بررسی نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات:پایان نامه ارشد رشته عمران

پایان نامه های عمران

عنوان کامل این پایان نامه :

 تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات (PSO)

تکه هایی از متن :

1-1-  نتیجه­گیری کلی

در اين پژوهش، به بررسی نکات مهم و حائز اهمیت در حوزه انتخاب بهینه­ی تقاطع­های غیرهمسطح پرداخته شده است تا بتوان استفاده از روش­های فرا ابتکاری (متاهیوریستیک)[1] موجود در حوزه­ی الگوریتم­های هوش مصنوعی در جهت نیل به اهداف انتخاب بهینه­ی تقاطع­های غیرهمسطح را فراهم نمود. از این رو در این پژوهش به کمک بررسی ابعاد فنی مباحث هوش مصنوعی، عملکرد یکی از مشهورترین این الگوریتم­ها که همانا الگوریتم فرا ابتکاری انبوه ذرات بود به تصویر کشیده شد و مبتنی بر داده­های خروجی از این روش مشخص گردید که در حالت­هایی که عوامل مختلف ترافیکی در قالب سه معادله زمان سفر، میزان آلایندگی و مصرف سوخت سبب ایجاد تغییر رفتاری می­شوند نمی­توان به هیچ عنوان به برنامه­ریزی مبتنی بر روش­های سنتی اکتفا نمود و می­بایست روش­هایی وجود داشته باشند که بتوانند، برخی روابط بسیار پیچیده و محاسباتی سنگین را درک و تجزیه و تحلیل نمایند.

از این رو می­توان ادعا نمود که استفاده از روش­های هوش مصنوعی می­توانند به عنوان ابزاری مناسب برای مقابله با پیچیدگی تعدد و تنوع تقاطع­های غیرهمسطح و انتخاب بهینه تقاطع­ غیرهمسطح بر اساس مدل­های موجود در منابع مورد توجه قرار گیرد. با این وجود و از آنجا که بحث سرمایه­های اقتصادی و اجتماعی می­تواند اهمیت زیادی داشته باشد لذا ابزار ارائه شده قادر است نه تنها به تشخیص گزینه بهینه بپردازد بلکه می­تواند به افزایش سرعت نسبت به ارائه تحلیل­های مختلف کمک نماید . نظر به این که حتی کوچک­ترین خطایی می­تواند منجر به بروز از دست دادن سرمایه­های عظیمی شود ، لذا لازم است تا به بهبود کارایی الگوریتم­های ارائه شده در حد ممکن پرداخته شود. در این راستا، الگوریتم انبوه ذرات یا حرکت دسته پرندگان که در این پژوهش از آن استفاده شده است توانسته است با عملکرد خوبی ، رضایت­بخش باشد و می­توان عنوان نمود که از آنجا که مساله مورد نظر با افزایش ابعاد به پیچیدگی بیشتری می­رسد ، لذا نه تنها این روش می­تواند مناسب باشد بلکه می­تواند عملکرد مناسبی نیز در برخورد با این پیچیدگی از خود نشان دهد. همانطور که نمودارهای  ارائه شده در این فصل به خوبی نمایش داده­اند، می­توان اینطور عنوان نمود که عملکرد الگوریتم انبوه ذرات ، توانسته است به صورتی مناسب عمل نماید. غالب تحقیقات صورت گرفته بر مقایسه الگوریتم انبوه ذرات و مفاهیم نیز موید این مطلب است که الگوریتم انبوه ذرات را می­توان به خوبی در مسائلی که لازم به بهینه­سازی چندین راه­حل به صورت همزمان است ، بکار گرفت که در این پژوهش نیز با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات نتایج زیر حاصل گشت:

  • در حجم ترافیکی 1000 وسیله نقلیه در ساعت ،تقاطع غیرهمسطح جهتی
  • در حجم ترافیکی 3500 وسیله نقلیه در ساعت ،تقاطع غیرهمسطح لوزی
  • در حجم ترافیکی 6500 وسیله نقلیه در ساعت ،تقاطع غیرهمسطح تک­نقطه­ای

به عنوان تقاطع غیرهمسطح بهینه انتخاب گردیدند.

 

متن کامل پایان نامه در لینک زیر:

aroow-down-thesis-8

 دانلود متن کامل پایان نامه رشته عمران با فرمت ورد :تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات (PSO)

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.