عوامل موثر بر انگیزه پیشرفت تحصیلی علم آموزان      

عوامل موثر بر انگیزه پیشرفت تحصیلی علم آموزان                

کلا بهترین راه ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان بهبود شرایط یادگیری و افزایش سطح کیفی روشای آموزشیه. از این روش یادگیرندگان به موفقیت بیشتر در یادگیری نائل میان و این کسب موفقیت علاقه و انگیزه اونا رو نسبت به یادگیری مطالب تازه زیاد می کنه. در زیر روش ها و فنونی رو معرفی می کنیم که به کار گیری اونا معلم رو در بالا بردن سطح انگیزشی یادگیرندگان کمک میده. (مردانی،1374)

1 – مشخص کردن اهداف آموزشی

چیزی که رو که از یادگیرندگان به عنوان هدف آموزشی توقع دارین، در شروع درس دقیقا به علم آموزان بگید. تشویق یادگیری علم آموزان و دانشجویان لازمه بیام روشن هدفای آموزشی و نوع رفتارها یا مهارت هاییه که اونا میخوان یاد بگیرن. پژوهشای انجام شده نشون دادن یادگیرندگانی که از هدفای درس و آموزشی باخبر نمی شن، خوب یادگیرندگانی که معلم پیش از شروع درس دقیقا اونا میگه که چه انتظاراتی از اونا داره، در پیشرفت درسی موفق نمی شن.

علاوه بر این مطلب ، معلمان باید در علاوه بر دادن هدفای آموزشی به یادگیرندگان ، در اونا نسبت به یافته های یادگیری انتظارات مثبتی بسازن. ندادن اطلاعات نیاز به یادگیرندگان درباه یافته های مهم فعالیتای یادگیری شون یا ایجاد انتظارات منفی در اونا درباره کاری که باید بکنن، باعث انگیزه یادگیری در اونا نمیشه.

2 – در شرایط مقتضی از تشویقای کلامی به کار گیری کنین.

در بسیاری مواقع تقویت قابل لمس به اندازه تشویقای کلامی معلم موثر نیس. به کار گیری اظهاراتی چون خوب ، مالی ، مرحبا پس از کارکرد درست دانش آموز از تصمیمات موثر انگیزشیه. تشویق دانش آموز آسونترین و طبیعی ترین وسیله س که به سهولت در اختیار معلمان قرار داره موثرترین تشویق اینه که به رفتار و کارکرد درست دانش آموز وابسته باشه. معلم نباید بیشتر از اندازه لازم دانش آموز رو مورد ستایش و تشویق بذاره. تشویق بیشتر از حد اثرش رو از دست میده و از خاصیت تقویت کنندگی اون کم کرده می شه.

علاوه بر اظهارات شفاهی ، تشویقای کتبی در ورقه امتحانی و دفترچه تکلیف علم آموزان بر یادگیری اونا اثر مثبت داره. پژوهشایی که پیج در این باره انجام داده اون رو قانع کرده که وقتی معلم به خود زحمت میده و در دفترچه تکلیف علم آموزان اظهارات تشویق آمیزی می نویسه، این اظهارات بر تلاش ، دقت ، نگاه با هر چیزی که دلیل افزایش یادگیری علم آموزان می شه، تاثیر چشم گیری بر جای میذاره این تاثیر از توانایی دانش آموز واسه یادگیری مستقله.

3 – از آزمونا و نمرات به عنوان وسیله ای واسه ایجاد انگیزه در یادگیرندگان به کار گیری کنین.

از اونجا که یافته های آزمونا به شکل نمره هایی به یادگیرندگان داده می شن، با پاداشای جور واجور ، چون تائید معلم و والدین ، پیشرفت به کلاس بالاتر ، دریافت گواهینامه ، ورود به دانشگاه ، کسب مشاغل مورد علاقه و مواردی نظایر اینا وابسته ان، نمره های معلمان دارای ارزش انگیزشی زیادی هستن. پس ، معلم می تونه ، با اجرای تکراری آزمونا ، سطح انگیزشی یادگیرندگان رو بالا ببره. با این حال نکته ای که معلم باید در مورد آزمونا و امتحانان جور واجور در نظر بگیره، اینه که از اونا به عنوان وسیله ای واسه دادن باز خورد به علم آموزان در مورد چگونگی کارکرد و اندازه یادگیری شون به کار گیری کنن، نه به عنوان وسیله ای جهت ارعاب و تنبیه اونا.

4 – از خاصیت تحریک مطالب جور واجور به کار گیری کنین.

محرکای تازه ، تعجب برانگیز و پرمعنی سطح تحریک رو افزایش میدن و دلیل تحریک حس کنجکاوی یادگیرنده می شن. معلم می تونه با ارائه مسائل و مطالبی که از این ویژگیا دارن، در یادگیرندگان ایجاد انگیزه کنن. در این مورد باید دقت شه که مسائل و مطالب ارائه شده، بیشتر از حد توانایی علم آموزان پیچیده نباشن، چون ممکنه به شکست و شکست در اونا منجر شه.

5 – مطالب آموزشی رو از ساده به سخت ارائه بدید.

ارائه مطالب درسی به شکل پشت سر هم ، از ساده به سخت موجب می شه که یادگیرندگان اول در یادگیری مطالب ساده به اندازه کافی موفقیت بدست بیارن. این کسب موفقیت ابتدایی ، انگیره یادگیرنده رو واسه یادگیریای بیشتر زیاد می کنه و بر آمادگی اون اضافه می کنه. علاوه بر این کسب پیشرفت بیشتر به دریافت پاداش و تایید از طرف معلم و والدین منجر می شه که این خود یکی از عوامل انگیزشی بشمار میاد. پس معلم باید تلاش کنه تا در تموم مراحل آموزشی واسه همه یادگیرندگان فرصت کسب موفقیت جفت و جور کنه.

6 – ایجاد رقابت و هم چشمی در بین علم آموزان جلوگیری کنه.

معلم باید از ایجاد رقابت بین علم آموزان که به کسب موفقیت در معدودی از اونا و شکست اکثریت اونا میرسه، جلوگیری به عمل بیاره. معلم به این منظور می تونه از تصمیمات مختلفی به کار گیری کنه مثلا ، واسه جلوگیری از ایجاد رقابت منفی میان علم آموزان در بحثای کلاسی ، معلم می تونه در جریان بحث، پس از گفتن نام علم آموزی مشخص ، به طرح سئوال بپردازد، نه اینکه اول سئوال رو طرح کنه و بعد از کلاس بخواد تا هر که می تونه بطور داوطلبانه به سئوال اون جواب بده.

بردن نام دانش آموز پیش از طرح سئوال موجب می شه که معلم مشارکت همه افراد کلاس رو در فعالیتای آموزشی جلب کنه و همه افراد کلاس تقویت دریافت کنن. اما اگه معلم اول سئوال رو طرح کنه و بعد از علم آموزان نخواد تا هر که می تونه به اون جواب بده، تعداد کمی از علم آموزان با استعداد و قوی کلاس به سوالای معلم جواب میدن و تنها اونا مورد تائید و تقویت قرار می گیرن.

7 – هنگام آموزش دادن مطالب تازه از مثالای آشنا به کار گیری کنه.

هنگام آموزش مطالب تازه از مثالای آشنا و هنگام کاربرد مطالب یاد گرفته شده از موقعیتای تازه به کار گیری کنه. وقتی که می خواین مطلب تازه ای رو به علم آموزان یاد بگیرین اون رو با به کار گیری مثالا و موارد قابل لمس و آشنا به یادگیرندگان توضیح بدید. این اقدام به جریان یادگیری سریعتر می کنه و سطح علاقه مندی علم آموزان رو زیاد می کنه. اما وقتی که می خواین کاربرد مطالب یاد گرفته شده رو نشون بدید، اونا رو در موقعیتای تازه و تازه به کار برید. به کار گیری موقعیتای تازه از یکنواختی مطالب و حالت کسل کنندگی اون کم می کنه و به علاقه یادگیرنده در به کار گیری چیزی که آموخته، اضافه می کنه.

8 – از روشهای جور واجور واسه تدریس به کار گیری کنین.

علاوه بر توضیح و تشریح مطالب بطور کلامی ، تا اونجا که ممکنه از روشای دیگه آموزشی هم به کار گیری کنین. بحث گروهی ، بازیای آموزشی ، گزارش انفرادی و گروهی بوسیله علم آموزان گزارش مطالب دروسی مثل تاریخ به شکل نمایش زنده و هر تدبیری دیگری که علم آموزان رو در فعالیت شرکت بده، به مقدار زیاد انگیزه اونا رو بالا می بره. کسل کننده ترین روش آموزشی اینه که معلم تموم وقت کلاس رو به خود اختصاص بده و فرصت هیچ گونه فعالیت و اعلام نظری رو به یادگیرندگان نده. پژوهشای زیاد نشون داده که یکی از بهترین راه های ایجاد انگیزه در یادگیرندگان شرکت دادن اونا در فعالیتای کلاسیه.

9 – نتیجه های منفی مشارکت یادگیرندگان در فعالیت یادگیری رو کم کنین.

مشارکت علم آموزان در جریان یادگیری باید با تقویت مثبت مواجه بشه تا موجب دلسردی اونا نشه. معلم واسه این منظور باید تلاش کنه از نتیجه های آزارنده این کار جلوگیری به عمل بیاره.

10 – به علم آموزان مسائل و تکالیفی بدین که نه خیلی ساده و نه خیلی سخت باشن.

افراد دارای انگیزه پیشرفت به سراغ تکلیفی می رن که لازمه قدری تقبل خطره. این نوع تکالیف اگه به درستی انجام پذیرند، باعث افزایش احساس اعتماد به نفس در یادگیرنده می شن. اما تکالیف بسیار آسون به اینجور احساسی نمی انجامد و تکالیف خیلی سخت هم بیشتر به شکست و شکست فرد منجر می شن. پس سطح مسائل و تکالیف درسی باید منطبق بر سطح توانایی یادگیرنده باشه، طوریکه با تلاشی که بکار میگیره، از عهده انجام اونا بربیاد.

11 – مطالب رو به شکل معنی دار ارائه بدید.

حدالامکان مطالب درسی رو به شکل معنی دار و در رابطه با موقعیتای واقعی زندگی ارائه بدید و در حد امکان در انجام فعالیتای آموزشی به یادگیرندگان آزادی عمل بدین.

این نوشته در بهترین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.