بررسی و با توجه بدان تصمیم گیری منطقی انجام می دهد.

ایجاد انگیزش در کارکنان باعث افزایش کارایی انها خواهد شد وبه طور شایانی کمک به پیش برد اهداف می کند .

یکی از وظایف عمده مدیران طراحی وترسیم سیستم حقوق ومزایا برای کارکنان است.سیستم های پرداخت متعددی وجود دارد که یکی ازآنها براساس پاداش منصفانه می باشد.حقوق ومزایا یک پاداش پیچیده بیرونی است.حقوق ومزایا می تواند برای جلب و حفظ کارکنان لایق به سازمان کمک نماید.حقوق ومزایا می تواند موجب رضایت وانگیزش کارکنان برای سخت کوشی و بازدهی بالا باشد.اما اگر نسبت به حقوق وپاداش ناخرسندی وجود داشته باشد منجر به اعتصاب،اعتراض،غیبت،جابجایی شغلی و ناتوانی جسمی وروحی می شود.(کاظمی،24:1384)

-1.بیان مسئله

منابع انسانی در سازمان هایی كه به دوراندیشی شهره اند از جایگاه رفیعی برخوردار است. در اندیشه مدیران این سازمانها، نیروی انسانی، دارایی راهبردی سازمان محسوب می شود و از این رو، توجه مدیریت را سخت به خود معطوف كرده است. دیدگاه مدیران این نوع سازمانها كه آینده را نیز از آن خود ساخته اند، نسبت به مخارج امور كاركنان، دیدگاه هزینه ای نیست، بلكه سرمایه ای و آن هم از نوع سرمایه گذاری راهبردی است. بنابراین می توان انتظار داشت كاركنان اینگونه سازمانها برای حركتهای خلاق و دانش محور پرورش یابند.

مدیران منابع انسانی سازمانها، در جهت سازمان دهی به راهبرد منابع انسانی، در قالب «اقدام مثبت» باید در قبال حركت هایی كه برابری را در سازمان به هم می ریزد، موضع گیری سختی از خود نشان بدهند. متاسفانه در اكثر سازمان های ایرانی نه تنها چنین موضع گیری هایی مشاهده نمی شود، بلكه كار مدیران منابع انسانی صرفا به تنظیم «قراردادهای پرداخت حقوق و دستمزد» محدود شده است.(سلطانی،34:1381)

انگیزش كاركنان بسیار مهم است زیرا این امر زیربنای تمام فعالیتهای سازمان به منظور ایجاد تعهد سازمانی و افزایش بهره‎وری است. هرزبرگ معتقد است که انگیزش شغلی تحت تأثیر عوامل درونی و خارجی می باشد. عوامل انگیزشی درونی (ذهنی) از انجام کار ناشی شده و موجب رضایتمندی فرد می شوند، مثل موفقّیت، پیشرفت، قدردانی و ماهیت کار و عوامل خارجی عمدتاً با محیط و زمینه شغل ارتباط دارند و کارکنان را در سازمان ابقا می کنند و شامل خط و مشی و مقررات و شرایط محیط کار، حقوق و دستمزد، روابط شخصی با هم ردیفان و امنیت شغلی می‎شود.

هرزبرگ بر پایه ی بررسی های به عمل آمده ، متوجه شد که کارکنان تجارب‎خشنودکننده‎ی خود را متاثر از عواملی می دانستند که بیش تر با نفس و محتوای درونی کار مربوط می شد . این عوامل ؛ عوامل انگیزشی نامیده شد . و تجارب ناخشنود کننده نشات گرفته از عواملی که با ماهیت کار آنان چندان ارتباطی نداشت ، عوامل بهداشتی اصطلاح گردید ، که عوامل بیرونی در به وجود آمدن این تجارب سهم بسیار مهمی داشتند( نایلی،40:1373 ) .

ویژگی هایی مثل مدیریت و سیاست شرکت ، سرپرستی ، روابط بین افراد ، شرایط کاری و حقوق ( به وسیله هرزبرگ ) به عنوان عوامل بهداشتی شناخته شده اند هنگامی که این عوامل در وضع مناسبی باشند، افراد ناراضی نخواهند بود ؛ ولی آن ها کاملا راضی هم نخواهند بود . اگر بخواهیم وسیله‎ی انگیزش افراد در سازمان فراهم آوریم و موجب تحریک آن ها شویم ، ( از نظر هرزبرگ ) باید روی مساله پیشرفت ، شناخت و کسب شهرت ، ماهیت کار ، مسوولیت و رشد تاکید نماییم . این ها ویژگی هایی هستند که موجب می شوند فرد به پاداش های درونی برسد ( رابینز،213:2000 ).

هرزبرگ این نکته را تذکر می‎دهد که ، حقوق و دستمزد عمدتا نقش یک عامل بهداشتی دارد ولی ویژگی یک عامل انگیزشی را نیز نشان می‎دهد( نایلی،52:1373 ) .

به کارکنان به جبران کاری که در سازمان انجام می دهند،حقوق و دستمزد پرداخت می شود.اما علاوه بر جبران زحمات و وقت و نیرویی که کارکنان در جهت و به خاطر نیل به اهداف سازمان صرف می کنند،پرداخت باید جنبه انگیزشی نیز داشته باشد .

امروزه این نظریه در روان شناسی مطرح است که ازمیان نیازهای متعدد و متنوع انسان،تنها معدودی را می توان مستقیما با پول ارضا کرد و انگیزه های غیر مادی بسیاری چون میل به کسب موفقیت و قدرت و میل به کمال و خودیابی در اعمال و رفتار انسان تأثیر می گذارد. با وجود این،جای هیچ شک و تردیدی نیست که هنوز پول از جمله مهمترین انگیزه هاست.و اگر چه کارکنان سازمان علاوه بر حقوق و دستمزد،پاداش و مزایای غیر نقدی بسیاری دریافت می دارند. پرداخت نقدی هنوز از اهمیت زیادی برخوردار است و نقش بسزایی در جذب و حفظ نیروی انسانی دارد.

 در سازمانهای ایرانی آنگونه که شایسته است به مباحث انگیزشی کارمندان توجه نمی‎شود که این باعث کم شدن انگیزه کارمندان و در نتیجه کم کاری آنان و در نهایت کاهش بازده سازمان و افزایش هزینه خواهد شد. و همین امر یکی از دلایل ایجاد فاصله بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. به عنوان مثال در برخی از شركتهای آمریكایی و اروپایی، با بهره گرفتن از ابزار بیوریتمولوژی، وضعیت فیزیكی، احساسی و روحی –  روانی كاركنان از طریق واحد توسعه منابع انسانی پیش بینی و برای روزهایی كه احتمالا كارمندان از وضعیت مناسبت فیزیكی، روحی و احساسی برخوردار نباشند، بدون اطلاع آنها، مرخصی (با حقوق) صادر می شود تا كاركنان در منزل به استراحت بپردازند. این یعنی ارج نهادن به بزرگترین دارایی سازمان( فتح اللهی، 23:1385).

یکی از دلایل عدم کارایی کارمندان در ادارات میتواند ضعف در پرداخت پاداش به آنان وعدم تطابق پاداش پرداختی با کار انجام شده توسط کارمندان باشد.پاداش میتواند یکی از معیارهای انگیزشی مناسب باشد.بابررسیهای انجام شده مشخص گردید میان پاداش پرداختی به کارمندان وهم چنین کارانجام شده توسط آنان تناسب چندانی وجود ندارد.در این پژوهش سعی براین است عوامل موثر در پرداخت پاداش عادلانه در اداره مالیاتی کاشان بررسی شود.

1-2.اهمیت وضرورت مسئله

    سیستم پاداش سیستمی است که به وسیله آن یک شرکت کارکنان خود را به جلو هدایت می كند. بر مبنای تئوری ایزاک آدیزس صاحب کتاب عمر سازمان و مشاور بسیاری از شرکت های بزرگ جهانی، هر دوره از منحنی عمر سازمان(ایجاد، طفولیت، رشد سریع، بلوغ، تکامل و ثبات) دارای نوعی از سیستم های پاداش است که در مرحله تکامل، این سیستم به ثمر می نشیند و کامل می شود. بر مبنای این تئوری دو نوع پاداش وجود دارد: بیرونی و درونی.

   پاداش درونی شامل کار ، ماموریت و توان می باشد. کار به معنی علاقه ای است که فرد به انجام آن کار از خود نشان می دهد و ماموریت به معنی مقصود متعالی است که او از انجام آن کار حاصل می کند و توان به پتانسیل و توانایی که فرد در انجام آن کار از خود نشان می دهد، بستگی دارد. در مجموع این سه پاداش، نوع درونی را می سازند.  پاداش بیرونی به مادیات و غیرمادیات اشاره دارد که در واقع مادیات همان پاداش های مالی و غیر مادیات پرستیژ حاصله از آن شغل است.

در کشور ما بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که عموما پاداش های بیرونی مهم تر تلقی می شوند، در حالی که در ژاپن که شاخص بهره وری بسیار بالاتری نسبت به کشور ما دارد رویکرد به پاداش های درونی بر خلاف آن چیزی است که در ایران مشاهده می شود.

سیستم پاداش مبتنی بر نوع درونی اهمیت بسیار بیشتری در سطح کلان استراتژی های هر سازمان داشته است.(آدیزس،نقل ازسیروس،1390)

    شرکتهایی که هر پنج مؤلفه  سیستم پاداش را دارا هستند، به عبارت دیگر هم نوع درونی و هم نوع بیرونی پاداش ها را در مورد کارمندان خود به خوبی لحاظ کرده اند. در نتیجه با توجه به تئوری آدیزس در مورد چرخه عمر سازمان و سیستم پاداشی هر دوره می توان نتیجه گرفت که در مرحله تکامل هستند؛ چرا که تنها این مرحله از عمر سازمان است که چنین شرایطی را دارا است. این مرحله ای است که ایده آل همه سازمان ها بوده و همواره تلاش می کنند به آن برسند و در آنجا بمانند.

    در بازار بسیار رقابتی امروز، نیازسازمانها به حفظ نیروی انسانی متخصص بیش از پیش آشکار شده و ارائه پاداش راهبردی درجهت وصول به این مهم است. (ساندرز، 44:2000)

تعداد صفحه :99

قیمت : 14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :               [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***