پایان نامه ارشد:متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی

آگوست 23, 2016 Off By 92

پایان نامه های عمران

عنوان کامل این پایان نامه :

 متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی

تکه هایی از متن :

2-4-9 نرم افزار[1] AIMSUN NG

روش‌ها و ابزارهای متنوعی برای تحلیل ترافیک وجود دارد. این ابزار به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند؛

ابزار برنامه‌ریزی تقریبی[2]، مدل‌های تقاضای سفر[3]، ابزار تحلیلی[4] (بر مبنایHCM)، ابزار بهینه سازی چراغ راهنمایی[5]، مدل‌های شبیه‌سازی کلان‌نگر[6] و مدل‌های شبیه‌سازی خردنگر[7].

نرم‌افزار AIMAUN NG  از نوع مدل‌های شبیه‌سازی جزئی‌نگر می­باشد.­­ این مدل‌ها براساس تئوری‌های خودرو دنبال‌هم[8]و تغییرخط [9]کار­می‌کنند. نرم­افزار AIMSUN NG نسخه‌پیشرفته نرم افزار جت­رام است‌ که محصول‌شرکت TSS بوده و در سال ۲۰۰۵ تهیه شده است[9]. AIMSUN 6 نسل جدیدی از نرم افزارهای مشهور GETRAM و AIMSUN NG 5 می­باشد.

AIMSUN 6 تنها نرم‌افزار موجود در بازار است که در سه سطح، مدل‌های حمل‌ونقل زیر را در قالب یک نرم‌افزار واحد ارائه می‌دهد: ابزار تخصیص ترافیک استاتیک، شبیه‌ساز جدید مزوسکوپیک. و این به عنوان بهترین نرم‌افزار شبیه‌سازی میکروسکوپیک حال حاضر دنیا است. در نسخه 7 نرم‌افزار که به‌زودی ارائه می‌گردد، AIMSUN  توانایی اجرای مدل‌ها در بخش‌هایی از مدل به‌صورت مزوسکوپیک و در بخش‌های دیگر بطور میکروسکوپیک بصورت همزمان  را دارد. این در حالی است که دیگر نرم­افزارهای دیگر شبیه‌سازی مانند CORSIM تنها قادر به شبیه سازی یکی از این مدل‌ها می‌باشد و این یکی از ویژگی منحصر بفرد  این نرم افزار است[10].

نقش نرم افزارهای شبیه سازی در توسعه پایدار اساسی است و AIMSUN  نرم افزاری است که بیش از 90 درصد توانایی‌های یک برنامه شبیه ساز را داراست[2].

AIMSUN دارای ریشه و پشتوانه قوی دانشگاهی، بازرگانی و فنی می‌باشد. توسعه آن حاصل 20 سال تحقیق و توسعه، ده‌ها مقاله علمی وهمچنین بازخوردی که از صدها کاربری که پروژه‌های مختلفی را در دنیای واقعی انجام  داده­اند، می­باشد[10].

AIMSUN انتخابی ایده‌آل برای کاربردهایی در اندازه و پیچیدگی­های مختلف می‌باشد. به عنوان مثال می‌توان بهینه سازی عوارضی در ترمینال بار توکیو به منظور بهره‌برداری بهتر به صورت آنلاین و یا کنترل چراغ‌های راهنمایی کل کمربندی مادرید و مدل‌سازی شبکه معابر و حمل و نقل معابر عمومی شهر مکة مکرمه را نام برد[10].

توانایی  AIMSUN در ترکیب رویکردهای استاتیک و دینامیک در یک محیط واحد، به عنوان یکی از ویژگی منحصر به فردی این نرم افزار بحساب می­آید. کارایی و توانمندی عالی آن این امکان را بوجود آورده است تا مدل‌های دینامیکی اکثر شهرهای بزرگ دنیا با استفاده از آن توسعه داده شوند. واسط کاربری مستقیم، اجرای منطقی، سادگی کالیبراسیون و مجموعه چشمگیری از خروجی‌ها و گزارشات نرم‌افزار منجر به کاهش زمان پروژه‌ها می‌گردد[10].

AIMSUN مجموعه بسیار کاملی از رابط­ها[10] و واسط‌ها می­باشد و با سایر نرم‌افزارهای مشهور در زمینۀ مدل‌سازی تقاضا، بهینه نمودن برنامه چراغ‌ها و ابزارهای کنترل چراغ به صورت تطبیقی می‌تواند به تبادل اطلاعات بپردازد[10].

در خصوص محلی نمودن نرم‌افزار با  در نظر گرفتن ویژگی‌ها، رفتارها و فرهنگ‌های مختلف ترافیک در نقاط مختلف دنیا و بکارگیری آن در پروژه‌های مدیریت آنلاین ترافیک، AIMSUN دارای ابزارهای ویژه با میزان انعطاف‌پذیری بالا با استفاده از زبان های برنامه‌نویسی PYTHON  وC++  برای ارتباط با سیستم کنترل SCATS می­باشد و امکان دسترسی به جزئیات اطلاعات و تحلیل و پردازش آن‌ها و طراحی سیستم‌های کنترل خارجی را فراهم می­سازد.[10]

مدلسازی شبکه یکی از توانایی‌های مهم این نرم‌افزار خردنگر­است که می‌تواند مسائل مربوط به شبکه‌های شهری، آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، معابر شریانی و کمربندی و یا ترکیبی از شبکه‌های فوق را حل کند. یکی دیگر از مزایای این نرم افزار، کمک به مهندسین ترافیک در طراحی و تحلیل سیستم‌های ترافیک است و وسیله بسیار سودمندی در آزمایش سیستم‌های کنترل ترافیک و شیوه‌های جدید مدیریت ترافیک و سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل می­باشد. سایر قابلیت‌های این نرم افزار عبارتند از[11]:

تجزیه و تحلیل تأثیر طرح‌های زیرساختی از قبیل احداث تقاطع‌ها غیرهمسطح، تونل‌ها، میادین و غیره، مطالعات محیطی، مطالعات هزینه جاده­ای و عوارضی و همچنین نواحی واپایش آمد و شد مانند طرح زوج و فرد و محدوده‌های ممنوعه، طراحی شبکه معابر و سیستم پشتیبان برای مدیریت حمل­و­نقل عمومی و همچنین تعریف راهبردهای پیچیده مدیریت ترافیکی در شبکه مانند تصادفات، سد معبر، تغییر مسیر خودروها بر اساس حجم ترافیک و غیره[2, 9, 11].

تعیین ظرفیت پارکینگ مورد نیاز و نحوه دسترسی آن به معابر، بهینه نمودن برنامة کنترل چراغ‌ها، مدیریت ترافیک شهری و بین شهری، طراحی شبکة معابر و سیستم پشتیبانی برای مدیریت حمل و نقل عمومی، تجزیه و تحلیل ایمنی، ارزیابی سیستم‌های حمل­و­نقل هوشمند و توسعه مدل‌ها و الگوریتم‌های حمل‌ونقل جدید، مدلسازی سیستم‌های پیشرفته مدیریت ترافیک، سیستم‌های هدایت خودرو، زمانبندی سیستم حمل‌ونقل همگانی، توانایی محاسبه شاخصهای زیست‌محیطی نظیر آلاینده‌های هوا و مصرف سوخت می­باشد.

از خروجی‌های AIMSUN می‌توان به میزان مصرف سوخت، میزان تردد، میزان آلودگی هوا، سرعت در شبکه، تعداد توقف‌ها در واحد زمان، چگالی، زمان سفر در شبکه، میزان تأخیر در قبل و بعد اشاره کرد.[1, 11]

ورودی این نرم‌افزار، مشخصات معابر نظیر احجام و هندسه معابر، وضعیت کنترل تقاطعات و خطوط حمل‌ونقل همگانی است. نمایش دوبعدی و سه بعدی ترافیک در شبکه، شاخص­های عملکردی شبکه نظیر زمان سفردر کل شبکه، تأخیر تحمیلی به خودروها، سرعت متوسط وسایل نقلیه، چگالی معابر و اطلاعات شناسگرها از جمله خروجی‌های این نرم‌افزار است. برخی از پارامترهای مورد استفاده در تحلیل جریان ترافیک عبارت‌اند از[5]:

– جریان؛ تعداد خودروهایی که در یک زمان مشخص از یک نقطه خاص عبور می‌کنند.

– چگالی؛ تعداد خودروهای عبوری در طول واحد از یک خط معبر

– سرعت متوسط؛ نسبت جابجایی ترافیک یا مسافت طی شده در واحد زمان

 

متن کامل پایان نامه در لینک زیر:

aroow-down-thesis-8

 دانلود متن کامل پایان نامه رشته عمران با فرمت ورد :متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی