تعریف رابط کاربر و ضرورت رابط کاربر گرافیکی

آگوست 6, 2018 Off By 92

تعریف رابط کاربر
رابط کاربر، فضاییه که در اون رفت و امد بین آدم و ماشین رخ می­بده
هدف از رفت و امد آدم و    ماشین در رابط کاربری، عمل مؤثر، کنترل دستگاه و بازخورد از دستگاهه که باکمک اون­ها اپراتور می­تونه تصمیم­گیری کنه
رابط کاربر شامل عامل­های سخت­افزاری و نرم­افزاریه
اپراتور می­تونه از راه رابط کاربر (ورودی) با وارد کردن اطلاعات، سیستم رو دستکاری کنه و هم­اینجور سیستم قادر می­باشه  که از راه رابط کاربر (خروجی) اثر تغییرات رو به اپراتور  نمایش بده(ویکی­پدیا، 2012)[1]
اما به زبون علمی رابط کاربر محیطی در نظامای رایانه ای مثل سایتها، پایگاهها، نرم افزارها و مثل اونا که میان ماشین و کاربر رفت و امد بوجود میاره، یعنی انتقال اطلاعات از کاربر به نظام و برعکس (Yu, 2002)
رابط کاربریِ نرم افزارها، نقطه رابطه رایانه با کاربران هستش
به دلیل رابط کاربره که رفت و امد بین کاربر و نرم افزارها شکل میگیره
در نتیجه، به هر اندازه، کاربران بتونن رفت و امد آسون، سریع و قابل فهمی با نرم افزارها داشته باشن، کارایی نرم افزار بالاتر میره و رضایت مندی کاربران از آن در سطح بالاتری قرار میگیره)خالقی،1385)

هر نرم افزار در داخل خود یه سری اطلاعات داره که با در نظر گرفتن وظایفش اون اطلاعات رو پردازش و مدیریت می کنه و واسه اینکه اطلاعات رو در اختیار کاربران بذاره، نیازمنده یه جور رابطه بین اطلاعات موجود و کاربران خود برقرار کنه این کار با رابط کاربر (Interface) انجام می شه
( محمد مجد ،1383)

همونجوریکه از این تعریف ساده بر میاد، رابط کاربر باید بتونه از عهده دریافت دستورات و فهم خواسته های کاربر بربیاد و با در نظر گرفتن محتوا و امکانات نرم افزار، بهترین جواب رو با روشی به درد بخور، تأثیرگذار و ساده و قابل فهم در اختیار بذاره
میشه رابط کاربر رو یه رسانه (Medium) دو طرفه دونست که بین یه آدم هوشمند و یه ماشین برنامه ریزی شده رابطه برقرار می کنه؛ یعنی به وسیله ابزارهایی مثل: صفحه کلید، ماوس و میکروفن پیام کاربر رو گرفته و به ماشین میده و با کمک متن نوشتاری، تصویر و صوت یافته ها رو به کاربر برمی گردونه

برنامه-ریزی

بر این پایه میشه کاربرد رابط کاربر رو در آسون سازی به کار گیری کاربران از اطلاعات مندرج در نرم افزار خلاصه کرد
به خاطر همین، رابط کاربر باید به شکلی طراحی شه که نه فقط کاربران متخصص، بلکه عموم کاربران بتونن ازش به کار گیری کنن

تاریخچه رابط کاربر
تاریخچه­ی واسط کاربری به به کار گیری آیکون­های گرافیکی و دستگاه اشاره­گر واسه کنترل رایانه بر­می­شه که حالا پس از 5 دهه اصلاحات تدریجی طبق چند  اصل اساسی ساخته می­شه
هر کدوم از تولیدکنندگان سیستم­ واسه ساخت واسط کاربری، پنجره­ای رو طبق کد مستقلی ایجاد کرده­ان، اما در همه­ی اون­ها عناصر مشترکی چون دستگاه اشاره­گر، منو و  آیکون دیده می­شه
واسط کاربری گرافیکی اولین بار در سال 1970 در رایانه­ی زیراکس[2] نشون داده شد که شامل پنچره­ها، آیکون­ها ومنوها بود (ویکی­پدیا، 2012)[3]

طراحی رابط کاربر
چگونگی طراحی رابط کاربر، نشون دهنده نوع جریانات و گفتگو بین کاربر و رایانهه
مهم ترین جای واسه به اجرا گذاشتن و پیاده کردن معنی رابط کاربر صفحه اصلی در چندرسانه ای و صفحه خونه[4](صفحه اصلی) در وب سایتها هستن که در اونا به وسیله تکمه ها، شکلکها ونشانهای شناخته شده و یا دارای توضیح، به کاربر می گیم که در هر مورد از مراحل کار با برنامه چه کنه

در طراحی رابط کاربر، مثل اولین نکاتی که طراح باید به اونا توجه کنه، پیدا کردن پرسشهای زیره:

چه کسائی از این چندرسانه ای ( یا صفحه های وب) به کار گیری می کنن؟
مهارتهای رایانه ای ایشون در چه سطحیه؟
اونا چه وسایل ورودی و خروجی در اختیار دارن؟
در برنامه های رایانه ای دلخواه ، قراره که چه نوع فعالیتایی انجام بشه؟
چه زمینه هایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات قراره که در برنامه به کار گیری شه؟
رابط کاربر، باید باحال و جذاب، و هم اینکه آسونترین و کوتاه ترین راه رو واسه رفت و امد یادگیرنده با برنامه در اختیار اون بذاره و مانع از انحراف توجه اون از مطالب اصلی مورد جستجویش شه
بهتره که رابط کاربر به شکلی گرافیکی طراحی شه
یعنی در اون علاوه بر نوشته، از نشونه ها و شکلکهای تصویری و گرافیکی هم به کار گیری شه
رابط کاربر گرافیکی[5] (GUI) خوب طراحی شده ، علاوه بر جذاب بودن می تونه به طراحی یه رابط کاربر گرافیکی به درد بخور و جذاب منجر شه

در صفحه رابط کاربر گرافیکی، فقط اطلاعات لازم ارائه کنین
صفحه هر چی ساده تر و خلوت تر باشه بهتره
طراحی رابط کاربر باید به شکلی باشه که به کاربران امکان پیشرفت طبق ویژگیها و سرعت شخصی اونا رو بده
کاربر باید بتونه پشت سر هم مطالب، نوع مجرای ارتباطی سرعت پیشرفت برنامه ورا برابر با تمایل خود عوض کنه
اینطوری آزادی عمل و امکان کنترل کاربر بر برنامه رو زیاد می کنه
بهتره در طراحی کلی رابط کاربر گرافیکی کاربر از یه کنایه مناسب و مربوط به سناریوی آموزشی به کار گیری کنین
مثلا واسه یه برنامه چندرسانه ای در مورد شهرهای باستانی ایران، از صفحه رابط گرافیکی کاربر دارای نقشه ایران به کار گیری کرد که نشونه ها و دکمه های لازم در سطح اون گذاشته شده باشه
مثلا در صفحه اصلی سایت یه کتابخونه مجازی، میشه از تصویر یه کتابخونه ، و در سایت یه مغازه مجازی میشه از تصویر یه مغازه قدیمی به عنوان کنایه به کار گیری کرد
در صورت طرح سئوال از کاربر و یا درخواست انجام یه فعالیت از آن با دادن بازخورد مناسب، اون رو از چگونگی رفتارش خبر دار کنین
کاربر رو در جریان کارکرد نرم افزار بذارین
مثلا اگه بار گذاری یه مطلب سه دقیقه زمان میبره، کاربر باید بتونه با تمهیداتی سرعت پیشرفت بارگذاری رو مشاهده کنه
رابط کاربر باید امکان سرعت عمل رو جفت و جور کنه و کاربر رو به دسترسی اطلاعات مورد نیازش در بهترین زمان قادر سازه
واسه این منظور در اسلایدهای ابتدایی چندرسانه ای، یا صفحه اصلی سایت، فقط کلی ترین و لازم ترین اطلاعات رو رائه بدید
هم اینکه این امکان رو جفت و جور کنین که کاربر در صورت نیاز بتونه به هر کدوم از اطلاعات مراجعه و اونا رو به طور کاملتر بررسی و مطالعه کنه
مثلا اگه در مورد یه موضوع عکسی هست، این عکس فقط با درخواست کاربر( کلیک کردن بر یه نشونه) ظاهر شه
از به کار گیری نشونه های متنی و گرافیکی مبهم، با چند کاربرد دوری کنین(امیرتیموری،1390)
شکل های جور واجور رابط کاربر
محیط رابط کاربر با در نظر گرفتن هدف سایتا، پایگاهها و نرم افزارها و نیاز کاربران متفاوت هستش یمین فیروز به نقل از عامر سلمان رابط کاربر رو به دو نوع تقسیم می کنه

رابط کاربر گرافیکی[6]: محیطی که کاربر با به کار گیری موشواره به همه نظام دسترسی پیدا می کنه یا به تعبیری دیگه، محیط رابط کاربر موشواره ای[7]
این نوع رابط، رابط کاربرهاییه که پایه طراحی اونا بر گرافیک هستش و از امکانات سیستم عامل (مثل ویندوز) کمتر به کار گیری شده

رابط کاربر غیرگرافیکی[8]: محیطی که در اون کاربر با صفحه کلید به همه نظام دسترسی پیدا می کنه
یا به  تعبیری دیگه، رابط کاربر صفحه کلیدی[9] که بیشتر مربوط به محیط داس[10] است و در نظامای رایانه ای نسل اول و دوم به کار گیری کرده می شد در این نوع  رابط کاربر توجه کمتری به موضوع گرافیک شده و اطلاعات موجود در اون بیشتر مورد نظر تولیدکنندهه و از نظر وسایل مورد به کار گیری هم به طور تموم و کمال از سرویسای سیستم عامل به کار گیری شده، الان، به دلیل جهانی شدن سیستم عامل ویندوز و بعد از آن لینوکس، رابط کاربر گرافیکی در همه منابع اطلاعاتی الکترونیکی به کار گیری کرده می شه
( محمد مجد ،1383)

اونا[11](2000) عقیده داره رابط کاربر گرافیکی می تونه کمک بزرگی واسه کاربر پایانی در ایجاد رابطه راحت تر با سیستم عامل باشه ایشون هم اینکه میگه:”در صورتی رابطای کاربر به حد کمال خود می رسن که کاربر پایانی بدون یادگیری سیستم عامل بتونه به طور موثر ازش به کار گیری کنه

رابط کاربر گرافیکی
رابط کاربر گرافیکی(GUI) به عنوان رابط بین برنامه رایانه ای و کاربر عمل می کنه
یعنی،یه رابط کاربر گرافیکی یه سری از فنون و روش هاییه که به کاربر اجازه میده با برنامه رایانه ای رفت و امد داشته باشه
مهم ترین ساختار رفت و امد در رابط کاربر گرافیکی وسیله نشونه روی (ماوس)است که در دست کاربر قرار داره
کاربر با عناصر برنامه رایانه ای رفت و امد پیدا می کنه و با نشونه روی، و انتخاب و دست کاری اون به فعالیت می پردازه(گالیتز،1997)

ضرورت رابط کاربر گرافیکی
چه ضرورتایی باعث شده که رابطای بر اساس گرافیک ارائه شن؟

به طور طبیعی برنامه هایی که واسه گروه سنی کودکان و یا مخاطبان عمومی طراحی می شن، بهتره از رابطای کاربر گرافیکی به کار گیری کنن؛ اما در نرم افزارهای تخصصی که محتوا و اطلاعات ارائه شده مهمه، ضرورتی نداره که نرم افزار بر اساس گرافیک باشه؛ چون در این نوع نرم افزارها سهولت دسترسی به اطلاعات و سرعت در رسیدن کاربر به محتوای مورد نظر، بالاترین اولویت رو داره
از آن جایی که رابط کاربر گرافیکی نسبت به رابط کاربر غیر گرافیکی از سهولت کاربری بیشتری برخورداره و عادی مخاطبان ما رو همه مردم و حتی کودکان تشکیل میدن و کاربران به نرم افزارهای جذاب و آسون الوصول تمایل بیشتری نشون میدن
بنابر این ضرورت ارائه رابطه های گرافیکی بیشتر احساس شده

پس، با توجه، به اهداف و سطح هر برنامه باید در مورد ضرورت طراحی رابطای گرافیکی تصمیم گیری شه
علاوه بر اینکه باید هزینه هایی که گرافیک واسه تولیدکننده و مصرف کننده بوجود میاره در نظر گرفت( محمد مجد ،1383)

 
عادی ترین وسیله ها در طراحی رابط کاربر گرافیکی

از مهم ترین و عادی ترین ابزارهایی که در طراحی رابط کاربر گرافیکی به کار می رن، میشه از شکلکها، تکمه ها و نوارهای حرکت نام برد

شکلکها[12]: شکلکها یا آیکونها، شکلهای کوچیکی هستن که می تونن نشون دهنده عملکردها یا انتخابای جورواجور باشن
شکلهای کوچیک روی صفحه ویندوز مثل”کامپیوتر من” یا “سطل زباله” از این مواردند
تکمه ها[13]: تکمه ها معمولا شامل نوشته و یا شکلکهایی هستن که با انتخابشون میشه کارکرد خاصی رو فعال کرد
تکمه ها محرکای خوبی واسه طلب جواب یا انجام یه کار هستن
از عادی ترین و پرکاربردترین تکمه ها میشه به “برگشت به صفحه اصلی یا صفحه فهرست”، “صفحه بعدی”، “صفحه قبلی”، “توقف”، “شروع”، و “خروج از برنامه”اشاره کرد
– بهتره که تکمه ها به جای پخش شدن در نقاط جور واجور صفحه، همه در کنارهای صفحه و در کنار هم قرار گیرند
این یه اصل ارگونومیه، چون حرکت دادن دست در کنارهای صفحه راحت تر از وسط صفحه س

– اگه روی دکمه نوشته وجود نداره و یا عملکردش با قرار گرفتن ماوس روی اونو نمی شه ، حتما معنی اون رو در اول برنامه توضیح بدید

– اندازه تکمه ها، علاوه بر قابل دیده شدن بیشتر از اندازه بزرگ نباشن تا قسمت بزرگی از صفحه نمایش رو اشغال نکنن

– تنوع رنگای کاربردی در تکمه ها زیاد نباشه (بیشترین حد چار رنگ) تا دلیل انحراف توجه بینندگان نشه

نوارهای حرکت: در چند رسانه ایها بیشتر انتقال از یه صفحه به صفحه دیگه با کلیک کردن دکمه “Inter” ، یا دکمه های جهت دار، یا نشونه های دکمه ای روی صفحه نمایش صورت میگیره
در مواردی خصوصا در صفحه های وب ، واسه انتقال از یه صفحه به صفحه دیگه و یا نمایان کردن بخشهای پنهون صفحه، از ابزاری به نام “نوار حرکت[14]” به کار گیری می شه
در صفحه های دارای نوار عمودی، طول صفحه حد نداره، یعنی در آخر مطالب یه صفحه، میشه به کمک دکمه نوار، ادامه مطلب رو دید
در صفحه های دارای نوار افقی، میشه بر پهنای صفحه اضافه کرد
کلا بهتره که تغییرات صفحه های چندرسانه ای و وب به شکل صفحه به صفحه، نه با به کار گیری دکمه نوار انجام بشه
کاربرد وسیله نوار، با تغییر شکل صفحه، ترکیب بندی کل صفحه رو برهم می زنه
کار کردن با این صفحه ها خیلی هم راحت نیس
به کار گیری حرکت عمودی صفحه، دلیل گیج شدن خواننده و گم کردن سطرها می شه

در آخر، تذکر این نکته خوبه که تا حد امکان بیاد کاربر رو از کاربرد دکمه های صفحه کلید معذور داشت
طراحی صفحه باید به شکلی باشه که اون بتونه فقط با به کار گیری ماوس با برنامه رفت و امد کنه
به کار گیری صفحه کلید در مواردی مثل تایپ یه مطلب مجازه(امیرتیموری،1390)

چه برنامه هایی رو بهتره با رابط کاربر گرافیکی ساخت و چه برنامه هایی رو با رابط کاربر غیر گرافیکی؟
در مرحله اونّل ما باید به خواسته های مخاطبان خود توجه داشته باشیم و طبق اون خواستها براشون رابطایی رو به شکل گرافیکی و  غیر گرافیکی طراحی کنیم؛ مثلاً در نرم افزارهایی که واسه همه مردم طراحی می شه، به کار گیری جنبه های گرافیکی در سطح متوسط و تقریباً بالا اشکال نداره و همین طور در برنامه های آموزشی که واسه کودکان طراحی می شه، مثل برنامه «صبا» بهتره روی جنبه گرافیکی اون بیشتر کار شه و جذابیت و زیبایی اون بالا بره

( محمد مجد ،1383)

اهمیت رابط کاربر
نظامای رایانه ای محیط جدیدی رو در اختیار خواننده (کاربر) قرار میده
که با محیط منابع چاپی بسیار فاصله داره واسه اینکه این منبع جدید بتونه ارتباطی درست و منطقی با کاربر برقرار کنه تلاشای زیادی در طراحی اون شده
رابط کاربر تاثیر ذهنی زیادی بر کاربر میذاره و در و اقع فکر و اندیشه طراحان اون رو به کاربر منتقل می کنه همین تاثیر باعث می شه کاربر از  پایگاه اطلاعاتی و نظام رایانه ای  شناخت درستی پیدا کنه و طوری شایسته از آن بهره ببره
رابط کاربر خوب باعث می شه تا پایگاه یا سایت یا نرم افزار به کار گیری کنندگان زیادی رو به خود جلب کنه و اونا رو در بین به کار گیری و یا در مراحل بعدی از دست نده
(یو،2002)
در همین زمینه، گالتیز[15]هم تاکید می کنه که طراحی رابط ضعیف باعث بروز اشتباه، ایجاد عصبانیت، سردر گمی و دستپاچگی و افزایش فشار روانی کاربران می شه

واقعا اهمیت رابط کاربر واسه نظامای رایانه ای و پایگاه های اطلاعاتی از آن جهته که اطلاعات موجود درآنا رو قابل به کار گیری می کنه و به کاربر نشون میده که اطلاعات موجود تو یه پایگاه یا سایت  یا نرم افزار چه ساختاری داره و اطلاعات اون چیجوری به یکدیگر در رابطه هستن(یمین فیروز،1382)
به هرحال با روشن شدن اهمیت رابط کاربر در نظامای رایانه ای، اهمیت طراحی بهینه اون هم رو می شه
به خاطر این طراحان نظامای رایانه ای باید پیش از طراحی، شناخت کاملی از جامعه به کار گیری کننده به دست بیارن تا رابطی کارا و بهینه طراحی کنن

یه نظام بازیابی اطلاعات از چند جزء تشکیل می شه: محلی واسه ذخیره اطلاعات به شکلی سازماندهی شده؛سخت افزار که اطلاعات روی اون ذخیره می شه؛نرم افزار که کاربر رو قادر می سازه جستجو و مرور کنه
رابط،کاربر رو قادر می سازه راه و چاه هایی رو به نرم افزار جستجو بده و اطلاعات بازیابی شده رو به روشی به نمایش بزاره
هم اینکه رابط به کاربر این امکان رو میده تا نسبت به اعمالی که به وسیله سیستم صورت میگیره کنترل داشته باشه
وجود یه رابط خوب،کاربر رو به راهی هدایت می کنه که انتظارات رو برآورده سازه
رابط به کاربر اجازه میده چیزی که رو می خواد، در هر موقع و به هر روشی که دوست داره بکنه(لارچ ،1382) به طور تخصصی اینجا به چند اصل اساسی میشه اشاره کرد که نشون دهنده نقش رابطا در مجموعه مراتب سیستمای بازیابی و گسترش اطلاعات هستن:

امکان رفت و امد بین کاربر و سیستم از راه رابط شدنیه؛
این امکان واسه کاربر آماده می شه که بتونه دستوری رو از راه رابط بفرستد و تایم دریافت جواب رو پیش بینی کنه؛
راهنماییا و پیغامای لازم رو به موقع در اختیار کاربر قرار میده؛
باعث بالا رفتن رضایت مندی کاربر از سیستم می شه؛
در آخر میشه گفت که بدون وجود یه رابط خوب پایگاه ها و نظامای اطلاعاتی و نظامای رایانه ای از کارایی لازم برخوردار نمی شن
بدون شک رابطای امروزی نسبت به اونایی که از 1970وجود داشتن،کارآمدترند و نشونه های پیشرفت بازم نمایانه
کارشناسان اطلاعات وو کلا کاربران نظامای اطلاعاتی باید به طراحی رابطا بیشتر توجه کنن
انتخاب نظامای جدید و یادگیری سریع و چگونگی کاربرد اونا لازمه آشنایی با اصول طراحی رابطاه،پس لازمه علاوه بر درک اهمیت و نقش رابطا نسبت به پیشرفت انها اهتمام بیشتری داشته باشیم (نوروزی،1386)

کارکردهای رابط کاربر
رابط کاربر دارای اهداف و کارکردهایی هستن که درک اونا ما رو در طراحی و پیشرفت رابط کاربر کمک می کنه
رابط کاربر تلاش داره با جفت و جور آوردن الگو و ساختاری مناسب روش به کار گیری سیستمای اطلاعاتی رو واسه کاربران ساده کنه و از عامل دقت، سرعت و زمان هم در این رابطه برخوردار شه
در ادامه به گفتن این اهداف پرداخته می شه:

1
افزایش توانایی و سادگی به کار گیری نظامای رایانه ای؛

2
دسترس پذیری[16] و افزایش سرعت رسیدن به اطلاعات موجود در نظاما؛

3
کاهش خطای کاربران در بین به کار گیری سیستم؛

4
جذب و نگهداری کاربران در به کار گیری دوباره از نظام؛

5
قابل فهم کردن نظام و نشون دادن قابلیتای جورواجور ان؛

6
انعطاف پذیری با در نظر گرفتن سطح مهارت کاربران؛

7
کمک به کاربران واسه برطرف کردن مشکلات و گسترش خدمات به اونا(یمین فیروزه،1383)

ویژگیای رابط کاربر

رابط کاربر مناسب معمولا باید دارای ویژگیایی باشه که در موفقیت هر رابطی اثر میذاره، این ویژگیا عبارتند از:

الف: از دید ساختاری

یه رابط از دید ساختاری باید دارای ویژگیای زیر باشه:

محتوا و مندرجات: فهرست کوتاه مواد،منابع و پیوندای موجود در طراحی محیطای کاربری مثل مواردیه که در صفحات اصلی و فرعی ارائه می شه و کاربر رو از انچه که در پایگاه هست آگاه می سازه
البته نقش صفحه اول این وسط از بقیه صفحات یشتره
در ادامه به گفتن چند مورد می پردازیم:
– رعایت سلسه مراتب در ارائه مندرجات

– ارائه مندرجات به طور خلاصه تا حد ممکن

– ارائه پیوندهایی از مندرجات به متون و موضوعات

انسجام: توجه به حفظ انسجام و یکدستی و رابطه منطقی میان اطلاعات چه در پایگاهها و چه در سایتای وب مثل اصول مهم تلقی می شه
بعضی از محققین این انسجام رو به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می کنن
انسجام داخلی،انتخاب مناسب کلمات،جملات و پاراگرافا واسه ارائه یه متن منظم و به طور کامل یکدست رو در بر میگیره
در حالی که انسجام خارجی وجود پیوندهای فرامتنی منظم و دارای نظم منطقی میان منابع موجود و بقیه منابع خارجی رو شامل می شه
منظم: سازماندهی امکان رسیدن سریع به اطلاعات رو بوجود میاره
پس اعمال روش های مناسب سازماندهی در مورد ساختارها و اطلاعات چیزی لازمه
در این رابطه به کار گیری مندرجات منظم و موثر و به کار گیری یه موتور جستجوی داخلی خیلی خوبه
به کار گیری تکنیکای فرامتنی: تو یه پایگاه یا سایت از این روش میشه به منابع یا اطلاعات در رابطه در محلای دیگه دسترسی پیداکرد و پیوند اطلاعاتی به وجود اورد که کاربر تو یه زمان بتونه به اطلاعات یا مدارک مشابه در مکانای دیگه دسترسی داشته باشه
ب: از دید ظاهری

رابط کاربر واسه اینکه بتونه با کاربر خود رابطه روان شناختی برقرار کنه،باید از دید ظاهری دارای ویژگیایی باشه:

1: شکلا و تصاویر:به کار گیری به جا از شکلا و تصاویر می تونه واسه جذب کاربر و برطرف کردن خستگی چشمی اون به درد بخور باشه
باید از شکلا و تصاویری که بیان کننده مفاهیم و اهداف هستن در طراحی رابط کاربر به کار گیری شه

صفحه آرایی: صفحات باید طوری طراحی شن که به شکل یه کل منظم همراه با رعایت جنبه های زیبایی شناختی مثل سادگی،هماهنگی در انتخاب رنگا و تناسب اونا با متن و موضوع باشن
تو یه صفحه آرایی خوب باید میان مشاهده و احساس کاربر هماهنگی وجود داشته باشه و وجود هماهنگی در طراحی کل صفحات و یکدستی اونا به عنوان یه اصل حفظ شه(یمین فیروز،1383)
ج
ازنظرمارکوس در طراحی رابط باید به دونوع کاربر توجه داشت:

1
کاربر  تازه کار که ازتجربه پایین تری برخورداره وممکنه واسه اولین بار با محیط رابط کاربر برخورد داشته باشه

2
کاربر ماهر:که دارای تجربه زیادیه و از قبل با این محیطا آشناست و مهارت لازم رو در به کار گیری اونا داراس

پس موقع طراحی،شناخت به کار گیری کنندگان وکاربران چیزی لازمه
باید امکاناتی جفت و جور آید که هر دسته از این کاربران خیلی راحت و سادگی در کوتاهترین زمان بتونن به برطرف کردن نیازای اطلاعاتی خود بدن(نوروزی،1386)

با در نظر گرفتن معیارهای طراحی و برابر با نظر شنایدرمن و گالتیز[17]و بقیه عوامل موثر،تو یه جمع بندی ویژگیای رابط کاربر مطلوب رو میشه به توضیح زیر گفت:

-انعطاف پذیری و وجود راهنماهای کمکی

-امکان مرور بین صفحات و وجود پیوندهای فرامتنی

-اصلاح اشتباهات و چاپ  یافته های

– به کار گیری نمادهای گرافیکی

– امکان حفظ  فرمای کاری تا زمان اجرای فرمون بعدی کاربر

–  اعلام پیغام خطا[18]و ارائه توضیح به همراه اون و توانایی ثبت  سوابق جستجو

– امکان محدود کردن سطح دسترسیا ومرتب کردن یافته های جستجو

– امکان نمایش شبکه ارجاعات

– امکان انتخاب و نشونه گذاری بعضی یا تموم یافته های جستجو(لارچ[19]1382)

رفت و امد رابط کاربر با زبون نرم افزار
رابط کاربر یه برنامه چه تعاملی با زبون نرم افزار می تونه داشته باشه؟

در مورد زبون باید تا حدودی به استانداردهای عادی پایبند بود؛ یعنی حالا که ما زبون برنامه رو فارسی می کنیم، لازم نیس هر چیزی رو که طرف راست قرار داشته، به طرف چپ بیاریم و برعکس؛ مثلاً دلیلی وجود نداره که جای علامت بسته شدن پنجره (ضربدر) رو عوض کنیم، مگه در مواردی که این جابجایی موجّه باشه

اما دلیل اینکه در برنامه های با رابط کاربر گرافیکی مثلاً هنگام تغییر زبون برنامه از فارسی به انگلیسی حتی محل برچسب نوشته ها (Label) هم جا به جا نمی شن، یکی به جهت دردسرهای برنامه نویسی اینجور رابط هاییه که برنامه نویس رو راغب می کنه از نه این کار خوب بگذره
و دیگری، ضرورت تغییر در تصاویر گرافیکی رابط هاست که هم زمان و هزینه طراحی رو به اندازه قابل توجه ای زیاد می کنه و هم حجم حافظه لازم برنامه رو بالا می بره که مؤلفه ای منفیه
در هر صورت، این مسئله یه نقطه ضعف واسه برنامه های گرافیکی ایه که قراره در محیط چند زبانه مورد به کار گیری قرار گیرند(محمد مجد،

[1]http://en
wikipedia
org/wiki/User_interface

[2]Xerox

[3]http://en
wikipedia
org/wiki/User_interface

[4] Home page

[5] Graphical user interface(GUI)

[6] Graphical User Interface

[7] Mouse User Interface

[8] Non Graphical User Interface

[9] Keyboard User Interface

[10] DOS

[11] Ana

[12] icons

[13] triggers

[14]

[15]Galtiz

[16] Accessibility

[17]Galtiz

[18] Error Messeage

[19] Larch

  • 1