منابع تحقیق حقوق درباره بازار اوراق بهادار

ژانویه 18, 2019 0 By 92

پذیرشی و برخورداری از سامانه‌های معاملاتی متمرکز، از مخاطره سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به‌ویژه اوراق سهام شرکت‌ها کاسته و بسترهای لازم برای داد و ستد اوراق بهادار را ایجاد کرده و گسترش داده‌اند. در کنار بازارهای نظام یافته‌ چون بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس نیز نقش بسزایی در تسهیل مبادلات اوراق بهادار و جذب سرمایه بر عهده داشته‌اند. به دلایلی چون مقررات سخت و دست و پا گیر، برقراری الزامات پذیرشی دشوار و عدم‌توانایی در برآورده کردن سلایق تمامی سرمایه‌گذاران از سوی بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس با رشد و استقبال روز افزونی از جانب سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی و مالی روبه‌رو شده‌اند. در سال‌های اخیر، این بازارها با سرلوحه قرار دادن تسهیل مقررات و بهره‌گیری از فناوری روز دنیا در حوزه رایانه و ارتباطات، رقابت گسترده‌ای را با بورس‌ها آغاز کرده‌اند.
بند دوم: ضرورت و اهداف تشکیل فرابورس
ورود شرکت ها به بازار سرمایه همواره نشان دهنده رشد آنها و ضرورت معرفی شان در سطح اقتصاد ملی است. شرکت هایی که سهام آن ها در بازارهای مالی مورد مبادله قرار می گیرد، از درجه اعتبار بالاتری برخوردارند و شرایط بهتری برای رشد و تعالی آنها فراهم است. لمس این واقعیت که دستیابی سریع و آسان به بازار اوراق بهادار برای بخش مهمی از شرکت های سهامی عام فعال در ایران میسر نبود و این شرکت ها از مزایای بازار سرمایه محروم بودند، متولیان بازار را برآن داشت تا با ایجاد بازار اوراق بهادار جدیدی، بورس را در دسترس طیف گسترده ای از شرکت ها قرار دهد. بنابراین فرابورس ایران با ساختار و جایگاه قانونی مشابه بورس اما با شرایط پذیرش و معامله ساده تر، ایجاد شد تا حیطه پوشش بازار سرمایه کشور را گسترش دهد.
ضرورت ایجاد بازارهای خارج از بورس (فرابورس) در برنامه های سوم و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین قانون جدید بازار اوراق بهادار کشور مورد توجه قرار گرفته است. مواد 94 و 95 قانون برنامه سوم توسعه کشور به صراحت ایجاد شبکه رایانه ای بازار سرمایه و به کارگیری ابزارهای مالی جدید را متذکر شده اند. بررسی تجربه بورس ها عضو فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار نشان می دهد، انگیزه تشکیل فرابورس در بسیاری از این کشورها، تسهیل تامین مالی شرکت های کوچک، نوپا، دارای تکنولوژی بالاو در حال رشد بوده است. سادگی قوانین و مقررات فرابورس نسبت به بازار اصلی باعث می شود شرکت هایی که وجود شرایط قانونی انعطاف پذیر برای فعالیت آن ها مناسب تر است، جذب این بازار شوند. وجود بازار شرکت های کوچک و متوسط در کنار بازار اصلی، همچنین زمینه های متنوعی برای سرمایه گذاران فراهم می کند. به طور معمول شرکت های کوچک و متوسط از ریسک و بازده بالاتری نسبت به شرکت های بزرگ برخوردار هستند و در نتیجه گروه خاصی از سرمایه گذاران که برای دستیابی به سود بیشتر، حاضر به پذیرش خطر بیشتری هستند، می توانند از طریق این بازار به هدف خود دست پیدا کنند.
همچنین در راستای اهداف توسعه ای کشور و با تمرکز بر بازار سرمایه به عنوان یکی از بخش هایی که از قابلیت ها و جذابیت های خاصی در امر تجمیع پس اندازها و تشکیل سرمایه برخوردار است، با تسهیل شرایط پذیرش اوراق بهادار شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و کاهش هزینه های معاملات اوراق بهادار و تسریع انجام مبادلات اوراق بهادار با بهره گیری از شبکه های الکترونیک که از دستاوردهای مستقیم بازارهای خارج از بورس به شمار می آیند، ساماندهی معاملات غیر رسمی اوراق بهادار، کاهش مخاطره سرمایه گذاری در بازارهای مالی را شاهد خواهیم بود. این بازارها با جذب نقدینگی های سرگردان در کشور و هدایت آنها به شرکت ها و بنگاه هایی که از توانایی پذیرش در بورس های اوراق بهادار برخوردار نیستند، موجب افزایش بهره وری سرمایه در کشور می شوند و بالندگی کشور در فرآیند توسعه مالی و اقتصادی را به همراه خواهند داشت.

راه‌اندازی و تاسیس هر بازار فرابورسی حداقل با ۹ هدف همراه است. اعطای فرصت به شرکت‌های کوچک و یا تازه تاسیس جهت تجدید ساختار مالی و استفاده از منابع مالی جدید و ارزان قیمت، ایجاد آمادگی برای شرکت‌های غیربورسی جهت ورود به بورس اصلی، تشکیل بازاری منسجم و سازمان یافته جهت تامین نقدینگی شرکت‌های غیربورسی، بسط و گسترش معاملات اوراق بهادار در سراسر کشور از طریق امکانات، بازار خارج از بورس، جمع‌آوری و تجهیز پس‌اندازهای مردم و جلب مشارکت آنها در فعالیت‌های اقتصادی، گسترش مالکیت خصوصی و تکمیل فرایند خصوصی‌سازی‌ صنایع، کنترل نقدینگی و تایید بر اثرات ضد‌تورمی آنها، فراهم آوردن هر چه بیشتر موجبات افزایش نرخ رشد پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری در کشور و توزیع مناسب ثروت در میان جامعه و تحقق اجرای عدالت اجتماعی این اهداف ۹گانه را تشکیل می‌دهند.
فرابورس بازار اوراق بهاداری رسمی و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار محسوب می شود که به منظور توسعه صدور و مبادله ابزارهای مالی و پوشش خلاء های ناشی از نداشتن دسترسی بخش عمده ای از صاحبان صنایع به بازار سرمایه، تشکیل شده است. محرومیت طیف وسیعی از بنگاه های اقتصادی از تامین مالی در بازار سرمایه و وابستگی شرکتهای دولتی یا خصوصی به تامین مالی از طریق سهامداران عمده یا اخذ تسهیلات از شبکه بانکی، منشاء ایجاد این بازار اوراق بهادار جدید به حساب می آید.
با توجه به نیازمندی های کنونی بازار سرمایه، اهداف و استراتژی فعالیت فرابورس ایران به گونه ای طراحی شده تا بخش عمده ای از متقاضیان منابع مالی امکان بهره مندی از مزایای آن را داشته باشند و مهمترین ویژگی آن، سهولت رویه ها در مراحل پذیرش و انجام معاملات اوراق بهادار است .
فرابورس ایران با هدف ایجاد بازاری کارآمد، منصفانه و شفاف، تمهیدات و بستر سازی لازم را در زمینه انتشار سریع و عادلانه اطلاعات با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داده تا صاحبان سرمایه با آگاهی و شناخت بیشتر در خصوص انواع اوراق بهادار، درجات ریسک و سایر شاخصه های مهم، به سرمایه گذاری در اوراق بهادار پذیرفته شده در این بازار اقدام کنند.
تلاش در راستای رشد و اعتلای بازار سرمایه، تنوع بخشی به محصولات بازار سرمایه، اعطای فرصت جدید به صاحبان صنایع نوپا و نیازمند به منابع مالی، افزایش مشارکتهای مردمی و افزایش سهم دارایی های مالی در سبد سرمایه گذاری ها، رسالت فرابورس ایران محسوب می شود.
گفتار دوم: بازارها در فرابورس
دستورالعمل پذیرش و عرضه اوراق بهادار در فرابورس ایران، فعالیت آن را در قالب چهار بازار مجزا تبیین کرده است که در بازار اول، دوم و اوراق مشارکت، انواع اوراق بهادار پذیرفته و در بازار سوم، تنها عرضه اوراق بهادار انجام می شود.
بند اول: بازار اول
بازار اولیه بازاری است که منابع مالی و وجوه سرمایه گذاری شده، جهت رفع نیازهای صاحبان کسب و کار، توسط آنها جذب می شود. طبق تعریف بازار اولیه بازاری است که عرضه و پذیره نویسی اوراق بهادار جدیدالانتشار در آن انجام می گیرد. به همین جهت اصلی ترین کارکرد بازارهای مالی، در راستای تشکیل سرمایه، برعهده بازار اولیه می باشد.
دراین بازار اول فرابورس علاوه بر سهام شرکتها ، واحدهای صندوق های سرمایه گذاری بانام هم پذیرش و معامله می شوند. همچنین نوسان سهام شرکتها و اوراق پذیرفته شده در بازار اول فرابورس 5 درصد بدون حجم مبنا پیش بینی شده است .در آن سهام شرکتهایی معامله می شوند که آخرین سرمایۀ ثبت شدۀ آن حداقل ده میلیارد ریال و یکسال از زمان بهره برداری آن گذشته و زیان انباشته نداشته باشد. در این بازار واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان که نزد سازمان بورس ثبت شده اند به شرطی امکان معامله را دارند، که حداقل سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله50 میلیارد ریال و حداقل سرمایه صندوق‌های زمین ومسکن 200 میلیارد ریال و با نام باشند.
بند دوم: بازار دوم
این بازار شامل خریداران و فروشندگان اوراق سهامی است که قبلاً منتشر شده است. به عبارت دیگر بازار ثانویه محل دادوستد اوراق منتشر شده در بازار اولیه است. طبیعتاً حجم مبادلات در این بازار (به دلیل مبادله مکرر اوراق بهادار) بسیار بیشتر است.
در این بازار ، صرفا سهام شرکتهای سهام عام پذیرفته می شوند. در این بازار سهام شرکتهای زیانده، تازه تاسیس، شرکتهای سهامی خاص که قصد اجرای افزایش سرمایه و تبدیل به سهامی عام را دارند و شرکتهای کوچک پذیرفته شده مورد مبادله قرار می گیرند .در بازار دوم سهام شرکتهایی معامله می شوند که آخرین سرمایۀ ثبت شدۀ آن حداقل یک میلیارد ریال ومشمول مادۀ 141 لایحۀ قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نباشد.
بند سوم: بازار سوم (بازار عرضه)

بازار عرضه محلی ایمن، شفاف و سودمند برای انجام معاملات عمده اوراق بهاداری است که امکان یا شرایط پذیرش در فرابورس را ندارد. انجام پذیره نویسی انواع اوراق بهادار از جمله شرکتهای سهامی عام در شرف تاسیس، دیگر ویژگی مهم بازار عرضه به حساب می آید. انجام عرضه در این بازار مستلزم گذارندن فرایند پذیرش نبوده و با انجام تشریفات اداری در فرابورس، امکان پذیر است.
در بازار عرضه فرا بورس بلوکهای سهام شرکت‌های سهامی (عام، خاص، تعاونی و …) ،حق‌تقدم خرید سهام شرکت‌های سهامی عام،سهام ناشی از افزایش سرمایۀ شرکت‌های سهامی عام،پذیره نویسی سهام و اوراق مشارکت،پذیره نویسی گواهی سپرده سرمایه گذاری بانک ها،املاک و مستغلات ،امتیازبهره برداری وحق ثبت اختراعات در قالب سهام شرکتهای سهامی خاص می تواند مورد معامله قرار بگیرد.
بند چهارم: بازار چهارم (اوراق مشارکت)
انواع اوراق با درآمد تضمین شده از جمله اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی و …که در زمان پذیرش حداقل سه ماه تا سر رسید آنها باقی مانده باشد قابل پذیرش در این بازار بوده به شرطی که بعد از پذیرش، معاملات دست دوم آنها منحصرا از طریق فرابورس انجام شود. امکان صدور اوراق مشارکت شرکتی و اوراق مشارکت قابل تعویض سهام از جمله اوراق بهادار قابل معامله در بازار اوراق مشارکت محسوب می شوندکه درکنار اوراق مشارکت رهنی، اوراق مشارکت اجاره، صکوک وگواهی سپرده بانکی سرمایه گذاری عام وخاص در بازار چهارم امکان معامله را دارند.
گفتار سوم: مزایای فرابورس
تامین مالی آسان و ارزان شرکت ها در راستای توسعه فعالیت: کارکرد اصلی بورس و فرابورس، تجهیز جمع آوری و هدایت پس اندازهای کوچک مردم برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی، جهت فراهم آوردن ضریب نقد پذیری بیشتر سرمایه، شفافیت و امکان نظارت بیشتر. فرابورس نیز مانند بورس راهی برای تامین مالی ارزان قیمت شرکت ها است.
بهره مندی از معافیت مالیاتی شرکت های پذیرفته شده در فرابورس: بر این اساس شرکت های پذیرش شده در بازار فرابورس ایران مشمول مزایای مالیاتی قابل توجهی خواهند شد که مقدار آن براساس لایحه ای که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده تا میزان 10 درصد تخفیف خواهد بود.
کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال: از مزایای فرابورس براس سهامداران شرکت های سهامی کاهش مالیات نقل و انتقال سهام این شرکت ها از 4 درصد ارزش اسمی به نیم درصد ارزش معامله همانند بورس اوراق بهادار تهران است. این مزیت در حقیقت در معامله یک سهم د رنرخ 1000 ریال از 40 ریال برای هر سهم در خارج از بورس به 5 ریال برای هر سهم در بازار فرابورس ایران منجر خواهد شد.
نقل و انتقال سهام به صورت آسان – سریع و کم هزینه: با فعالیت فرابورس چه در رابطه با سهام شرکت های پذیرفته شده و چه در رابطه با معاملات عمده موردی این نقل و انتقال با سهولت انجام خواهد گرفت.
شفافیت و اعتبار قیمت سهام بواسطه مبادله در فرابورس: با توجه به نظارت و شفافیت مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت سهام شرکت ها درفرابورس مبین شرایط روشنی برای وضعیت مالی شرکت است و در همه معاملاتی که شرکت یا سهامداران آن انجام می دهند می تواند مبنای عمل قرار گیرد.
اطلاع رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه: پس از پذیرش سهام شرکت ها در فرابورس مکانیسم های قانونی و مراجع رسمی برای اعلام اطلاعات شرکت وجود خواهد داشت و پس از آن ارائه اطلاعات و شفافیت بیشتر عملکرد مدیران خواهد شد.
گفتار چهارم: تفاوت فرابورس با بورس
شرکت فرابورس ایران همچون دو بورس فعال کشور – بورس اوراق و بورس کالا- با مجوز شورای عالی بورس ایجاد شده و تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار قرار دارد، با این تفاوت که ورود به بازارهای فرابورس از شرایط و الزامات کمتری برخوردار بوده و شامل بازارهای متنوعی می باشد که این تفاوت ها را به اختصار در زیر تشریح می کنیم.

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بند اول) تفاوت در بازارها
براساس دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، فرابورس دارای پنج بازار (اول، دوم، سوم (عرضه)، ابزارهای نوین مالی و پایه) است. پذیرش شرکت های سهامی عام در بازار اول و بازار دوم و پذیرش سایر اوراق بهادار صرفا در بازار ابزارهای نوین مالی صورت می پذیرد.
بازار سوم جهت عرضه یکجا و پذیره نویسی اوراق بهادار و بازار پایه جهت درج و نقل و انتقال سهام شرکت هایی است که بر اساس الزام بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، مشمول ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و امکان پذیرش در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس را ندارند.
بند دوم) تفاوت در فرآیند پذیرش
بر اساس بند ب ماده 1 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید سهام شناور آزاد بخشی از سهام شرکت است که دارندگان آن همواره آماده عرضه و فروش آن سهام می باشند و قصد ندارند با حفظ آن قسمت از سهام در مدیریت شرکت مشارکت نمایند.
مبحث دوم: بستر قانونی فرابورس ایران
حمایت از سرمایه گذاران و نیز تضمین شفافیت بازار از مهم ترین کارکردهای قوانین و مقررات بازار سرمایه است، لذا قوانین و مقررات یکی از زیرساخت های اصلی این بازارها به شمار می رود. نوپا بودن بازار فرابورس در ایران، ریسک موجود در این بازار و پیچیدگی های سیستم معاملاتی مبتنی بر مذاکره، اهمیت قوانین در این بازار را برای سرمایه گذاری خارجی دوچندان کرده است.
گفتار اول: قانون برنامه سوم توسعه
ماده 94 این قانون مقرر می دارد:
شبکه رایانه ای بازارسرمایه ایران جهت انجام دادوستد الکترونیکی اوراق بهاداردرسطح ملی وپوشش خدمات اطلاع رسانی در سطح ملی وبین المللی توسط شورای بورس پس ازبررسی جامع نظام اطلاع رسانی ومبادله الکترونیکی وهماهنگ بافعالیتهای انجام شده درقالب تبصره 26 قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 20/9/1373ایجادمیشود. شورای بورس موظف است حداکثرطی مدت شش ماه پس ازتصویب این قانون مقررات لازم درزمینه نوع اطلاعات ، نحوه