تعریف رابط کاربر و ضرورت رابط کاربر گرافیکی- قسمت 2

ی شه و کاربر رو از انچه که در پایگاه هست آگاه می سازه
البته نقش صفحه اول این وسط از بقیه صفحات یشتره
در ادامه به گفتن چند مورد می پردازیم:
– رعایت سلسه مراتب در ارائه مندرجات

– ارائه مندرجات به طور خلاصه تا حد ممکن

– ارائه پیوندهایی از مندرجات به متون و موضوعات

انسجام: توجه به حفظ انسجام و یکدستی و رابطه منطقی میان اطلاعات چه در پایگاهها و چه در سایتای وب مثل اصول مهم تلقی می شه
بعضی از محققین این انسجام رو به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می کنن
انسجام داخلی،انتخاب مناسب کلمات،جملات و پاراگرافا واسه ارائه یه متن منظم و به طور کامل یکدست رو در بر میگیره
در حالی که انسجام خارجی وجود پیوندهای فرامتنی منظم و دارای نظم منطقی میان منابع موجود و بقیه منابع خارجی رو شامل می شه
منظم: سازماندهی امکان رسیدن سریع به اطلاعات رو بوجود میاره
پس اعمال روش های مناسب سازماندهی در مورد ساختارها و اطلاعات چیزی لازمه
در این رابطه به کار گیری مندرجات منظم و موثر و به کار گیری یه موتور جستجوی داخلی خیلی خوبه
به کار گیری تکنیکای فرامتنی: تو یه پایگاه یا سایت از این روش میشه به منابع یا اطلاعات در رابطه در محلای دیگه دسترسی پیداکرد و پیوند اطلاعاتی به وجود اورد که کاربر تو یه زمان بتونه به اطلاعات یا مدارک مشابه در مکانای دیگه دسترسی داشته باشه
ب: از دید ظاهری

رابط کاربر واسه اینکه بتونه با کاربر خود رابطه روان شناختی برقرار کنه،باید از دید ظاهری دارای ویژگیایی باشه:

1: شکلا و تصاویر:به کار گیری به جا از شکلا و تصاویر می تونه واسه جذب کاربر و برطرف کردن خستگی چشمی اون به درد بخور باشه
باید از شکلا و تصاویری که بیان کننده مفاهیم و اهداف هستن در طراحی رابط کاربر به کار گیری شه

صفحه آرایی: صفحات باید طوری طراحی شن که به شکل یه کل منظم همراه با رعایت جنبه های زیبایی شناختی مثل سادگی،هماهنگی در انتخاب رنگا و تناسب اونا با متن و موضوع باشن
تو یه صفحه آرایی خوب باید میان مشاهده و احساس کاربر هماهنگی وجود داشته باشه و وجود هماهنگی در طراحی کل صفحات و یکدستی اونا به عنوان یه اصل حفظ شه(یمین فیروز،1383)
ج
ازنظرمارکوس در طراحی رابط باید به دونوع کاربر توجه داشت:

1
کاربر  تازه کار که ازتجربه پایین تری برخورداره وممکنه واسه اولین بار با محیط رابط کاربر برخورد داشته باشه

2
کاربر ماهر:که دارای تجربه زیادیه و از قبل با این محیطا آشناست و مهارت لازم رو در به کار گیری اونا داراس

پس موقع طراحی،شناخت به کار گیری کنندگان وکاربران چیزی لازمه
باید امکاناتی جفت و جور آید که هر دسته از این کاربران خیلی راحت و سادگی در کوتاهترین زمان بتونن به برطرف کردن نیازای اطلاعاتی خود بدن(نوروزی،1386)

با در نظر گرفتن معیارهای طراحی و برابر با نظر شنایدرمن و گالتیز[17]و بقیه عوامل موثر،تو یه جمع بندی ویژگیای رابط کاربر مطلوب رو میشه به توضیح زیر گفت:

-انعطاف پذیری و وجود راهنماهای کمکی

-امکان مرور بین صفحات و وجود پیوندهای فرامتنی

-اصلاح اشتباهات و چاپ  یافته های

– به کار گیری نمادهای گرافیکی

– امکان حفظ  فرمای کاری تا زمان اجرای فرمون بعدی کاربر

–  اعلام پیغام خطا[18]و ارائه توضیح به همراه اون و توانایی ثبت  سوابق جستجو

– امکان محدود کردن سطح دسترسیا ومرتب کردن یافته های جستجو

– امکان نمایش شبکه ارجاعات

– امکان انتخاب و نشونه گذاری بعضی یا تموم یافته های جستجو(لارچ[19]1382)

رفت و امد رابط کاربر با زبون نرم افزار
رابط کاربر یه برنامه چه تعاملی با زبون نرم افزار می تونه داشته باشه؟

در مورد زبون باید تا حدودی به استانداردهای عادی پایبند بود؛ یعنی حالا که ما زبون برنامه رو فارسی می کنیم، لازم نیس هر چیزی رو که طرف راست قرار داشته، به طرف چپ بیاریم و برعکس؛ مثلاً دلیلی وجود نداره که جای علامت بسته شدن پنجره (ضربدر) رو عوض کنیم، مگه در مواردی که این جابجایی موجّه باشه

اما دلیل اینکه در برنامه های با رابط کاربر گرافیکی مثلاً هنگام تغییر زبون برنامه از فارسی به انگلیسی حتی محل برچسب نوشته ها (Label) هم جا به جا نمی شن، یکی به جهت دردسرهای برنامه نویسی اینجور رابط هاییه که برنامه نویس رو راغب می کنه از نه این کار خوب بگذره
و دیگری، ضرورت تغییر در تصاویر گرافیکی رابط هاست که هم زمان و هزینه طراحی رو به اندازه قابل توجه ای زیاد می کنه و هم حجم حافظه لازم برنامه رو بالا می بره که مؤلفه ای منفیه
در هر صورت، این مسئله یه نقطه ضعف واسه برنامه های گرافیکی ایه که قراره در محیط چند زبانه مورد به کار گیری قرار گیرند(محمد مجد،

[1]http://en
wikipedia
org/wiki/User_interface

[2]Xerox

[3]http://en
wikipedia
org/wiki/User_interface

[4] Home page

[5] Graphical user interface(GUI)

[6] Graphical User Interface

[7] Mouse User Interface

[8] Non Graphical User Interface

[9] Keyboard User Interface

[10] DOS

[11] Ana

[12] icons

[13] triggers

[14]

[15]Galtiz

[16] Accessibility

[17]Galtiz

[18] Error Messeage

[19] Larch

  • 2
این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.