دانلود پایان نامه درباره معیار شکست وتعیین ضرایب آنها

پایان نامه های عمران

عنوان کامل این پایان نامه :

  تحلیل دو بعدی تنش-کرنش در محیط های سنگی اطراف تونل با رفتار الاستو- پلاستیک غیر خطی تحت بارهای برشی با روش اجزای محدود 

تکه هایی از متن :

1-3- تاریخچه تونل سازی و سازه های زیر زمینی:

احتمالا اولین تونل ها در عصر حجر برای توسعه خانه­ها با انجام حفریات، توسط ساکنان شروع شد. این امر نشانگر این است که آنها در تلاش­هایشان جهت ایجاد حفریات به دنبال راهی برای بهبود شرایط زندگی خود بودند. پیش از تمدن روم باستان، در­روم باستان، مصر، یونان،هند و خاور دور وایتالیای شمالی، تماماً تکنیک­های تونلسازی دستی مورد استفاده قرار می­گرفت که در اغلب آنها نیز از فرایند­های مرتبط با آتش برای حفر تونل­های نظامی، انتقال آب و مقبره ها کمک گرفته شده است. در ایران نیز از چند هزار سال پیش به منظور استفاده از آبهای زیر زمینی تونل هایی موسوم به قنات حفر شده است که طول بعضی از آنها به 70 کیلومتر و یا بیشتر نیز می رسد. تعداد قنات ها ی ایران بالغ بر 50000 رشته برآورد شده­است. جالب توجه است که این قنات­های متعدد، طویل و عمیق با وسایل بسیار ابتدایی حفر شده­اند.

رومی­ها نیز در ساخت قنات و همچنین در حفاری تونل­های راه، پر کار بودند. آنها در ضمن اولین دوربین­های مهندسی اولیه را در جهت کنترل تراز و حفاری تونل به کار بردند.

اهمیت احداث تونل­ها در دوران­های قدیم، تا بدین جا­ست که کارشناسان، کارهای احداث تونل در آن تمدن­ها را، نشانگر رشد فرهنگ و به ویژه رشد تکنیکی و توان اقتصادی آن جامعه دانسته­اند. تمدن­های اولیه به سرعت، به اهمیت تونل­ها، به عنوان راه­های دسترسی به کانی­ها و مواد طبیعی نظیر سنگ چخماق، به واسطه اهمیتش برای زندگی پی بردند. همچنین کاربرد آنها دامنه گسترده­ای از طاق زدن بر روی قبر­ها تا انتقال آب و یا گذرگاههایی جهت رفت و آمد را شامل می­شد. کاربرد نظامی تونل­ها، به ویژه از جهت بالا بردن توان گریز ویا راههایی جهت یورش به قرارگا­هها و قلعه­های دشمن، از دیگر جنبه­های مهم کاربرد تونل­ها در تمدن­های اولیه بود.

تونلسازی همزمان با انقلاب صنعتی، به ویژه به منظور حمل و نقل ،  تحرک قابل ملاحظه­ای یافت. تونل­سازی به گسترش و پیشرفت کانال­سازی کمک کرد واین امر در توسعه صنعت  به ویژه در قرون 18 و 19 میلادی در انگلستان سهم بسزایی داشت. کانال­ها یکی از پایه­های انقلاب صنعتی بودند و توانستند در مقیاس بسیار بزرگ، هزینه های حمل و نقل را کاهش دهند. تونل مال پاس با طول 157 متر بر روی کانال دومیدی در جنوب فرانسه، اولین تونلی بود که در دوره های مدرن  در سال 1681 ساخته شد. همچنین اولین تونل ساخته شده با کاربرد حفاری و انفجار باروت بود. در انگلستان، قرن18 نیز جیمز بریندلی از خانواده های مزرعه دار، با نظارت بر طراحی و ساخت بیش از 580 کیلومتر کانال و تعدادی تونل، به عنوان پدر تونل­های کانالی ملقب شد. وی در سال 1759 با ساخت یک کانال به طول 16 کیلومتر مجموعه معدن ذغال دول برید جواتر را به شهر منچسترمتصل نمود. اثر اقتصادی تکمیل این کانال نصف شدن قیمت زغال در شهر و ایجاد یک انحصار برای معدن مذکور بود. در دیگر موارد تونل های زهکشی بزرگ، نظیر تونلی با طول 7 کیلومتر در هیل کارن انگلستان، اهمیت زیادی در توسعه صنعت معدن داشته­اند. البته بررسی تاریخچه پیشرفت در روشها  وتکنیک ها و به عبارتی در هنر تونلسازی، نشانگر این مطلب است که مانند بسیاری دیگر از علوم و فنون بیشتر رشد این هنر در قرن گذشته صورت گرفته وتا حال نیز ادامه دارد.

هم اکنون کارشناسان در زمینه­های مختلف کاربرد تونل­ها،مزایای متفاوت و گوناگونی را بر می­شمرند.از آن جمله ویلت، استفاده فزاینده فعلی از فضاهای زیر زمینی را به دلایل زیر رو به افزایش دانسته است.

– تفرق محیط ساختاری به معنای وجود یک حصار و ساختار طبیعی فراگیر

– عایق سازی با سنگ های فراگیر که دارای ویژگی های عالی عایق­ها می باشند.

محدودیت کمتر در احداث سازه های بزرگ به دلیل نیاز کمتر به استفاده از وسایل نگهداری عمده در مقایسه با احداث همان سازه  بر روی سطح زمین.

کمتر بودن تاثیرات منفی زیست محیطی.

 

از دیگر مزایای تونل ها در راههای ارتباطی می توان به:

کوتاهتر شدن مسیرها و افزایش راندمان ترافیکی.

بهبودمشخصات هندسی مسیر

جلوگیری از خطرات ریزش کوه و بهمن

ایمنی بیشتر در برابر زلزله

 

مثال های متعددی می توان از نقش و تاثیر عمده تونل سازی و پروژه های بزرگ این صنعت از گذشته تا حال ذکر کرد. تونل مشهور مونت بلان دو کشور فرانسه و ایتالیا را به هم متصل می سازد.عملیات ساختمانی آن در سال 1959 آغاز گردید و حفر این تونل  فاصله بین میلان و پاریس را به 304 کیلومتر، کوتاهتر نموده است. از دیگر نمونه­ها کشور فنلاند است که سازه های زیر زمینی را به صورت غار­های عظیم بدون پوشش بتنی، به منظور انبار مواد نفتی مورد استفاده قرار داده و در حال حاضر بیش از 75 انبار نفتی در سراسر کشور فنلاند  با گنجایشی بیش از 10 میلیون متر مکعب ساخته شده است.

متن کامل پایان نامه در لینک زیر:

aroow-down-thesis-8

 دانلود متن کامل پایان نامه رشته عمران با فرمت ورد : تحلیل دو بعدی تنش-کرنش در محیط های سنگی اطراف تونل با رفتار الاستو- پلاستیک غیر خطی تحت بارهای برشی با روش اجزای محدود 

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.