عاملای استرس شغلی در محیط کار

اثرات استرس در محیط کار

استرس باعث فشارهای روانی بسیاری روی فرد می شه که این فشارها به شکلای جور واجور در رفتار فرد در محیط کاری خود رو نشون میده. بعضی از این رفتارها عبارتند از:

ـ زودرنجی یا خشونت در برخورد با همکاران و مراجعین؛

ـ بی تفاوتی و بی علاقگی به آراستگی ظاهر خود و بقیه؛

ـ کاهش خلاقیت و از دست دادن اعتماد به نفس؛

خلاقیت-خلاقانه

ـ بی تفاوتی نسبت به کار و افزایش اشتباهات؛

ـ نبود توانایی دقیق شدن و فوکوس کردن روی کار و ناتوانی در تصمیم گیری؛

ـ خستگی بیش از اندازه، ناراحتی و احساس گناه؛

ـ ناتوانی در تحمل دور و بری ها و تمایل به انزواهمه این عوامل در آخر باعث کاهش بهره وری و افزایش ضایعات می شه و از طرف دیگه این آدما به دلیل ناتوانی در کنترل احساسات ، ناتوانی در تصمیم گیری درست و دیگر موارد گفته شده استعداد فوق العاده در ایجاد حادثه واسه خود و بقیه پیدا می کنن.

 

2-13)عاملای استرس شغلی در محیط کار

عاملای طبقه بندی شده عبارتند از:

ویژگی­های نقش، ویژگی­های شغل، روابط میان ـ فردی، جو و ساختار سازمانی، راه و روشای مدیریت منابع سازمانی، و فن بیاری و خصوصیات مادی(خدادادی و همکاران، 1386)

ویژگیای نقش:

شناخت عاملای روان شناختی محیط کار رو، روشی می دونن که از آن راه میشه درک درستی از استرس شغلی به دست بیاره.

در این باره، محققان، به ویژه با به کار گیری «نظریه نقش» تلاش کره ان مسایل مربوط به استرس رو شناسایی کنن و دریابند که فشارهای به وجود اومده توسط نقش چقدر در بوجود اومدن استرس شغلی تاثیر دارن. و اینجور نظر دادن که فشار به وجود اومده توسط نقش زمانی اتفاق می افته که بین اظهارات یا خواسته های فرد و انتظارات یا خواسته های سازمان اختلاف وجود داشته باشه، و گفتن که بررسی ویژگیای نقش از پردامنه ترین پژوهشایی بوده که تا الان درباره شرایط سازمانی موثر در استرس انجام شدن.

طبق نتیجه این پژوهشا، چار نوع ویژگی واسه نقش بر شمرده ان.

1- ابهام نقش؛

2- گران باری نقش؛

3- کم باری نقش؛

4- اختلاف نقش؛

 

2-13-1) ابهام نقش

ابهام نقش زمانی ایجاد میشه که روشن نباشه نقش فرد چیه، مثل وقتی که به روشنی معلوم نباشه که هدف از شغلی معینی چیه یا حدود مسئوولیتای فرد معینی کدامه.

ابهام نقش زمانی به استرس منجر می شه که فرد رو از بهره وری وپیشرفت باز می داره. وانگهی، وقتی استرس در نتیجه ابهام نقش ایجاد میشه که فرد حس اطمینان و پیش بینی خود رو در نقش کاریش از دست میده (علوی، 1372).

 

2-13-2) کم باری نقش

کم باری نقش یعنی، وضعیتی که در اون از مهارتای شخص به طور تموم و کمال به کار گیری نمی شه. به بیان دیگه، مهارت ها و تواناییای فرد کمتر از اندازه ممکن به کار گیری کرده می شن. استرس به وجود اومده توسط این وضعیت رو هم کم باری نقش می گن. در حالی که گران باری نقش نشون دهنده خواسته های زیادیه که به شاغل مجبور می شه، کم باری نقش حکم محدودیت و بازدارندگی رو داره.

کلا، میشه گفت که کم باری نقش زمانی نتیجه بد داره که توان کارکنان بیشتر از آن باشه که واسه شغل محول به اونا لازمه.

 

2-13-3) اختلاف نقش

اختلاف نقش زمانی اتفاق می افته که تن دادن به یه سری از الزامای شغلی با پذیرش مجموعه دیگری از الزامای شغلی، مخالف و یا به کل امکان نداره.

 

2-13-4)  گران باری نقش

گران باری نقش به این معنیه که اگه فرد نتونه از پس انجام کاری که بخشی از شغل معینیه بربیاد، دچار استرس می شه.

 

2-14) استرس شغلی در پرستاران

از مشخصات یه سازمان سالم اینه که سلامت جسمی و روانی کارکنان به همون اندازه مورد توجه و علاقه مدیریت سازمان قرار گیرد که تولید بهره وری مورد تاکید قرار گرفته(ساعتچی و همکاران ، 1374) .

استرس شغلی یکی از موضوعات مهم مورد مطالعه در رفتار سازمانیه و به دلایل جور واجور در مدیریت نیروی انسانی راه پیدا کرده. پیچیدگی می تونه واسه کارکنان اثر داغون کننده فیزیولوژیکی و روان شناختی داشته و در تندرستی اونا اثر بد بزاره.طوری که بیشتر پژوهشهای 30 سال گذشته به بررسی استرس شغلی اختصاص پیدا کرده. و این وسط حرفه پرستاری به دلیل کافی نبودن تعداد پرستاران و در نتیجه فشار کار[1] به خودی خود به معنی اولین منبع پیچیدگی حساب می شه(استوار،1377)

گزارشاتی هست که نشون میده استرس شغلی می تونه باعث فرسودگی در پرستاران شه که بر اثر اون قوای فیزیکی و هیجانی فرد ضعیف و موجب بروز نگرشا و پاسخای منفی فرد نسبت به خود و بقیه شه (پارکر[2]، کولایک[3]، 1995؛ کلارک[4]، گوتز[5]، 1996؛ سیاگو[6]، 1996)

طبق یه محاسبه تقریبی، مشکلات به وجود اومده توسط کار واسه اقتصاد ایالت متحده آمریکا هرساله 75 تا 90 میلیارد دلار یا حدود 10 درصد تولید ناخالص ملی زیان به بار میاره یه بررسی در انگلستان نشون داده که بیماریهای مربوط به استرس در هر سال 180میلیون روز کاری رو نابود می کنه (ماسکرافت[7]،1998). از طرفی سلامتی کارکنان روی شاخصای بیشماری از تاثیر سازمان موثره. طوری که بیشتر از 40 درصد غیبتا (فیلدینگ[8]،1994) به وجود اومده توسط مشکلات روانی و هیجانیه (حجاران، 1375؛ شفر[9]، مورود الف[10]، 1996). پرستاران در حرفه خود متحمل پیچیدگی زیادی هستن. شایع ترین منابع پیچیدگی پرستاران عوامل زیره.

روابط بین همکاران و محیط کار ،حجم زیاد کار ،

مشکلات ارتباطی با بیماران و بستگان اونا، اختلاف بین خونه و کار، فشارهای به وجود اومده توسط مشکلات صلاحیت و اعتماد حرفه ای از دست دادن ساپورت از طرف سوپروایزرها، مسئولیت سنگین، ساعات طولانی کار، توضیح وظایف زیاد، مشکلات مربوط به مدیریت سازمان و تناقص در وظایف و مسئولیت  (پارسایی وهمکاران،1378).

استرسای شغلی حل نشده دلیل فرسودگی شغلی، مشکلات سلامت روانی، مشکلات سوماتیک و افزایش ترک خدمت در پرستاران می شه.

در بررسیایی که در کشور ما روی پرستاران شاغل انجام شده، نشون داده شده که پرستاران یکی بودن موثری جهت مقابله با استرس شغلی ندارن.

باحال اینکه اندازه فرسودگی هیجانی پرستاران در ایران از اندازه استاندارد جهانی بالاتر گزارش شده (مومنی و احمدی، 1378).

 

[1] -Job strain

[2] -parker

[3] -Kulike

[4] -Clark

[5] -Coetz

[6] -Seago

[7] -Muscroft

[8] -Fielding

[9] -Schfer

[10] -Moorudolf

این نوشته در بهترین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.