تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات:پایان نامه ارشد

پایان نامه های عمران

عنوان کامل این پایان نامه :

 تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات (PSO)

تکه هایی از متن :

1-1-  معرفی نرم­افزار شبیه­سازی

شبیه­سازی : شبیه­سازی را می­توان به عنوان فرآیند طراحی یک مدل از یک سیستم واقعی و کاربرد آن به منظور فهم دقیق سیستم یا ارزیابی روش­های مختلف برای عملکرد سیستم بیان کرد.استفاده از شبیه­سازی در علم مهندسی ترافیک مزایا و کاربردهای گسترده­ای دارد؛ از جمله این مزایا می­توان به این نکته اشاره کرد که در شبیه­سازی قبل از آنکه در دنیای واقعی مشکلی به خاطر اعمال سیاست­ها، روشها، طراحی ها و … به وجود آید،می­توان آنها را در دنیای مجازی مورد بررسی قرار داد.به کمک علم شبیه­سازی، طرح­های سیستم­های مختلف حمل و نقل می­توانند بدون پرداخت هزینه تأسیس یک مدل در دنیای واقعی، در دنیای مجازی آزمایش شوند.]12[

 

از جمله معایب علم شبیه­سازی می­توان به نیاز به آموزش تخصصی برای ساخت مدل مجازی اشاره کرد.از دیگر معایب علم شبیه­سازی می­توان به متمایز بودن مدل­های ساخته شده توسط افراد مختلف، وقت­گیر و هزینه بر بودن، عدم پاسخ مناسب به مواردی که دارای جواب­های تحلیلی هستند،اشاره کرد. در نرم­افزار شبیه­ساز تمامی متغیر­ها به صورت کمیت محور تعریف شده­اند و تحلیل نتایج و در نظر گرفتن تمامی جنبه­های طرح بر عهده مدیر طرح است. نرم­افزارهای شبیه­ساز شامل ورودی­ها (انواع وسایل،حجم­ها و … )،اجزای شبکه (قطعات راه،تقاطع­ها،رمپ­ها،حمل و نقل همگانی و … ) و کنترل­ها (کنترل تقاطع­های چراغ­دار، کنترل رمپ­های ورودی(  می­باشند. ]12[

 

سامانه­های شبیه­سازی را در سه گروه تقسیم­بندی می­کنند:

  • میکروسکپی[1] ) با جزئیات زیاد(
  • مزوسکپی[2] ) با جزئیات متوسط(
  • ماکروسکپی[3] ) با جزئیات کم(

مدل­های شبیه­سازی میکروسکوپی علاوه بر ورودی­های سیستم، اندرکنش بین اجزای سامانه را نیز با جزئیات زیاد مدل می­کنند. براي مثال مانور تغییر خط، به عنوان یک واقعه با جزئیات و با توجه به اطلاعاتی راجع به شرایط وسیله جلوي وسیله مورد بحث و شرایط خط عبوري مجاور مدل می­شود. ]12[

مدل­های مزوسکوپی ورودي­هاي سیستم را به صورت جزئی مطالعه می­کند ولی اندرکنش بین آنها با جزئیات کمتري مورد بررسی قرار می­گیرد. مثال مانور تغییر خط به صورت دفعی و با توجه به چگالی خط­هاي عبوري و بدون در نظر گرفتن اطلاعات محل تغییر خط انجام می­پذیرد.

مدل­هاي ماکروسکوپی ورودي­ها و اندرکنش­هاي بین آنان را با جزئیات کم مورد بررسی قرار می­دهند. به عنوان مثال براي جریان ترافیک از شاخص­هاي ترکیبی مثل نرخ تردد، چگالی و سرعت استفاده می­شود. همچنین مانورهاي تغییر خط عبوري در نظر گرفته نمی­شوند، بلکه به صورت ترکیب این مانورها و سایر اندرکنش­ها بین وسایل در قالب مدل­هایی مورد بررسی قرار می­گیرند. ]12[ نرم­افزارهای متعددی در زمینه شبیه­سازی وجود دارند که به وسیله آنها مدل­سازی انجام می­شود. این نرم­افزارها عبارت اند از جت­رم، سینکرو، نتسیم ، ویسیم و ویزویوم،توروس و آتوترن.

نرم­افزار سینکرو[4] يک بسته نرم­افزاري کامل براي مدل­سازي، بهينه­سازي، مديريت و شبیه­سازی سامانه­های ترافیکی است. کاربردهاي نرم­افزار سینکرو را مي­توان در مواردي نظير تجزیه و تحلیل ظرفيت، هماهنگ­سازی و بهينه­سازي تقاطع­ها، چراغ­هاي هوشمند، ترسيم نمودارهاي فاصله – زمان، شبيه سازي ترافيکي و تقابل با کنترل­کننده خلاصه کرد. ]12[

نرم­افزار نتسیم[5] یکی از نرم­افزار­هاي مجموعه ترف[6] است که توسط اداره راه­های فدرال آمریکا[7] برای شبیه­سازی جریان ترافیک تهیه و ارائه شده است.

اين برنامه یک مدل شبيه­سازي تصادفي ريزنگر است كه عملكرد وسايل نقليه موجود در شبکه معابر را مدل­سازي می­کند.

نرم­افزار ویسیم[8] یک نرم­افزار خرد­نگر برای تحلیل و مدل­سازی شبکه معابر،تقاطع­ها،سیستم­های حمل و نقل عمومی،مدیریت پارک و… است که با داشتن قابلیت­ها و دقت برنامه­ريزي بالاتر نسبت به نرم­افزارهاي سینکرو و جت­رم[9] قادر به ارائه مشخصات و شاخص­هاي عملكردي معابر می­باشد.نرم­افزار ویزیوم[10] نیز یک نرم­افزار كلان نگر جهت انجام برنامه­ريزي حمل و نقل شهري است. ]9[

متن کامل پایان نامه در لینک زیر:

aroow-down-thesis-8

 دانلود متن کامل پایان نامه رشته عمران با فرمت ورد :تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات (PSO)

Related posts: